آموزش نصب اندروید P 9، آخرین نسخه اندروید

گوگل در نهایت نام اندروید P را نشان داد و آن را Pie نامگذاری کرد. اندروید 9 Pie جدیدترین نسخه سیستم عامل موبایل گوگل است که برای دستگاه های گوگل پیکسل و گوگل پیکسل 2 منتشر شده است. این نسخه نهایی اندروید P است که برخی ویژگی هایی که قبلا بعنوان بخشی از برنامه بتا اندروید منتشر شده اند را به ارمغان می آورد.

بزرگترین تغییر اندروید P رابط کاربری طراحی شده و جدید آن است که از سه دکمه حرکتی در پایین خلاص شده و به جای آن از حرکات بهره گرفته شده است. رابط کاربری حرکتی اندروید 9 به اندازه نمونه ای که در آیفون X دیده شده است، هموار نیست اما این جهتی که گوگل به سمت آن گام برداشته را نشان می دهد. اهمیت این موضوع زمانی جلوه می دهد که متوجه می شویم همه گوشی های پیشرفته با ویژگی لبه به لبه (تمام صفحه) طراحی می شوند. به استثنای رابط کاربری بازطراحی شده، اندروید P ویژگی جدیدی به نام Digital Wellbeing را به ارمغان می آورد. این ویژگی تعداد دفعاتی که گوشی را باز کرده اید و زمانی را که صرف استفاده از یک برنامه خاص می کنید، نمایش می دهد.

Digital Wellbeing به عنوان بتا برای گوشی های پیکسل در دسترس است و بعدا در پاییز برای عموم در دسترس خواهد بود. گوگل عناصر کلی را به وسیله اضافه کردن آیکون های گرد و رابط رنگی در تنظیمات ترمیم کرده است. ویژگی دیگر قفل چرخشی است که هنگام چرخش دستگاه حتی زمانی که آیکون چرخش خودکار غیرفعال باشد، نمایش داده می‌شود. تعدادی از این لمس های شیرین در سیستم عامل وجود دارد، که آنها به جدایی مطلبی بزرگ خواهند شد. در حال حاضر، اگر گوشی پیکسل یا پیکسل 2 دارید، نحوه چشیدن طعم جدیدترین دسر اندروید را به شما خواهیم گفت.

روش اول دانلود بروزرسانی OTA

ساده ترین راه برای دریافت اندروید 9 Pie در یک گوشی هوشمند گوگل پیکسل یا پیکسل 2، دانلود بروزرسانی OTA است. شب گذشته، گوگل اعلام کرد که ارائه بروزرسانی ها را برای گوشی های پیکسل خود آغاز کرده است. به منظور بروزرسانی، کاربران گوشی های پیکسل، پیکسل XL، پیکسل 2 و پیکسل 2 XL مسیر زیر را از چپ به راست برای دریافت بروزرسانی دنبال کنند:

System > System Update > Check for updates

بروزرسانی در حالت مقدماتی انجام می‌شود و اگر برای گوشی هوشمند گوگل پیکسل شما در دسترس باشد، اعلان آن برای شما نمایش داده خواهد شد.

بروزرسانی باید به صورت خودکار دانلود شود و پس از اتمام آن، از شما خواسته می‌شود دستگاه را مجددا راه اندازی کنید. از آنجا که این نوع بروزرسانی دارای ویژگی های جدید است،  اندازه دانلود بسیار زیاد خواهد بود و بین 1 گیگابایت تا 1.2 گیگابایت متفاوت است. اگر شما از اندروید P بتا استفاده کرده اید، حجم دانلود می تواند به اندازه کمتر از 50 مگابایت برسد. هنگامی که پس از همه بروزرسانی ها دستگاه مجددا راه اندازی شد، گوشی شما اندروید Pie را اجرا می‌کند.

روش دوم فلش اندروید P روی دستگاه

اگر شما نمی توانید به اندازه کافی برای انتشار بروزرسانی صبر کنید، می توانید دستگاه خود را برای اجرای آخرین نسخه اندروید فلش کنید. فرآیند فلش کردن زمان بیشتری می برد و به تلاش و توجه زیادی نیاز دارد. اولین گام دانلود فایل های مخصوص است که با دستگاه شما مطابقت دارند. گوگل در حال حاضر فکتوری ایمیج اندروید Pie و فایل های OTA را برای هر چهار مدل گوشی های هوشمند پیکسل منتشر کرده است. هنگامی که فایل های لازم را دانلود کردید، در اینجا نحوه فلش کردن دستگاه را بررسی می کنیم.

برای فلش کردن دستگاه، به یک دستگاه سازگار و یک کابل  USB برای اتصال گوشی به رایانه نیاز دارید. شما همچنین باید اندروید SDK را با پشتیبانی از فرمان ADB و Fastboot روی رایانه خود نصب کنید. همچنین نرم افزارهایی مانند 7zip را نصب کنید تا فایل های.tgz و.tar را مدیریت کنید و سپس بوت لودر را باز کنید.

مراحل باز کردن بوت لودر

  1. در گام اول باید گزینه های توسعه دهنده را باز کنید. برای این کار به بخش About Phone رفته و 7 بار روی شماره ساخت ضربه بزنید. پس از انجام، یک پیام پاپ آپ باز می‌شود که در آن نوشته “شما اکنون یک توسعه دهنده هستید.”
  2. اکنون در بخش Developer Options، به قسمت USB debugging رفته و آن را فعال کنید و OEM unlock را باز کنید.
  3. گوشی سازگار پیکسل خود را با کابل USB به رایانه متصل کنید.
  4. پنجره دستوری را در رایانه خود باز کنید.
  5. با استفاده از دستور زیر پیکسل خود را در حالت بوت لودر قرار دهید: adb reboot bootloader (در صورت درخواست تایید، Yes را انتخاب کنید).
  6. هنگامی که دستگاه شما در حالت بوت لودر راه اندازی شد، این دستور را تایپ کنید: fastboot flashing unlock.
  7. یک صفحه تایید باز خواهد شد. کلید بلندکردن صدا را برای برجسته کردن بله و دکمه پاور را شروع فرآیند بازکردن قفل بوت لودر فشار دهید.
  8. پس از باز شدن قفل، دستگاه شما در حالت بوت لودر راه اندازی خواهد شد. حالا به سادگی fastboot reboot را برای تمام شدن فرآیند تایپ کنید.

فلش اندروید P در دستگاه پیکسل

در حالی که روند فلش ROM با استفاده از فایل های مناسب برای تلفن همراه ساده است، اما موفقیت همیشه تضمینی نیست. بنابراین، توصیه می‌شود اگر جرعت قوی دارید اینکار را انجام دهید. دستورالعمل های زیر را دنیال کنید:

  1. به منو بوت لودر بروید تا تست کنید که دستگاه و رایانه با تایپ کردن fastboot devices ارتباط برقرار می کنند. اگر با شماره سریال دستگاه شما برمی گردد، ارتباط برقرار شده است.
  2. به پوشه ای که فکتوری ایمیج برای پیکسل خود را در آن دانلود کرده اید بروید. اکنون از نرم افزاری مانند 7zip برای اکسترکت (استخراج).tgz که بارگیری کرده اید استفاده کنید. سپس دوباره فایل.tar را که از فایل.tgz استخراج کرده اید، اکسترکت (استخراج) کنید. فرآیند جداکردن یک پوشه با چند فایل موجود در آن را ایجاد می‌کند.
  3. حالا همه این فایل ها را کپی کرده و آنها را در پوشه platform-tools در اندروید SDK رایانه خود منتقل کنید. این پوشه را می توان در پوشه Program Files (x86) در ویندوز یافت.
  4. دو مورد برای فلش همه فایل ها وجود دارد. کابران ویندوز باید دو بار روی گزینه ای که لوگو چرخ دنده دارد و در سمت راست آن نوشته “Windows Batch Files” کلیک کنند. اگر از لینوکس استفاده می کنید، دوبار روی flash-all.sh کلیک کنید.
  5. یک جعبه ظاهر خواهد شد و شما باید گزینه نصب را ببینید. در حالی که این اتفاق می افتد، دستگاه خود را به هیچ دلیلی از رایانه جدا نکنید.
  6. پس از اینکه فرآیند نصب تمام شد، دستگاه شما به طور خودکار راه اندازی مجدد می‌شود. پس از آن می توانید دستگاه خود را از رایانه جدا کرده و از استفاده از اندروید P در دستگاه خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید