آموزش چگونگی نصب همزمان ویندوز روی چند کامپیوتر

احتمالا همه افراد ده ها کامپیوتر در منزل یا محل کار ندارند که همه آن ها هم به جدیدترین سیستم عامل ها نیاز داشته باشند، اما ممکن است دو کامپیوتر: دسکتاپ و لپ تاپ در منزل داشته باشبد. در برخی موارد، لپ تاپ یا کامپیوتر کودکان هم به آن ها اضافه می شود.حال کامپیوترها بیشتر شده اند  و در صورتی که شما تنها فردی هستید که باید، آپدیت،عیب یابی، تعمیرات و نصب مجدد را برای همه این سیستم ها در منزل یا محل کار انجام دهید، احتمالا انجام همه این کارها به تنهایی کمی زمان بر و دشوار است.

بیشتر بخوانید: نصب ویندوز از روی فلش

نصب همزمان ویندوز روی چند کامپیوتر

 ساده ترین راهنصب همزمان ویندوز روی چند کامپیوتر ، استفاده از  Windows Media Creation Tool تهیه نسخه image از ویندوز ۱۰ روی درایو فلش و استفاده از آن ها برای نصب سیستم عامل است. نکته این جا است که از ده سیستم که به هم نزدیک نیستند، صحبت می کنیم بنابراین رفتن از یک سیستم به سیستم دیگر و نصب تک به تک آن ها کار ساده ای نیست.
اگر فرض کنیم که همه این سیستم ها یکسان یا مشابه هستند، شما می توانید یکی از آن ها را تنظیم و پیکربندی کنید، از درایو image‌ بگیرید و سپس نسخه image‌ را به درایوهای سایر سیستم ها clone‌ کنید.
برای انجام این کار باید ابزار Sysprep ویندوز را  که از طریق حالت Audit فعال کنید تا در اولین گام image‌ را عمومی سازی کنید (سپس به شما اجازه می دهد که یک شناساگر امنیت منحصر به فرد یا SID برای هر دستگاه داشته باشید). سپس شما نیاز دارید که image‌ را دریافت کنید و از آن برای clone‌ کردن ویندوزها روی سیستم های دیگر استفاده کنید.
سپس در مرحله بعد، از ابزاری مانند Clonezilla Live برای image‌ گرفتن از درایو و clone‌ کردن image به سایر سیستم ها استفاده می شود. مجددا در رابطه با ده سیستم، استفاده از این روش، زمانی مشابه نصب دستی و تک تک از طریق درایو فلش صرف می شود. دو روش دیگر هم برای نصب ویندوز برای این مساله وجود دارند که در ادامه بررسی می کنیم.
Clonezilla نسخه سرور دارد که می توانید آن را مانند دیسک CD اجرا کنید و از آن برای نصب ویندوز روی سیستم شبکه ای استفاده نمایید. به نظر می رسد استفاده از CD برای نصب تک به تک مناسب است و نه برای نصب یک به چند. اگر به دنبال نصب ویندوز به صورت همزمان روی چند سیستم هستید و روش نخست برایتان راحت تر است، باید نسخه سرور Clonezilla را روی یک کامپیوتر دسکتاپ لینوکس نصب و پیکربندی کنید. علاوه بر این باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه های کاربرانتان بوت شبکه از طریق BIOS را پشتیبانی می کنند.
اگر با این روش ها مشکل داشتید یا به دنبال راه حل های جایگزین هستید، می توانید FOG یا CloneDeploy را هم امتحان کنید. سند CloneDeploy بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را دنبال کنید. با مطالعه آن می توانید همه چیز را تنظیم کنید.هم چنین امکان هماهنگی کاربران (سیستم های دریافت کننده ویندوز) با استفاده از CDها یا درایوهای فلش هم وجود دارد که در صورتی که فرایند بوت شدن شبکه خیلی پیچیده باشد، مفید و کاربردی است.

شما از کدام روش برای نصب همزمان ویندوز روی چند کامپیوتر و مدیریت چند دستگاه استفاده کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید