آموزش چگونگی مخفی کردن و محدودیت اپلیکیشن ها روی آیفون

مدت ها است که محدودیت ها به بخشی از اپلیکیشن های اپل تبدیل شده اند. والدین بسیار طرفدار و خواستار این امکان هستند که کودکان را از دسترسی به بخشی از قسمت های موبایل خود، محدود کنند. با عرضه iOS 12، اپل رویکرد جدیدی از محدودیت های اپلیکیشن ها را ارائه کرد. حال این قابلیت ها در ابزار جدیدی به نام Screen Time وجود دارند. بسیاری از آن ها عملکرد مشابهی دارند، اما رویکرد کلی آن ها در محدودیت متفاوت است. مخفی کردن کامل یک اپلیکیشن بسیار دشوار است اما در ادامه با ما همراه باشید تا نکان مفیدی را در این زمینه به شما آموزش دهیم.

چگونه اپلیکیشن های آیفون را مخفی کنیم؟

دلایل زیادی برای پنهان کردن یک اپلیکیشن که هنوز هم به آن دسترسی داریم، وجود دارد. تنها راه انجام این کار در  iOS 12، این است که به سادگی که اپلیکیشن را در یک پوشه دور از دسترس در یک صفحه خالی Home قرار دهید. با این کار اپلیکیشن کاملا خارج از دید باقی می ماند مگر اینکه کسی دقیقا بداند کجا باید به دنبال آن بگردد. برای عدم جلب توجه، نام پوشه را کاملا بی ربط به اپلیکیشن انتخاب کنید.

اگرچه در صورتی که شما فرزند داشته باشید و بخواهید برای دسترسی آن ها محدودیت هایی تعیین کنید به استراتژی های موثرتری نیاز دارید. برای بلاک کردن و دور از دسترس قرار دادن اپلیکیشن ها و عدم نمایش آن ها در صفحه ، باید از Screen Time استفاده کنید.

Screen Time در iOS 12

زمانی که به تنظیمات Settings > Screen Time می روید، اولین پنجره ای که می بینید یک نمایش از این است که چقدر زمان روی گوشی خود صرف کرده اید و کاری که با آن انجام دادید. اگر آن گزینه را انتخاب کنید، جزئیات مفصل تری را خواهید دید. این به شما نشان می دهد که دقیقا چه برنامه هایی را استفاده و چقدر وقت صرف استفاده از آن ها کرده اید.

از Downtime برای کاهش استفاده از گوشی موبایل استفاده کنید

نسخه پیشین iOS ، ابزاری به نام Restrictions داشت که در قسمت Settings > General قابل دریافت بود. هدف آن جلوگیری از مشاهده محتوای اصلی اپلیکیشن بود. هدف این قابلیت در ابتدا جلوگیری از کاربران  و مخصوصا کودکان از دیدن محتوای واضح یا توانایی خرید بدون تائید هویت بود .

هدف Screen Time کمی متفاوت است. هدف کلی آن محدودیت کردن تعداد دفعات استفاده شما یا فرزندانتان از تلفن همراه است. این برنامه هم چنان می تواند محتوای اپلیکیشن ها را از دید کاربران یا کودکان دور نگه دارد اما روش آن متفاوت است.

 Downtime  اولین قسمت تنظیمات در Screen Time است و هدف کلی این اپلیکیشن را بیان می کند. این قسمت به شما اجازه می دهد زمان هایی که دور از گوشی خود هستید را مشخص کنید. با فعال کردن Downtime امکان دسترسی به هیچ اپلیکیشنی در آن زمان ها وجود ندارد به جز مواردی که خود شما مشخص کرده اید و اجازه داده اید.

 محدودیت های اپلیکیشن Screen Time

این بخشی است که به شما اجازه می دهد تا محدوده های زمانی برای برنامه ها را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که شما نمی توانید برای برنامه های خاص محدودیت هایی تنظیم کنید؛ iOS شما را محدود به دسته های خاصی از برنامه ها می کند. زمانی که App Limits را فعال کردید، با مجموعه ای از برنامه ها مثل شبکه های اجتماعی، بازی ها و برنامه های سرگرمی مواجه خواهید شد.

شما می توانید هر کدام از این دسته ها را انتخاب کنید و مقدار زمانی که می خواهید از آن ها استفاده کنید را مشخص کنید. برای مثال، می توانید گوشی خود را طوری تنظیم کنید که در کل یک ساعت در روز برای بازی کردن داشته باشید. این شامل این می شود که آیا شما یک بازی را برای یک سعت  یا شش بازی به مدت ۱۰ دقیقه انجام می دهید. وقتی به این حد زمانی رسیدید، با هشداری روبرو می شوید که می گوید شما به حد زمانی خود رسیده اید.

 اگر بخواهید، می توانید این هشدار را نادیده بگیرید و به بازی برگردید. اگر با این حال، شما پدر و مادر هستید و محدودیت های زمانی برای تلفن فرزندتان ایجاد کرده اید، می توانید گذرواژه صفحه نمایش را تنظیم کنید تا آن ها  نتوانند از آن محدودیت های زمانی عبور کنند.

اپلیکیشن های دارای مجوز

حتی اگر بخواهید زمان دسترسی اضافه screen time را برای کودکان خود هم محدود کنید، باید برخی از اپلیکیشن ها را برای موارد اورژانسی و اضطراری در دسترس نگه دارید. قسمت Always Allowed از اپلیکیشن Screen Time برای تنظیم همین مورد است. به صورت پیش فرض اپلیکیشن های گوشی شما در دسترس خواهند بود بنابراین می توانید تماس های اضطراری را در مواقع لزوم برقرار کنید.

علاوه بر این شما می توانید هر اپلیکیشنی را از لیست انتخاب کنید روی علامت + سبز رنگ ضربه بزنید و آن اپلیکیشن به صورت خودکار به لیست برنامه های دارای کجوز شما اضافه خواهد شد. این اپلیکیشن ها حتی در زمان downtime هم در دسترس خواهند بود.

محدودیت های محتوا و حریم خصوصی

این قسمت کاربردی ترین قسمت برای والدینی است که  می خواهند دسترسی کودکانشان را به محتوای خود محدود کنند. پایین قسمت iTunes & App Store Purchases، شما می توانید دسترسی خودتان یا فرد دیگری را از نصب و یا حذف کردن اپلیکیشن ها، محدود کنید. هم چنین می توانید دسترسی خودتان یا سایر افراد را از پرداخت های درون برنامه ای هم محدود کنید.

Allowed Apps به شما این امکان را می دهد که اپلیکیشن هایی را از دیده شدن یا استفاده شدن دور نگه دارید. برخلافApp Limits، برنامه  Allowed Apps اپلیکیشن را به صورت کامل مخفی می کند. اگرچه این تنظیمات به برنامه های تعبیه شده پیش فرض خود گوشی آیفون مانند Camera، Facetime و Safari اعمال می شود.اپلیکیشن های دیگر که بعدا نصب می شوند در این زمینه پشتیبانی نمی شوند.

content restrictions

content restrictions به شما اجازه می دهد که محتوای صریح App Store و iTunes Store را پنهان کنید. همچنین به شما اجازه می دهد تا وب سایت هایی را که محتوای نامناسب برای جوانان دارند را مسدود کنید، و یا حتی دسترسی به یک لیست خاص را محدود کنند. علاوه بر این، شما می توانید از جستجوی وب و یا بازی چند نفره کاربران هم جلوگیری کنید.

در نهایت در قسمت Privacy می توانید به صورت سفارشی و شخصی سازی شده بگویید که کدام اپلیکیشن ها به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند به عنوان مثال موقعیت، اطلاعات مخاطبین و تصاویر شما. شما می توانید اپلیکیشن ها را از دسترسی به اطلاعاتتان منع کنید یا فقط در برخی موارد به آن ها اجازه دسترسی بدهید.

تنظیمات دیگر Screen Time

هدف اولیه Screen Time کمک به کاربر برای تمرین محدود کردن خود در استفاده از  تلفن همراه است، همان طور که قبلا مشاهده کردیم، این یک ابزار ارزشمند برای هدایت و نظارت بر نحوه استفاده از گوشی شما است. برای این که این کار را به طور موثر انجام دهید، باید گذرواژه صفحه کاربری را تنظیم کنید که فقط خود شما آن را می دانید. این رمز شبیه به رمز عبور در نسخه های قبلی از iOS است.

شما می توانید گذرواژه  Screen Time خود را در تمام دستگاه های iCloud به اشتراک بگذارید. بنابراین اگر برای مثال، تمام دستگاه های شما اپل هستند، می توانید همان passcode را در تمام آن ها داشته باشید و استفاده از اپلیکیشن را در محیط اپل محدود کنید.

هم چنین شما می توانید Screen Time را برای خانواده هم تنظیم کنید که به شما اجازه می دهد که  Apple ID را وارد کنید و استفاده از Screen Time را کنترل کنید. این به شما این امکان را می دهد که گوشی آیفون دیگری را از گوشی خود کنترل کنید، که این یک پیشرفت بزرگ بر روی محدودیت ها است.

دیدگاهتان را بنویسید