نحوه استفاده از پی‌نوشت و پانوشت در ورد‌

فرقی نمی‌کند به صورت حرفه‌ای یا مبتدی کار می‌کنید هر زمانی ممکن است بخواهید یادداشت‌های مکمل را به اسناد خود اضافه کنید. ممکن است بخواهید نظری درباره استدلال خود اضافه کنید یا بخواهید از کار نویسنده‌ای دیگر بدون انحراف از متن اصلی صحبت کنید. خوشبختانه ورد ابزار مفیدی برای اضافه کردن پی‌نوشت و پانوشت برای سند شما دارد.

توجه: ما از ورد 2016 استفاده می‌کنیم اما این ویژگی از سال 2007 در برنامه وجود دارد. بسته به نسخه ورد، ممکن است منوها کمی متفاوت باشند، اما نگران نباشید، ویژگی‌ها و عملکردها ثابت هستند.

همچنین برای اضافه،حذف و مدیریت لینک در Word در این مقاله همراه ما باشید.

معنی پی‌نوشت و پانوشت

پانوشت (footnote) و پی‌نوشت (endnote) هردو راهی برای اضافه کردن اطلاعات اضافه خارج از متن اصلی هستند. می‌توان از آنها به عنوان زبان کلامی نوشته‌ها نام برد. می‌توانید از پی‌نوشت و پانوشت برای اضافه کردن نظرات جانبی یا دیگر نشریات مانند کتاب به متن خود استفاده کنید. تنها تفاوت بین پی‌نوشت و پانوشت محل ظهور آنها در سند شماست.

همانطور که از نام آنها مشخص است، پانوشت به پایین صفحه‌ای که جمله در آن قرار دارد و پی‌نوشت به پایان یک بخش یا نوشته اضافه می‌شوند. استفاده از آنها به شما و جایی که آن متن را استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

قراردادن پی‌نوشت و پانوشت

ورد را باز کنید و وارد سند موردنظر شوید. در نوار ورد به بخش “References” بروید.

در اینجا، می‌توانید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را برای تفسیر متن خود مانند ابزاری برای افزودن جدول محتوایی، افزودن نقل قول و… را ببینید. گروه دوم پی‌نوشت و پا‌نوشت را دربرمی‌گیرد که ما به آن نیاز داریم.

برای اضافه کردن پانوشت، نقطه ورود را در جایی که می‌خواهید پانوشت اضافه شود قرار دهید و روی “Insert Footnote” کلیک کنید.

ورد یک بالانویس کوچک در جایی که انتخاب کرده‌اید می‌افزاید.

و بلافاصله تمرکز را روی پانوشت می‌برد و سپس می‌توانید متن موردنظر را در پانوشت بنویسید.

پانوشت زیر یک خط افقی در زیر برگه ظاهر می‌شود. هر پانوشت دیگری که اضافه کنید، شماره آن به لیست پایین صفحه منتقل می‌شود.

پس از افزودن پانوشت ها، در صورت قراردادن نشانه‌گر روی بالانویس‌های موجود یک پیش نمایش از پانوشت را نمایش می‌دهد.

با کلیک روی “Next Footnote” در نوار ناوبری، می‌توانید به سرعت از پانوشت‌ها چه در متن اصلی چه در لیست آنها گلچین کنید.

یا روی فلش منو کشویی “Next Footnote” کلیک کنید تا گزینه‌های ناوبری دیگر باز شوند. می‌توانید از بین گزینه‌های پانوشت قبلی و بعدی، یا پی‌نوشت بعدی و قبلی یک را انتخاب کنید.

برای تنظیم پی‌نوشت، ماوس را در نقطه موردنظر قرار دهید و از نوار Preferences روی “Insert Endnote” کلیک کنید.

همانند پانوشت‌ها، ورد یک بالانویس به پایان محل متن شما اضافه می‌کند. اما این بار، این اعداد در انتهای بخش یا در پایان سند شما ظاهر می‌شوند. (می‌توانید خودتان آن را تنظیم کنید.)

پیکربندی پی‌نوشت و پانوشت در ورد 2016

ورد دارای پیش تنظیمات اولیه برای پی‌نوشت و پانوشت هاست، اما می‌توانید آنها را در منو References تنظیم کنید.

روی فلش کوچک در گوشه پایین سمت راست Footnotes کلیک کنید.

اینکار یک پنجره پی‌نوشت و پانوشت را باز می‌کند و می‌توانید ویژگی‌هایی نظیر محل، ظاهر و فرمت آنها را سفارشی کنید.

تغییر محل پی‌نوشت و پانوشت

به طور پیش‌فرض، ورد پانوشت‌ها را در انتهای صفحه و پی‌نوشت‌ها را در انتهای سند قرار می‌دهد، ولی می‌توانید آنها را خودتان تنظیم کنید.

زیر “Location” در پنجره Footnote and Endnote، گزینه “Footnote” را پیدا کنید. (وقتی منو را باز می‌کنید به طور پیش‌فرض انتخاب شده.) از سمت راست گزینه، منو کشویی را باز کنید در اینصورت می‌توانید موقعیت پانوشت را به پایین متن یا انتهای صفحه تغییر دهید. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، ورد بلافاصله پانوشت ها از قسمت اصلی متن به پایین صفحه منتقل می‌کند.

برای تغییر محل پیش‌فرض پی‌نوشت‌ها، گزینه “Endnote” را انتخاب کنید و از سمت راست آن منو کشویی را باز کنید. در آنجا، می‌توانید محل پی‌نوشت را به انتهای بخش فعلی یا پایان سند منتقل کنید.

تبدیل پانوشت به پی‌نوشت و برعکس

گزینه دیگری برای تبدیل همه پانوشت‌ها به پی‌نوشت‌ها و برعکس وجود دارد که درصورت وجود تعداد زیادی از آنها می‌تواند کمک کند.

زیر “Location” در منو Footnote and Endnote روی دکمه “Convert” ضربه بزنید.

کادر Convert Notes سه گزینه دارد: 1) تبدیل همه پانوشت‌ها به پی‌نوشت. 2) تبدیل همه پی‌نوشت‌ها به پانوشت. 3) تعویض پانوشت و پی‌نوشت. گزینه موردنظر را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

تغییر طرح پی‌نوشت و پانوشت

ورد به طور پیش‌فرض لیست پی‌نوشت و پانوشت ها با طرحی مشابه آنچه در صفحه وجود دارد، ظاهر می‌شوند. گرچه می‌توانید آنها را در پنجره Footnote and Endnote روی منو کشویی “Columns” کلیک کنید و تعداد ستونهای موردنظر خود را انتخاب کنید.

می‌توانید پانوشت و پی‌نوشت‌ها را برایش نمایش در چهار ستون مختلف تنظیم کنید.

تنظیم فرمت پی‌نوشت و پانوشت

ورد حتی به شما اجازه انتخاب فرمت شماره‌های پانوشت و پی‌نوشت از میان چندین قالب را می‌دهد. به طور کلی اگر در یک متن از پانوشت و پی‌نوشت‌های زیادی در سند خود استفاده کرده‌اید ایده مناسبی است که با این روش آنها را از هم متمایز کنید.

در قسمت Format، روی پیکان کشویی در سمت راست گزینه “Format Number” کلیک کرده و فرمت موردنظر را انتخاب کنید.

شما همچنین می‌توانید با کلیک روی “Symbol”، به جای عددهای استاندارد از نمادهای سفارشی استفاده کنید.

پس از بازشدن منو Symbol گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و سپس روی OK ضربه بزنید.

نماد انتخاب شده، در کادر “Custom Mark” قرار می‌گیرد و ورد از آن استفاده خواهد کرد.

به طور پیش‌فرض ورد این ویژگیها از 1 عددگذاری کرده و در سراسر متن ادامه می‌دهد ولی می‌توانید ابتدا و پایان آن را سفارشی کنید.

اگر می‌خواهید پانوشت یا پی‌نوشت خود را از جایی به جز اولین عدد، مثلا از 2 به جای 1 شروع کنید، روی فلش‌های موجود در بخش “Start At کلیک کنید.

برای تغییر روند تداوم اعداد، روی نوار کشویی کنار “Numbering” کلیک کنید.

سه گزینه برای پانوشت و پی‌نوشت‌ها می‌بینید، Continuous برای شروع پانوشت و پی‌نوشت از ابتدا و ادامه تا پایان متن، Restart برای شماره گذاری جداگانه در هر بخش و Restart Each Page برای عددگذاری صفحه ای یادداشت‌ها.

اعمال تغییرات در سند

پس از انجام پیکربندی‌های بالا باید تغییرات در همه سند اعمل کنید. برای اینکار در پایین منو، روی منو کشویی “Apply Changes To” کلیک کنید.

اگر می‌خواهید تغییرات در همه سند اعمال شوند “Whole Document و اگر می‌خواهید تغییرات تنها در همان بخش باشد روی The Section کلیک کنید.

وقتی از همه تنظیمات مطمئن شدید، روی “Apply” ضربه بزنید.

شما همچنین می‌توانید پانوشتی را که با تنظیمات خود ایجاد کرده‌اید، با استفاده از  دکمه “Insert” وارد کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده از پی‌نوشت و پانوشت در ورد‌;

دیدگاهتان را بنویسید