آموزش چگونگی روت کردن گوشی اندروید و Unroot کردن آن ها

روت کردن گوشی اندروید روشی ایده آل برای کنترل بیشتر تلفن هوشمند شما است ، و دنیایی از امکانات ناشناخته را به سوی شما باز می کند ، اما مهم است که با احتیاط به آن نزدیک شوید. روت کردن همیشه بدون مشکل و ساده نیست و اگر مشکلی پیش بیاید ، می تواند ضمانت شما را باطل کند، گوشی شما را بدتر کند یا آن را خراب کند.

قبل از ادامه کار، مهم است بدانیم که روت کردن همیشه یک روند ساده نیست و ممکن است در این راه با مشکلاتی مواجه شوید. اگر تصمیم گرفتید که کاملاً لازم است دستگاه اندروید خود را روت کنید، مطالعه مطلب زیر را ادامه دهید ، اما بدانید که این کار برای افراد کم تجربه یا تازه کار در زمینه تکنولوژی مناسب نیست.

تولید کنندگان شما را از روت کردن منصرف می کنند. اگر دستورالعمل ها را به درستی دنبال نکنید ، در بدترین حالت ممکن است به دستگاه شما آسیب جبران ناپذیری وارد شود ، اما بسیاری از مردم فکر می کنند که مزایای بالقوه ارزش آن را دارند. با یک گوشی اندروید روت شده می توانید بدافزارها را از بین ببرید، پردازنده خود را سرعت بخشیده و هر عنصر از ظاهر نرم افزار تلفن خود را سفارشی سازی کنید.

این راهنما در مورد چگونگی روت کردن گوشی اندروید، شما را در مراحل روت کردن دستگاه اندروید راهنمایی می کند. در حالی که می توانیم برخی از تلفن ها را در عرض چند دقیقه روت کنیم، برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. اما یک چیز واضح است: روت کردن گوشی یکی از بهترین راه ها برای استفاده از پتانسیل واقعی دستگاه اندروید است.

روت کردن به چه معنا است؟

روت کردن گوشی یا تبلت اندروید شبیه فرار از زندان برای آیفون است،در واقع ، این امکان را برای شما فراهم می کند تا بیشتر در عمق سیستم گوشی فرو بروید. پس از روت کردن گوشی اندروید ، می توانید به کل سیستم عامل دسترسی پیدا کنید تا تقریباً هر موردی را در دستگاه Android خود سفارشی کنید و می توانید محدودیت هایی را که ممکن است سازنده یا شرکت مخابراتی شما اعمال کرده باشد ، دریافت کنید.

روت کردن بهتر است با احتیاط انجام شود. قبل از نصب یا به اصطلاح ریشه ای – یک ROM سفارشی (نسخه اصلاح شده Android) باید از نرم افزار تلفن خود پشتیبان تهیه کنید.

چرا باید روت کردن گوشی اندروید را انجام دهیم؟

یکی از بزرگترین مشوق ها برای روت کردن گوشی اندروید این است که می توانید نرم افزارهای bloatware را پاک کنید که در غیر اینصورت حذف نصب غیرممکن است (اگرچه بعضی اوقات می توانید آن را غیرفعال کنید). در برخی از دستگاه ها ، روت کردن، تنظیمات قبلاً غیرفعال شده مانند اتصال به اینترنت بی سیم را فعال می کند. از مزایای دیگر آن می توان به امکان نصب ابزارهای تخصصی و فلش رام های سفارشی اشاره کرد که هرکدام از آن ها می توانند ویژگی های اضافی اضافه کرده و عملکرد گوشی یا تبلت شما را بهبود بخشند.

الزامی به روت کردن برنامه ها وجود ندارد، اما دلایل کافی وجود دارند که این کار را ارزشمند می سازند. برخی از برنامه ها به شما امکان می دهند به طور خودکار از همه برنامه ها و داده های خود در cloud پشتیبان گیری کنید، تبلیغات وب و برنامه ها را مسدود کنید ، تونل های ایمنی به اینترنت ایجاد کنید ، پردازنده خود را اورکلاک کنید یا دستگاه خود را به یک نقطه اتصال بی سیم تبدیل کنید.

معایب روت کردن گوشی اندروید

در واقع روت کردن گوشی اندروید چهار عیب بالقوه دارد:

  • لغو گرانتی گوشی: برخی از تولیدکنندگان یا شرکت های مخابراتی در صورت روت کردن، گارانتی شما را باطل می کنند ، بنابراین لازم به یادآوری است که همیشه می توانید گوشی را unroot کنید. اگر می خواهید دستگاه را برای تعمیر به نمایندگی بفرستید ، به سادگی پشتیبان نرم افزاری را که تهیه کرده اید فلش بزنید.
  • مشکل پیدا کردن تلفن: اگر در روند روت کردن گوشی اندروید مشکلی پیش بیاید، خطر ایجاد مشکل به عنوان مثال خراب شدن دستگاه وجود دارد. ساده ترین راه برای جلوگیری از وقوع آن، دنبال کردن دقیق دستورالعمل ها است. اطمینان حاصل کنید که راهنمایی را که دنبال می کنید به روز است و ROM سفارشی را که فلش می کنید مخصوص گوشی شما است. اگر تحقیق خود را انجام دهید ، دیگر نگران ساختن تلفن هوشمند خود نخواهید بود.
  • خطرات امنیتی: روت کردن گوشی اندروید برخی از خطرات امنیتی را به همراه دارد. بسته به اینکه از چه سرویس ها یا برنامه هایی در دستگاه خود استفاده می کنید ، می تواند یک آسیب پذیری امنیتی ایجاد کند و بدافزارهای خاص از وضعیت روت شده برای سرقت داده ها ، نصب بدافزارهای اضافی یا هدف قرار دادن دستگاه های دیگر با ترافیک مضر وب استفاده می کنند.
  • اپلیکیشن های غیرفعال: برخی از برنامه ها و سرویس های آگاه از امنیت در دستگاه های روت شده کار نمی کنند، سیستم عامل های مالی مانند Google Pay و Barclays Mobile Banking از آن ها پشتیبانی نمی کنند. برنامه هایی که از نمایش ها و فیلم های تلویزیونی دارای حق چاپ استفاده می کنند ، مانند Sky Go و Virgin TV Anywhere ، در دستگاه های روت شده کار نخواهند کرد و Netflix نیز روی آن ها کار نمی کند.

چگونه دستگاه اندروید را برای روت شدن آماده کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای روت کردن گوشی اندروید استفاده از یک برنامه است و چندین برنامه روت کردن که در طول سال ها مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از:  Framaroot ، Firmware.mobi ، Kingo Root ، BaiduRoot ، One Click Root ، SuperSU و Root Master جزو قابل اعتماد ترین موارد هستند. این سرویس ها معمولاً به اندازه زمانی که مسواک می زنید، به زمان برای روت کردن نیاز دارند. اما برخی از آن ها فقط از دستگاه هایی استفاده می کنند که نسخه های قدیمی تر Android را اجرا می کنند ، بنابراین ممکن است لازم باشد برای پیدا کردن موردی که برای دستگاه شما مناسب است ، خرید انجام دهید. اگر می خواهید حتی یک دستگاه قدیمی را روت کنید، ممکن است لازم باشد Firmware.mobi را بررسی کنید.

قبلاً روت کردن نسخه های اندروید از Android 7.0 Nougat به بالا دشوارتر بود. سرویس بوت تأیید شده یکپارچگی رمزنگاری دستگاه را بررسی می کند تا فایل های سیستم دستگاه شما را به خطر بیندازد و از این طریق برنامه های روت کردن قانونی را مهار می کند. خوشبختانه برنامه های روت کردن با این منحنی سازگار شده اند و روت کردن نسخه های جدیدتر اندروید بسیار آسان تر از گذشته است.

اگر تلفن شما با یک برنامه rooting با یک کلیک سازگار نیست ، باید کمی وقت صرف تحقیق در مورد گزینه های دیگر در انجمن های Android کنید.

آماده شدن برای روت کردن گوشی اندروید

قبل از شروع ، از همه چیزهایی که نمی توانید بدون آن ها زندگی کنید ، پشتیبان تهیه کنید. همچنین قبل از فلش کردن رام جدید ، باید همیشه از ROM فعلی تلفن خود پشتیبان تهیه کنید. همچنین می خواهید قبل از شروع کار از شارژ کامل دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

شما باید USB Debugging و OEM Unlocking را فعال کنید. این کار را با باز کردن تنظیمات روی دستگاه انجام دهید. اگر گزینه Developer را در پایین صفحه settings مشاهده نمی کنید ، برای فعال کردن این مراحل را دنبال کنید.

  • روی About Phone ضربه بزنید و شماره ساخت را پیدا کنید. مسیر دقیق به تلفن شما بستگی دارد ، اما این مسیر را معمولاً با سایر اطلاعات نرم افزار پیدا می کنید.
  • هفت بار روی Build Number ضربه بزنید و Developer Options در صفحه اصلی تنظیمات ظاهر می شود. برای فعال کردن این مورد ، ممکن است لازم باشد رمز عبور امنیتی خود را تأیید کنید.
  • برای دیدن گزینه های توسعه دهنده جدید خود ، روی کلید Back ضربه بزنید.
  • روی گزینه های Developer ضربه بزنید.
  • علامت بزنید تا USB Debugging فعال شود.
  • علامت بزنید تا OEM Unlocking فعال شود.

نصب Android SDK Platform Tools

روت کردن شامل دانلود کل کیت توسعه Android Google بود اما خوشبختانه ، دیگر چنین نیست و تمام آنچه شما نیاز دارید Android SDK Platform Tools است.

Android SDK Platform Tools را از سایت توسعه دهنده Google بارگیری و نصب کنید. گزینه هایی برای ویندوز ، مک و لینوکس وجود دارد. این دستورالعمل ها برای دستگاه های ویندوز است. فایل های فشرده شده را استخراج کنید. توصیه می شود آن را روی C: android-sdk تنظیم کنید. اگر مکان دیگری را انتخاب کردید ، حتماً آن را به خاطر بسپارید.

نصب درایورهای دستگاه

برای اطمینان از اینکه رایانه می تواند به درستی با گوشی هوشمند یا تبلت شما ارتباط برقرار کند ، باید درایور USB مناسب را نصب کنید.

دستگاه های برخی از تولید کنندگان متناسب با درایورهای موجود در نرم افزار تلفن همراه هستند ، بنابراین تنها کاری که برای نصب درایور USB مناسب باید انجام دهید این است که گوشی خود را از طریق کابل USB به رایانه خود متصل کنید. OnePlus مثالی از این مورد است ، اما لازم است ابتدا تلفن خود را متصل کنید تا ببینید آیا درایورهای USB به طور خودکار نصب می شوند یا خیر.

در غیر این صورت ، در اینجا لیستی از درایورهای محبوب ترین تولید کنندگان وجود دارد:

دستورالعمل های نصب کننده را دنبال کنید. پس از نصب درایورها ، به مرحله بعدی بروید.

قفل bootloader خود را باز کنید

قبل از شروع ، باید bootloader دستگاه خود را باز کنید. به زبان ساده ، bootloader برنامه ای است که سیستم عامل دستگاه را دانلود می کند و تعیین می کند که کدام برنامه ها در هنگام راه اندازی گوشی یا تبلت شما اجرا می شوند.

برخی از تولیدکنندگان از شما می خواهند که برای باز کردن قفل bootloader یک کلید تهیه کنید. موتورولا ، HTC ، LG و سونی گام به گام دستورالعمل هایی را در مورد چگونگی انجام این کار ارائه می دهند ، اما یک اخطار هشدار دهنده: آن ها از شما می خواهند برای یک حساب برنامه نویس (developer ) ثبت نام کنید.

متأسفانه برای کاربران دستگاه های Huawei و Honor ، بوت لودرهای گوشی های آن ها دیگر نمی توانند قفل باز شوند. Huawei توانایی درخواست کد باز کردن قفل را در جولای 2018 لغو کرد. اگر هنوز می خواهید دستگاه Huawei یا Honor خود را روت کنید ، باید از یک سرویس شخص ثالث مانند DC-Unlocker استفاده کنید.

هنگامی که این مراحل را انجام دادید ، می توانید مراحل باز کردن قفل را شروع کنید. شما باید دستگاه خود را در حالت fastboot قرار دهید که برای هر گوشی متفاوت است ، اما در اکثر دستگاه ها ، راه اندازی مجدد دستگاه و پایین نگه داشتن دکمه های روشن / خاموش و کاهش صدا به مدت 10 ثانیه این کار را فریب می دهد (برای تلفن های HTC لازم است که کلید Volume Down را بزنید و دکمه روشن / خاموش را فشار دهید تا انتخاب شود).

پس از ورود به fastboot ، به پوشه ای بروید که قبلاً پرونده های SDK Android خود را از آن باز کرده اید. سپس ، با نگه داشتن Shift + کلیک راست و انتخاب Open a Command Prompt Here ، خط فرمان رایانه خود را باز کنید. اگر دستگاه شما به کد نیاز دارد ، یک رشته طولانی از نویسه ها دریافت خواهید کرد. آن را در جعبه وب سایت سازنده دستگاه خود جایگذاری کنید ، فرم را ارسال کنید و منتظر یک ایمیل با کلید ، پرونده و دستورالعمل های بیشتر باشید.

قفل bootloader دستگاه خود را با اتصال به رایانه و قرار دادن دوباره آن در حالت fastboot باز کنید. با تایپ cmd در فهرست شروع ، خط فرمان را بالا بکشید.

برای دستگاه های Google Nexus و Pixel ، دستورات آسان است:

گوشی های Nexus: برای آن ها: “fastboot oem unlock” (بدون علامت گیومه) را تایپ کنید و Enter را بزنید.
گوشی های Pixel: برای آن ها: “fastboot flashing unlock” را تایپ کنید (بدون علامت نقل قول) و Enter را بزنید.
برای دستگاه های سامسونگ نیز همینطور است:

گوشی های سامسونگ: “astboot flashing unlock” را تایپ کنید (بدون علامت نقل قول) و Enter را بزنید.
دستور موتورولا کمی متفاوت است:

“oem unlock UNIQUE_KEY” را تایپ کنید (بدون علامت نقل قول) ، کدی که دریافت کردید “UNIQUE KEY” را جایگزین کنید
HTC نیز چنین است:

“unlocktoken Unlock_code.bin” را تایپ کنید (بدون علامت نقل قول) ، فایلی را که دریافت کردید “Unlock_code.bin” را جایگزین کنید.
باز کردن قفل را تأیید کنید و یک قدم به روت کردن گوشی اندروید خود نزدیک شده اید.

برخی از تولیدکنندگان و شرکت های مخابراتی unlock  کردن boatloader را مجاز نمی دانند ، اما این بدان معنا نیست که نمی توان این کار را انجام داد.

چگونه دستگاه Android خود را با چندین برنامه روت کنیم

روش های مختلفی برای روت کردن گوشی یا تبلت اندروید وجود دارد.

روت کردن با Root Master

در انجمن XDA Developers از Root Master به عنوان یکی از بهترین روش های روت کردن با یک کلیک یاد شده است و استفاده از آن برای مبتدیان ساده است. البته لازم به ذکر است که Root Master از سال 2017 به روز نشده است. اگر تصمیم دارید از این برنامه استفاده کنید ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • APK را دانلود و نصب کنید. برای انجام نصب ممکن است لازم باشد روی دکمه  Unknown Sources در تنظیمات امنیتی Android خود ضربه بزنید.
    برنامه را راه اندازی کنید ، سپس روی Start ضربه بزنید.
  • این برنامه به شما اطلاع می دهد که دستگاه شما سازگار است یا خیر. اگر اینگونه نیست ، باید یکی از برنامه های دیگر را در لیست ما امتحان کنید.
  • اگر می توانید دستگاه خود را روت کنید ، به مرحله بعدی بروید و برنامه شروع به روت کردن می کند. این ممکن است مدتی طول بکشد و بهتر است سعی کنید در حین کار از تلفن خود برای موارد دیگری استفاده نکنید.
  • پس از مشاهده صفحه موفقیت ، دستگاه خود را مجدداً راه اندازی (ری استارت) کنید و دیگر کارتان تمام شده است!
  • پس از پایان کار ، می توانید Magisk را دانلود و اجرا کنید تا دسترسی روت خود را مدیریت کنید.

روت کردن با Framaroot

Framaroot یک سرویس جدیدتر روت کردن گوشی اندروید با یک کلیک است و هدف آن این است که با یک دکمه ساده «root» با یک کلیک روند روت کردن را برای همه آسان کند. با این حال ، ممکن است مجبور شوید از چند مرحله رد شوید تا شروع به کار کند.

  • APK را دانلود کنید.
  • آن را نصب کنید – برای تکمیل نصب ، ممکن است لازم باشد روی دکمه Unknown Sourcesدر تنظیمات Android Security خود ضربه بزنید.
  • برنامه را باز کنید و روی Root ضربه بزنید.
  • اگر می تواند دستگاه شما را روت کند ، می توانید دستگاه خود را روت کنید.
  • برای مدیریت دسترسی ریشه خود باید Magisk را دانلود و اجرا کنید.
  • اکنون تمام شد و شما آماده هستید!

روت کردن دستگاه اندروید با Firmware.mobi

Firmware.mobi ، یک ابزار باز کردن قفل توسط توسعه دهنده Chainfire ، ساده ترین راه برای روت کردن گوشی اندروید نیست ، اما یکی از پایدارترین آنها است. روی بیش از 300 دستگاه کار می کند و دستورالعمل های گام به گام را ارائه می دهد که روند روت کردن را تا آن جا که ممکن است یکپارچه کند.

شما باید فایل ZIP در نظر گرفته شده برای دستگاه خود را دانلود کنید.

پس از انجام این کار ، این مراحل را دنبال کنید:

  • پوشه را extract کنید.
  • به پوشه بروید و فایل root-windows.bat را پیدا کنید. روی آن دوبار کلیک کنید.
  • صبر کنید تا اسکریپت اجرا شود و یک کلید را فشار دهید.
  • با اتمام مراحل ، تلفن شما بطور خودکار ریبوت می شود و روت کردن را انجام می دهد.

روت کردن گوشی اندروید با BaiduRoot

BaiduRoot ، یک نرم افزار توسط Baidu Inc مستقر در پکن ، از بیش از 6000 دستگاه اندرویدی پشتیبانی می کند. هنوز هم ، از آن جا که این موارد فقط شامل دستگاه هایی هستند که از Android 2.2 تا Android 4.4 استفاده می کنند ، استفاده از آن برای اکثر افراد محدود است. با این حال ، اگر گوشی قدیمی دارید، این یک ابزار عالی برای روت کردن و استفاده مجدد از آن است که به زبان چینی کدگذاری شده است ، اما یک مترجم هم نسخه انگلیسی آن را منتشر کرده است.

BaiduRoot یکی از ساده ترین برنامه های روت کردن است. هنگامی که آن را در رایانه خود دانلود کردید ، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید. Baidu_Root.RAR را پیدا کنید و محتوای آن را extract کنید (اگر از ویندوز استفاده می کنید ، ممکن است به یک برنامه شخص ثالث مانند 7-Zip نیاز داشته باشید).
  • در مرحله بعد ، دستگاهی را که می خواهید از طریق آن روت شود به رایانه خود متصل کرده و فایل ها را منتقل کنید. پس از اتمام این کار ، گوشی خود را از برق بکشید.

شما باید برنامه BaiduRoot را به صورت دستی نصب کنید. این مراحل را دنبال کنید:

  • در گوشی هوشمند یا تبلت خود ، Settings > Security (or Lock Screen and Security) بروید.
  • Unknown Sources را تغییر دهید و OK را در پنجره بازشو فشار دهید.

پوشه حاوی برنامه BaiduRoot را پیدا کرده و روی فایل APK ضربه بزنید. دستور العمل ها را دنبال کن تا نصب به پایان برسد.

اکنون ، به BaiduRoot بروید:

  • BaiduRoot را باز کنید و قرارداد مجوز را بپذیرید.
  • روی دکمه Root در مرکز صفحه ضربه بزنید.
  • پس از چند ثانیه ، پیامی دریافت خواهید کرد که نشان می دهد دستگاه با موفقیت روت شده است.

روت کردن گوشی اندروید با One Click Root

One Click Root یک ابزار روت کردن جدید است که هدف آن کاهش ماهیت پیچیده روت کردن است. ایده One Click Root درست همان جا است که در نام وجود دارد: با یک کلیک ، کار شما تمام می شود. این ابزار، مبلغ 40 دلار هزینه برای روت کردن گوشی شما دارد و این نوید را می دهد که این برنامه نمی تواند تلفن شما را خراب کند ، مگر با سهل انگاری کاربر. ما نمی توانیم از این ادعاها نسخه پشتیبان تهیه کنیم ، بنابراین توصیه می کنیم همان اقدامات احتیاطی را که با هر برنامه روت کردن دیگری انجام می دهید ، انجام دهید.

روش One Click Root ساده است:

  • بررسی کنید که دستگاه شما توسط ابزار Root Availability پشتیبانی شود.
  • برنامه Windows / Mac با یک کلیک Root را دانلود کنید.
  • دستگاه خود را از طریق کابل USB متصل کنید.
  • اشکال زدایی USB را در دستگاه خود فعال کنید.
  • Root را با یک کلیک اجرا کنید و اجازه دهید نرم افزار کمی مشکل را کنترل کند.

نحوه استفاده از Kingo Android Root

Kingo Root می تواند روی ویندوز یا مستقیماً روی دستگاهی که می خواهید روت شود نصب شود. ابتدا با بررسی لیست رسمی بررسی کنید که آیا دستگاه شما با Kingo سازگار است. سپس ، برنامه Kingo Android Root for Windows را بگیرید و آن را نصب کنید. هم چنین ، APK Kingo Android Root را روی دستگاه خود دانلود کنید ، کادر منابع ناشناخته را علامت بزنید (به بالا مراجعه کنید) ، و آن را نصب کنید.

اگر استفاده از سرویس گیرنده Windows را انتخاب کرده اید ، اطمینان حاصل کنید که حالت USB Debugging را در تلفن خود فعال کنید.

از آن جا ، استفاده بسیار ساده است:

  • Kingo Root را روی رایانه خود راه اندازی کنید و دستگاه خود را از طریق USB متصل کنید.
  • Kingo Root باید دستگاه شما را به طور خودکار شناسایی کرده و از شما بخواهد آن را روت کنید. روی Root کلیک کنید ، اعطای امتیازات Kingo فقط چند دقیقه طول می کشد.

اگر ترجیح می دهید بدون رایانه روت کردن را انجام دهید، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  •  Kingo Root APK را نصب کنید
  • برنامه Kingo Root را باز کنید.
  • اگر دستگاه شما سازگار باشد ، دکمه One Click Root را مشاهده خواهید کرد. روی آن ضربه بزنید و صبور باشید، ممکن است مدتی طول بکشد.
  • اگر روت کردن موفقیت آمیز باشد ، علامت تیک بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

منابعی که پس از روت کردن به آن نیاز خواهید داشت

مسلماً هیچ سیستم عامل دیگری با تنوع سیستم عامل اندروید موازی نیست. به همین دلیل ، هیچ روشی جهانی برای روت کردن دستگاه شما وجود ندارد. اگر گزینه های بالا شکست خوردند ، نا امید نشوید. به احتمال زیاد راهنمایی در مورد نحوه ریشه اندازی دستگاه خاص خود که در جایی آنلاین در دسترس است وجود دارد – چند منبع معتبر شامل انجمن توسعه دهندگان XDA و تالارهای گفتمان Android است.

هنگامی که راهنمای مناسب گوشی یا تبلت خود را پیدا کردید ، به سادگی کار با روش های ذکر شده در مراحل ذکر شده انجام می شود. ممکن است پیچیده شود و ممکن است مدتی طول بکشد. اما به شرطی که گام به گام راهنما را دنبال کنید ، باید فرآیندی نسبتاً ساده باشد.

Root Checker را دانلود کنید

برای اطمینان از روت شدن موفقیت آمیز دستگاه ، باید برنامه ای را دانلود کنید. برنامه های مختلفی در فروشگاه Google Play موجود است که با دانلود، به شما اطلاع می دهد روت شدن موفقیت آمیز است. Root Checker محبوب است، به سادگی نصب و راه اندازی آن به شما اطلاع می دهد که تلفن شما دارای مجوزهای فوق العاده کاربر است.

یک برنامه مدیریت روت کردن نصب کنید

روت کردن ، تلفن شما را در برابر تهدیدات امنیتی آسیب پذیرتر می کند. نصب یک برنامه مدیریت روت به شما آرامش بیشتری می دهد. به طور معمول ، هر برنامه ای که نیاز به امتیازات روت دارد ، تأیید شما را درخواست می کند. اینجاست که برنامه های مدیریت ریشه مانند Magisk Manager وارد می شوند. Magisk Manager نرم افزاری منبع باز است که به شما امکان می دهد مجوزهای روت گوشی خود را با اعطا یا رد مجوز برنامه های شخصی مدیریت کنید.

چگونه دستگاه اندروید خود را unroot کنید

با وجود تمام مزایایی که می توانید از روت کردن کسب کنید ، می توانید به همان روال گذشته برگردید. هر روش را که امتحان کنید ، همیشه قبل از تغییر گوشی مطمئن شوید که از اطلاعات خود پشتیبان تهیه می کنید.

Unroot کردن  با Universal Unroot

با Universal Unroot می توانید به راحتی گوشی خود را از حالت روت خارج کنید. این برنامه امتیازات روت را در اکثر دستگاه های Android از بین می برد ، اما کامل نیست. اکثر دستگاه های سامسونگ با آن سازگار نیستند و دستگاه های LG از روت خارج می شوند اما بعد از اینکه برنامه جادوی خود را انجام داد همچنان به صورت روت نشان داده می شوند. هزینه این برنامه  قبلاً یک دلار بود ، اما اکنون رایگان است زیرا توسعه دهندگان دیگر آن را به روز نمی کنند. اما اگر دستگاه قدیمی تری دارید که پشتیبانی می شود ، روش خوبی برای کسب اطمینان است.

Unroot کردن با فلش کردن میان افزار Stock

یکی از کامل ترین راه ها برای از بین بردن دسترسی روت، فلش دستگاه با سیستم عامل کارخانه است. این روش به طور کامل گوشی یا تبلت شما را از هرگونه روت پاک می کند.

ابتدا تصویر کارخانه دستگاه خود را روی رایانه دانلود کنید. مجددا XDA یک منبع عالی است.

بعد ، فایل را از حالت فشرده خارج کنید. یک فایل فشرده شده دیگر خواهید دید – آن را نیز از حالت فشرده خارج کنید. پوشه باز نشده باید حاوی یک تصویر بوت لودر ، رادیو ، اسکریپت های مختلف و یک فایل زیپ شده دیگر باشد. باز هم ، آن را از حالت فشرده خارج کنید.

مرحله بعدی نصب ADB و Fastboot بر روی رایانه شما است.

Android SDK Platform Tools را از سایت Google developer دانلود و نصب کنید. گزینه هایی برای ویندوز ، مک و لینوکس وجود دارد. این دستورالعمل ها برای دستگاه های ویندوز است. فایل های فشرده شده را استخراج کنید. وقتی از ما سوال شد که نرم افزار را به چه دایرکتوری نصب کنید ، توصیه می کنیم آن را روی C: android-sdk تنظیم کنید. اگر مکان دیگری را انتخاب کردید ، حتماً آن را به خاطر بسپارید.

اطمینان حاصل کنید که باز کردن قفل OEM در دستگاه شما فعال است. Settings را باز کنید. اگر گزینه های Developer را به سمت پایین صفحه Settings در دستگاه خود مشاهده نمی کنید ، برای فعال کردن آنها این مراحل را دنبال کنید.

  • روی About Phone ضربه بزنید و شماره ساخت را پیدا کنید.
  • هفت بار روی Build Number ضربه بزنید و Developer Options در صفحه اصلی تنظیمات ظاهر می شود.
  • برای دیدن Developer Options، روی کلید Back ضربه بزنید.
  • روی Developer Options ضربه بزنید.
  • علامت بزنید تا OEM Unlocking فعال شود.

دوباره به رایانه خود برگردید.  boot.img را در پوشه ای که از حالت فشرده خارج کرده اید کپی کرده و در پوشه ADB خود قرار دهید: C: android-sdk.

گوشی خود را از طریق USB به رایانه وصل کنید. با نگه داشتن Shift + کلیک راست و انتخاب Open a Command Prompt Here ، خط فرمان رایانه خود را باز کنید. سپس ، این دستورات را وارد کنید:

  • adb reboot bootloader
  • astboot flash boot boot.img
  • fastboot reboot

Unroot کردن با file explorer

اگر گوشی شما از Android Lollipop یا نسخه های قدیمی تر استفاده می کند ، می توانید با حذف فایل هایی که روت را ارائه می دهند ، سیستم را از بین ببرید. ما توصیه می کنیم از یک برنامه File Explorer مانند File Manager یا Cx File Explorer استفاده کنید. پس از دانلود، باید Root Explorer (یا موارد مشابه) را در منو یا تنظیمات برنامه File explorer خود روشن کرده و در صورت پرسش از امتیازات root استفاده کنید. در مرحله بعد ، مراحل زیر را انجام دهید ، که ممکن است بسته به file explorer شما کمی متفاوت باشد (از نظر نام استفاده شده):

  • درایو اصلی دستگاه خود را در زیر پیدا کنید.
  • به System > Bin بروید ، سپس busybox و su را لمس کنید و نگه دارید و آن ها را حذف کنید.
  • در آخر ، به System> App بروید و supeuser.apk را حذف کنید.
  • دستگاه را مجدداً راه اندازی کنید و باید از سیستم خارج شوید.

Unroot کردن با آپدیت OTA

 

گاهی اوقات فقط نصب به روزرسانی OTA روت کردن را از بین می برد. در بخش Settings > About Device به دنبال به روزرسانی نرم افزار باشید. فقط مراقب باشید – ممکن است بازیابی از آن غیرممکن باشد. در این صورت ، ممکن است لازم باشد ابتدا سیستم عامل اصلی را فلش کنید.

هیچ یک از روش های روت کردن یا روش های unrooting بدون خطر نیستند ، بنابراین همیشه از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید ، از شارژ کامل دستگاه خود اطمینان حاصل کنید ، دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و وقت بگذارید.