آموزش نصب ویندوز روی هارد اکسترنال

به دلیل سرعت 3.1 USB و اتصالات Thunderbolt 3، اکنون این امکان وجود دارد تا یک هارد اکسترنال را با سرعت خواندن و نوشتن یک درایو داخلی هماهنگ کنیم و فرایند نصب ویندوز را بروی آن اجرا کنیم.

از جمله دلایل انجام این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است برای انجام کارهای خود لب تاپی داشته باشید که نتوانید تغییرات چندانی را در آن اعمال کنید اما می خواهید بازی ها یا سایر نرم افزارهایی را که مرتبط با کار شما نیستند در هنگام سفر نیز همراه خود داشته باشید.
  • ممکن است بخواهید چند سیستم عامل را بر روی یک دستگاه نصب کنید اما برای تقسیم کردن درایو داخلی خود به چند بخش فضای کافی نداشته باشید.
  • ممکن است نسخه سازمانی یا Enterprise ویندوز را که با قابلیت WindowsToGo همراه است اجرا کنید و از درایو نصب تایید شده برخوردار باشید بنا براین می توانید یک درایور قابل حمل را که در هر کامپیوتری کار می‌کند ایجاد کنید.

پیش از شروع توضیح روند نصب ویندوز  بر روی یک هارد اکسترنال لازم به ذکر است که در صورتی که ویندوز از قصد شما آگاه باشد بر روی هارد اکسترنال نصب نمی‌شود اما برای برطرف کردن این مسئله روش هایی وجود دارد مثلا از طریق ابزارهایی مانند VMWare می توانید ویندوز را شبیه سازی کنید.

برای نصب ویندوز بر روی یک هارد اکسترنال مراحل زیر را دنبال کنید:

دانلود WinToUSB

WinToUSB با  WindowsToGo که یک ابزار Enterprise مربوط به مایکروسافت است و در بیشتر ورژن های مصرف کننده ویندوز کارایی ندارد مشابه است.هدف از دانلود WinToUSB این است که ویندوز در USB فعال شود اما WinToUSB در سایر درایوهای خارجی نیز کارایی دارد.

آماده کردن فایل تصویری نصب ویندوز

اگر یک DVD، فایل تصویری یا یک USB برای نصب ویندوز دارید پس برای انجام این مرحله آماده هستید.در غیر این صورت می توانید مستقیما از مایکروسافت یک فایل تصویری راهنمای نصب ویندوز 10 را دانلود کنید.مطمئن شوید که از این تصویر فقط در جهت ویرایش و تنظیم زبان ویندوز استفاده می کنید.در صورتی که از نصب ویندوز خود نسخه برداری کرده باشید نیازی به انجام این مرحله ندارید.

به WinToUSB بگویید ویندوز در کجا قرار گرفته است

آیکون هایی که در راستای سمت چپ WinToUSB قرار دارند این امکان را برای شما فراهم می کنند که واسطه ای که را که از طریق آن بتوانید ویندوز را نصب کنید انتخاب کنید.این واسطه می تواند یک فایل تصویری، DVD یا نسخه ای از نصب سیستم باشد.واسطه ای را انتخاب کنید که مطمئن هستید کارایی دارد.

هنگامی که این کار را انجام دادید چند گزینه را در زیر ستون Operating System در ویندوز اصلی مشاهده می کنید.گزینه ای را انتخاب کنید که با اختیارات شما سازگاری داشته باشد برای مثال اگر از طریق یک فایل تصویری رسمی اقدام به نصب می کنید می توانید از بین Home و Pro یکی را انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید.

دیسک، بخش و حالت نصب را انتخاب کنید

در صفحه بعدی از کادری که در بالای صفحه قرار دارد و کنار آن این نوشته مشاهده می‌شود”Please select the destination disk” درایو خارجی را که می خواهید ویندوز را روی آن نصب کنید انتخاب کنید.مطمئن شوید که این درایو به کامپیوتر متصل می‌شود.

سپس چند گزینه در زیر درایو انتخابی برای شما ظاهر می‌شود.از شما تقاضا می‌شود سیستم و بخش هایی را که باید در آن ها وارد شوید را انتخاب کنید.این کار معمولا به طور مستقیم صورت می گیرد.اگر درایو خارجی به چند بخش تقسیم نمی‌شود می توانید قسمتی را که برای هر دو سیستم و بوت موجود است انتخاب کنید.در آخر باید حالت نصب را انتخاب کنید.در صورت امکان حالت Legacy را که نسبت به سایر حالت ها ساده تر است انتخاب کنید.اگر با نصب ویندوز در حالت Legacy مشکل دارید ویندوز را در حالت VHD نصب کنید.همچنین گزینه ای برای تنظیم سایز ویندوز نصب شده  در اختیار شما قرار می گیرد تنها کافیست از فایل Max موجود استفاده کنید.روی Next کلیک کنید تا فرآیند نصب آغاز شود.درصد پیشرفت نصب را مشاهده خواهید کرد.مدت زمانی که طول می کشد تا نصف صورت گیرد به چند عامل بستگی دارد مانند سرعت درایو مقصد.این مدت زمان می تواند 15 دقیقه یا چند ساعت باشد.هنگامی که فرآیند نصب به اتمام رسید اعلانی ظاهر می‌شود که شما را از نصب ویندوز آگاه می‌کند.

وارد شدن به ویندوز

پس از این که فرآیند WinToGo کامل شد تنها کاری که باید انجام دهید وارد شدن به ویندوز است.برای انجام این کار کامپیوتر خود را خاموش و روشن کنید و از طریق درایو خارجی به ویندوز وارد شوید.

متاسفانه روش انتخاب دیسک برای وارد شدن به ویندوز پس از خاموش و روشن کردن کامپیوتر در همه کامپیوترها یکسان نیست.در بیشتر موارد تنها کافیست دکمه F12 را در حالی که PC در حال وارد شدن به BIOS است جایی که تغییر در آن اعمال شده است فشار دهید.گذشته از این به برد اصلی سازنده صفحه زمانی که PC شما بوت می‌شود توجه کنید زیرا دستورالعمل های دسترسی به BIOS را فلش می‌کند.فهرستی از درایوهایی که می توانید از طریق آن ها به ویندوز وارد شوید در اختیار شما قرار می گیرد.درایو خارجی را انتخاب کنید (معمولا با علامت EFIBoot توسط WinToGo مشخص می‌شود).البته ممکن است نیاز باشد که درایورها و همچنین چند مورد دیگر را که با ویندوز جدید نصب شده همراه می شوند دانلود کنید.پس از انجام این مراحل ویندوز به طور کامل بر روی هارد درایو خارجی نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید