آموزش اسکرین‌شات گرفتن در سیستم‌عامل مک

اسکرین‌شات گرفتن از روی نمایشگر سیستم عامل مک آسان است. چاپ کردن صفحه نمایش، ضبط صفحه نمایش یا هرچیزی که آن را می نامید، در این مطلب به نحوه عکس گرفتن از صفحه نمایش سیستم عامل مک در هر برنامه ای می پردازیم و نشان می‌دهیم اسکرین‌شات گرفته شده را چگونه به عنوان یک تصویر قابل ویرایش ذخیره کنید.

اسکرین‌شات گرفتن از مک بسیار آسانتر از انجام اینکار در رایانه ویندوزی است و در اینجا گزینه های در دسترس بیشتری وجود دارند؛ در این مطلب به بهترین روش ها در این رابطه می پردازیم.

روش های این مطلب در نسخه High Sierra کار می کنند، ولی ممکن است همچنان در نسخه های قدیمی قابل استفاد باشند، زیرا روش ها برای مدت طولانی دست نخورده باقی می مانند. همچنین ما در مورد ویژگی های جدید اسکرین‌شات در macOS Mojave بحث خواهیم کرد.

برای آشنایی با کلیدهای میانبر کیبورد مک در این لینک همراه ما باشید.

اسکرین‌شات گرفتن از همه صفحه

  1. کلید Command (با نام کلید اپل هم شناخته می‌شود) و Shift را نگه دارید و سپس 3 را فشار دهید.
  2. صدایی شبیه به عکس گرفتن در دوربین خواهید شنید.
  3. تصویر به عنوان یک فایل PNG روی دسکتاپ شما ظاهر می‌شود. (نحوه تغییر مکان ذخیره اسکرین‌شات را در ادامه بررسی می‌کنیم.)

همانطور که دیدید اصول گرفتن یک اسکرین‌شات از سیستم عامل مک بسیار ساده است. نام فایل تصاویر.png با نام ‘Screen shot’ آغاز خواهد شد و تاریخ و زمان را در این فرمت قرار می دهد:

‘Screen shot [year]-[month]-[day] at [time]’

اگر ترجیح می دهید عکس شما به عنوان یک فایل JPG یا با فرمت دیگر ذخیره شود، شما می توانید.png را در فتوشاپ، Preview یا برنامه های مشابه برای تماشای تصاویر استفاده کنید و سپس فایل را با یک فرمت دیگر ذخیره کنید.

اگر از دو نمایشگر با سیستم عامل مک خود استفاده می کنید، به هر حال دو عکس ظاهر می‌شود که هرکدام متعلق به یک نمایشگر است.

شما احتمالا نمی‌خواهید از همه نمایشگر اسکرین‌شات بگیرید زیرا عکس بزرگ شده و تشخیص جزئیات سخت خواهد شد. به احتمال زیاد هنگام اسکرین‌شات گرفتن می خواهید از یک قسمت جالب نمایشگر خود عکس بگیرید و به دوستتان نشان دهید. در قسمت بعد به آن می پردازیم.

نحوه اسکرین‌شات گرفتن از بخشی از نمایشگر

اگر بخواهید می توانید انتخاب کنید که اسکرین‌شات از بخشی از نمایشگر که شما انتخاب کرده اید گرفته شود زیرا به همه نمایشگر نیاز ندارید. این روش پیش فرض ما است.

  1. دکمه Command را با Shift نگه دارید سپس 4 را فشار دهید.
  2. قسمتی را که می خواهید از آن اسکرین‌شات بگیرید به کمک نماد رتیکل مشخص کنید. روی دکمه ماوس یا پد لمسی کلیک کنید و از بالا سمت چپ به پایین سمت راست یا برعکس به صورت مورب بکشید.
  3. اسکرین‌شات در فایل‌های دسکتاپ شما به عنوان فایل.png ذخیره می‌شود. همچنین برچسب ‘Screen shot [year]-[month]-[day] at [time]’ در آن قرار دارد.

آموزش این فرآیند در عمل مشکل است زیرا سخت است از یک اسکرین‌شات یک اسکرین‌شات دیگر بگیریم. بنابراین مجبور به استفاده از روش قدیمی گرفتن عکس از نمایشگر با آیفون هستیم:

توصیه کاربردی: هنگامی که رتیکل ظاهر شد، می توانید کلیدهای کیبورد را رها کنید. هنگامی که با دکمه ماوس کلیک کرده و کشیدن مکان نما روی شکل مورد نظر را شروع کردید، Space (اسپیس) را فشار دهید، در اینصورت منطقه انتخاب شده را می توانید در اطراف حرکت دهید. در صورت فشار دادن Shift تنها می توانید آن را در جهت افقی حرکت دهید.

توصیه کاربردی 2: در صورتی که خواستید تصویر را دور بیندازید Escape را فشار دهید. در این صورت هیچ تصویری تولید نخواهد شد.

ساخت اسکرین‌شات با اندازه خاص

همانطور که در تصویر بالا دیدید، دو ستون عدد در کنار رتیکل در گوشه پایین سمت راست قرار دارند (این اعداد همان جایی هستند که شما شکل مورد نظر خود را انتخاب کرده اید). اینها اعداد پیکسل هستند.

پس از اینکه Shift، Cmd و 4 را فشار دادید اما قبل از اینکه با ماوس کلیک کنید. به عبارت دیگر همان زمانی که در حال کشیدن قسمت مورد نظر به وسیله رتیکل برای تهیه اشکرین شات هستید، اعداد را خواهید دید. اعداد نشان داده شده مختصات شکل رتیکل در نمایشگر را نشان می دهند تعداد پیکسل افقی به دنبال پیکسل های عمودی قرار گرفته اند.

هنگامی که کلیک می کنید و کشیدن پنجره مورد نظر را در مک را آغاز می کنید، اعداد شروع به نمایش سایز فضای انتخاب شده می کنند. این ویژگی زمانی مفید است که شما به یک اسکرین‌شات با اندازه های معین نیاز دارید.

در اینجا یک نگاه نزدیک تر به رتیکل و اعداد پیکسل ها می اندازیم. اگر ماوس را در این نقطه رها کنیم یک اسکرین‌شات با 119 پیکسل افقی و 70 پیکسل عمودی داریم.

اسکرین‌شات گرفتن از یک پنجره

اگر بخواهید تنها از یک پنجره در دسکتاپ خود اسکرین‌شات بگیرید چطور؟

  1. ابتدا Cmd و Shfit را نگه دارید سپس 4 را فشار دهید.
  2. هنگامی که رتیکل ظاهر شد Space را فشار دهید.
  3. مکان نما را روی پنجره (به رنگ آبی برجسته خواهد آمد) قرار دهید و کلیک چپ کنید.
  4. تصویر پنجره به صورت فایل.png (با سایه در حالت کامل) در دسکتاپ شما ذخیره خواهد شد.

به جای تلاش برای تقسیم درست گوشه ها و دقت در اندازه گیری دقیق آنها مانند گذشته Cmd و Shift را فشار دهید سپس 4 را انتخاب کنید. اما هنگامی که رتیکل ظاهر شد اسپیس را فشار دهید. رتیکل به آیکون دوربین تغییر می یابد و پنجره ای که مکان نمای شما روی آن قرار دارد به رنگ آبی در می آید. (شما هنوز هم می توانید رتیکل را جابجا کنید، هر ستونی که زیر رتیکل قرار گیرد آبی خواهد شد.)

کلیک کنید تا فقط از پنجره موردنظر خود اسکرین‌شات بگیرید، در اینصورت نتیجه ای مناسب به دست می آید.

اسکرین‌شات گرفتن از یک پنجره بدون سایه

  1. ابتدا Cmd را به همراه Shift نگه دارید سپس 4 را فشار دهید.
  2. هنگامی که رتیکل نماش داده شد، ابتدا Alt را فشار دهید سپس روی اسپیس ضربه بزنید.
  3. مکان نما را روی پنجره قرار دهید (پنجره با رنگ آبی برجسته می‌شود) و کلیک چپ کنید.
  4. اسکرین‌شات از پنجره (بدون سایه) در دسکتاپ شما با فرمت.png ذخیره خواهد شد.

اگر به اثر سایه علاقه ندارید، افزودن کلید Option (یا Alt) نتیجه پایانی را بدون سایه در اختیار شما قرار می دهد.

اسکرین شات از منو کشویی (یا دیگر اسباب نمایشگر)

  1. انگشتان خود را روی Cmd و Shift قرار دهید سپس 4 را فشار دهید.
  2. پس از نمایش رتیکل، روی Space (اسپیس) ضربه بزنید.
  3. مکان نما را روی منو کشویی قرار دهید و کلیک چپ کنید.
  4. تصویر منو کشویی به عنوان.png در دسکتاپ شما ظاهر خواهد شد.

همین روش را برای اسکرین‎‌شات گرفتن از بقیه منوها می توانید استفاده کنید. منو مورد نظر را باز کنید. کلید Cmd، Shift و 4 را نگه دارید سپس Space (اسپیس) را فشار دهید. سپس نماد دوربین را روی منو کشویی جابجا کنید.

روی ماوس کلیک کنید تا اسکرین‌شات گرفته شود (اگرچه عنوان در بالا نمایش داده نمی‌شود. برای ‌اسکرین‌شات از آن باید Cmd، Shift و 4 را فشار دهید و منطقه انتخاب شده را خودتان تنظیم کنید).

و در اینجا متوقف نمی‌شود. شما می توانید از همین تکنیک برای گرفتن اسکرین‌شات از دیگر مناطق نمایشگر که مانند پنجره نیستند استفاده کنید. در اینجا یک تصویر از Dock را می بینید، که ما آن را با همان تکنیک Shift+Cmd+4 سپس اسپیس استفاده کرده ایم:

شما می توانید از این تکنیک برای اسکرین‌شات گرفتن از نقاط کوچک و بزرگ نمایشگر خود استفاده کنید.

نحوه گرفتن اسکرین‌شات زمان بندی شده

در گزینه های بالا اکثر موارد احتمالی را پوشش دادیم. اگر به چیزی پیشرفته تر نیاز دارید، از برنامه Grab استفاده کنید. Grab یک ابزار همراه با سیستم عامل مک است: آن را با فشار دادن Cmd + Shift و سپس تایپ کردن Grab بیابید. یا آن را در Utility در پوشه Applications جستجو کنید.

می توانید از Grab برای تهیه اسکرین‌شات زمان بندی شده استفاده کنید، مثلا زمانی که نمی خواهید هنگام تهیه اسکرین‌شات ماوس را روی صفحه بکشید.

  1. Grab را باز کنید.
  2. روی Capture کلیک رده و سپس Timed Screen را انتخاب کنید.
  3. روی Start Timer کلیک کنید.
  4. یک عدد قرمز در کنار آیکون دوربین وجود دارد که نشان می دهد تا زمان گرفتن عکس از صفحه چقدر زمان باقیمانده است.
  5. این فرآیند تنها اجازه اسکرین‌شات گرفتن از همه صفحه را می دهد، اما در آینده می توانید آن را ویرایش کرده و قسمت مورد نظر را از آن خارج کنید.

Grab را باز کرده و از منو بالایی Capture را انتخاب کنید؛ شما گزینه هایی را برای تهیه اسکرین‌شات معمولی می بینید، اما تنظیمات مفید برای زمان بندی (Timed Screen) هم وجود دارند. می توانید این ویژگی را تنظیم کنید سپس وارد صفحه مورد نظر خود برای اسکرین‌شات شوید. زمان تایمر 10 ثانیه است.

اسکرین‌شات با فرمت JPEG یا TIFF

برنامه Grab همچنین می تواند برای کسانی که به فرمت JPEG به جای PNG نیاز دارند مفید باشد. حتی می توانید انتخاب کنید تصاویر به عنوان PNG ذخیره شوند یا TIFF.

  1. Grab را باز کنید.
  2. روی Capture کلیک کنید. از بین گزینه های Selection (انتخاب)، Window (پنجره)، Screen (صفحه) و Time Screen که گفته شد یکی را انتخاب کنید.
  3. اگر می خواهید از یک پنجره اسکرین‌شات بگیرید، روی گزینه Window را از میان موارد کلیک کنید.
  4. شما صدایی مانند شاتر دوربین خواهید شنید، سپس تصویر ظاهر خواهد شد و می توانید نام و محل ذخیره آن را تعیین کنید.

نحوه چاپ صفحه در مک

اگر می خواهید به وسیله یکی از روش های بالا اسکرین‌شات گرفته شده را چاپ کنید، باید به راحتی تصویر را پیدا کنید (اکثر تکنیک‌های بالا تصویر را در دسکتاپ ذخیره می کنند مگر اینکه خودتان آن را تغییر دهید). دوبار کلیک کنید تا تصویر در Preview باز شود. اکنون Cmd + P را فشار دهید تا تصویر مستقیما چاپ شود.

اگر می خواهید تغییراتی را در اسکرین‌شات ایجاد کنید سپس آن را چاپ کنید، تصویر را در فتوشاپ یا Adobe InDesign باز کنید و پس از اعمال تغییرات آن را چاپ کنید.

اسکرین‌شات های مک در کجا ذخیره می‌شوند؟

به طور پیش فرض، آنها در دسکتاپ ذخیره خواهند شد.

با این حال اگر از برنامه ای مانند Grab برای تهیه تصویر استفاده کرده اید، احتمالا اسکرین‌شات های شما در جای دیگری قرار دارند. Grab احتمالا تصاویر را در پوشه اسناد ذخیره می‌کند و اگر نام آنها را تغییر نداده باشید با عنوان Untitled ذخیره خواهند شد.

اسکرین‌شات ها در macOS Mojave

بروزرسانی macOS Mojave که در پاییز منتشر خواهد شد، شامل برخی ویژگی های اسکرین شات جدید می‌شود که ارزش بحث را دارند.

اولین تغییر نمایش اسکرین‌شات گرفته شده در گوشه پایین سمت راست نمایشگر است (مانند آیفون) به صورتی که می توانید از آن در اسناد استفاده کرده یا آن را ویرایش کنید.

ویژگی دیگر افزوده شدن میانبر اسکرین‌شات به نمایشگر با ابزار جدید است. ضبط صفحه و ضبط انتخابی احتمالا دو ابزار جدید و موجود در این میانبر پرکاربرد خواهند بود که به شما ضبط ویدئو از نمایشگر را می دهند.

عیب یابی اسکرین‌شات در مک

اسکرین‌شات خالی

اگر تمام مراحل ذکر شده را به طور دقیق برای هر مورد انجام دادید ولی آنها در تصویر گرفته شده نمایش داده نمی شوند، احتمال این وجود دارد که نرم افزار مورد شما ویژگی های اسکرین‌شات گرفتن را مسدود کرده باشد و دلیل آن را می توان مسائل حق نسخه برداری و کپی رایت دانست.

شما می توانید این مشکل را با استفاده از یک برنامه شخص ثالث که همان کار را انجام می دهد حل کنید. (برنامه ای که محدودیت کپی رایت نداشته باشد)

اسکرین‌شات در مک کار نمی‌کند

اگر تصاویر را گرفته اید ولی باز نمی شوند ممکن است به دلیل فشار همزمان روی Ctrl باشد که عکس را در پیست‌بورد ذخیره می‌کند.

اگر به این سادگی نیست، مراحل زیر را دنبال کنید و بررسی کنید که کلیدهای میانبر زیر Screen Shots فعال باشند.

System Preferences > Keyboard > Shortcuts

احتمال دیگر این است کلیدهای میانبر برای وظیفه‌ای دیگر اختصاص داده شده باشند، پس دوباره System Preferences را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید