آموزش چگونگی رفع خطای 502 HTTP Status Code

چه چیزی بدتر از این است که هنگام دسترسی به وب سایت با خطای 502 HTTP Status Code مواجه شوید؟  این حالت بیشتر به صورت خطای Bad Gateway نشان داده می شود ، اما هر پیامی را که در طیف 5xx قرار می گیرد خطاهای کد وضعیت پاسخ HTTP می نامند که نشان می دهد یک پاسخ نامعتبر توسط سرور مقصد ارائه شده است.

هر خطایی که با 502 شروع می شود همیشه یک خطای سمت سرور است ، به این معنی که مشکل از وب سرور میزبان است. بنابراین ، قبل از شروع تماس با ارائه دهنده اینترنت خود ، اجازه دهید در مورد دلایل مختلف ظاهر آن و راه های ساده برای رفع آن بحث کنیم.

هم چنین بخوانید: آموزش چگونگی بلاک کردن وب سایت

خطاهای متنوع از خطاهای کد وضعیت 502

به دلیل تغییرات مرورگر ، سیستم عامل ها و مواردی از این دست ، ممکن است یک پیام خطای کد وضعیت HTTP 502 در متن های مختلف موجود باشد اما همه آن ها معنای یکسانی را منتقل می کنند.

آشنایی با این پیام خطا می تواند در تشخیص و رفع خطاهای پیکربندی وب سایت و تجربه جستجو در اینترنت برای شما ارزشمند باشد.

در اینجا لیستی از تغییرات متداول کد وضعیت 502 وجود دارد که ممکن است در آن قرار بگیرید:

  • 502 Bad Gateway
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • Error 502
  • Temporary Error (502)
  • 502 Proxy Error
  • 502 Server Error: سرور با خطای موقت مواجه شده است و نتوانسته به صورت کامل به شما پاسخ دهد
  • HTTP 502
  • 502. That’s an error
  • Bad Gateway: سرور پروکسی پاسخ نامعتبری را از سرور بالا دریافت کرده است
  • HTTP Error 502 – Bad Gateway

دلایل خطای 502 HTTP Status Code

مشکلات ارتباطی بین سرورهای آنلاین یا مسائل DNS مانند آدرس های IP پنهان شده اشتباه ، نقش زیادی در ظاهر این خطای آزار دهنده دارد. با این حال ، چند مقصر دیگر نیز در این زمینه نقش بازی می کنند:

سرور غیرقابل دسترسی است

این کد خطای 502 محصول جانبی یک منبع یا سرور مبدا است که از کار افتاده است. طیف وسیعی از مشکلات اتصال ، سروری که خاموش است یا افزایش ترافیک می تواند منجر به این پیام شود.

مسائل DNS

مشکلات DNS دلیل اصلی این خطا است. اگر سوابق DNS در سطح میزبانی اشتباه پیکربندی شده باشند ، نام دامنه با آدرس IP برطرف نمی شود که باعث بروز این خطا می شود.

همچنین ، به خاطر داشته باشید که انتشار بسیاری از تغییرات DNS زمان بر است و تغییرات DNS قبل از اجرا باید از آستانه TTL (Time To Live) پیروی کنند. این تأخیر همچنین می تواند پیام خطای 502 Bad Gateway را ایجاد کند.

بلاک ها و فایروال ها

آیا پشت فایروال هستید؟ بسته به تنظیمات فایروال ، ارتباط بین سرورها ممکن است مختل شود و در بعضی موارد ، وب سایت های خاصی با پلاگین های امنیتی نیز می توانند آدرس IP محلی شما را مسدود کنند.

مشکلات مرورگر

در برخی مواقع ، نسخه های قدیمی مرورگر و برخی از افزونه های مرورگر مانند AdBlock می توانند دلیل اصلی بروز پیام خطای 502 باشند.

خرابی سرور

یک سرور ناموفق به احتمال زیاد کد خطای 502 ایجاد می کند. دلایل زیادی از جمله خرابی سیستم و از بین رفتن سرورها برای اهداف تعمیر و نگهداری می تواند سرورها را به طور موقت بی فایده کند. در موارد نادر ، خرابی سرور نیز ممکن است رخ دهد اگر محتوای میزبان شده در سرور ، مغایر با شرایط و خدمات ارائه شده توسط ارائه دهنده باشد.

اکنون که دلایل این خطای کد وضعیت را دانستید ، در ادامه همراه ما باشید تا راه های رفع آن را بررسی کنیم.

راه های رفع خطای 502 HTTP Status Code

چه مالک سایت باشید و چه فقط وبگردی کنید ، نکات زیر می تواند به رفع پیام خطای مزاحم 502 کمک کند:

بارگیری مجدد وب سایت

رفع این مشکل می تواند به سادگی دو دقیقه انتظار و بارگیری مجدد وب سایت باشد زیرا مشکلات ازدحام شبکه باعث می شود زمان پاسخ سرور بیشتر شود.

حافظه پنهان مرورگر را پاک کنید

اگر مرورگر وب سایت را از حافظه پنهان بارگیری می کند ، ممکن است پیام خطای 502 ظاهر شود. با پاک کردن حافظه پنهان مرورگر خود می توانید این خطا را در اکثر موارد برطرف کنید. حافظه پنهان راهی عالی برای سرعت بخشیدن به تجربه مرور خود است ، اما ارزش آن را دارد که هر از چند گاهی آن را پاک کنید.

فایروال را غیرفعال کنید

فایروال یک امنیت اضافی بین مرورگر شما و سرور مقصد ایجاد می کند ، اما بسیاری از فایروال ها حساسیت بیش از حد دارند و می توانند تمام درخواست های ورودی را مسدود کنند. اگر با پیام خطای 502 روبرو هستید ،فایروال یا CDN را غیرفعال کنید.

اگر خطا پس از غیرفعال شدن از بین رفت ، این بدان معنی است که فایروال شما مقصر اصلی بود.

تم ها و پلاگین ها را به روز کنید

گاهی اوقات افزونه های وب سایت و مرورگر نیز می توانند باعث خطای کد وضعیت 502 شوند. به سادگی تمام افزونه ها را غیرفعال کنید. اگر با این کار پیام خطا برطرف شد ، هر پلاگین را یکی یکی فعال کنید تا زمانی که افزونه ای را ایجاد کرده باشید که خطا ایجاد کند.

اگر میزبان یک وب سایت هستید و غیرفعال کردن افزونه ها کمکی نمی کند ، پس زمینه وب سایت خود را به روز کنید. بسیاری از وب سایت هایی که در سیستم عامل هایی مانند WordPress یا Wix میزبانی می شوند ، برای عملکرد صحیح نیاز به به روزرسانی منظم تم دارند.

با Provider تماس بگیرید

اگر وب سایت شما حتی پس از امتحان نکات قبلی همچنان در حال تولید کد خطای 502 است ، ارزش این را دارد که به سرور میزبان خود دسترسی پیدا کنید. اکثر ارائه دهندگان خدمات میزبانی ، تیم های پشتیبانی مشتری دارند که می توانند موضوع را با شما حل کنند.

سخن پایانی در مورد خطای 502 HTTP Status Code

یک خطای 502 می تواند کاملاً تشدید کننده باشد زیرا ممکن است توسط مجموعه ای از مشکلات ایجاد شود. عیب یابی خطای 502 Bad Gateway به تلاش زیادی نیاز دارد ، اما با کمی صبر و حوصله و راهنمایی های ارائه شده در این مقاله ، می توانید بدون به راحتی این خطا را برطرف کنید.

منبع: makeuseof