تمام چیزی که باید در مورد رجیستر کردن گوشی بدانید + آموزش ثبت

شاید شما نیز درمورد طرح رجیستری یا همان ثبت موبایل شنیده باشید. این طرح که بازارهای موبایل را در ایران دگرگون ساخته، پیامدهای مختلف فراوانی برای دو دسته‌ی خریداران، فروشندگان و باقی افراد داشته‌است، علی‌رغم توضیح بسیار، کماکان قسمت‌هایی از این طرح در نظر عده‌ای مبهم است. امروز تمام مطالب عنوان شده‌ای که نیاز است درمورد این طرح بدانید و سوالاتی که برای عده‌ای همچنان نامعلوم است به ساده‌ترین صورت ممکن شرح می‌دهیم.

به‌ چه دلیلی این ثبت‌سازی می‌باید انجام پذیرد، اشکال عدم ثبت چیست؟

باید بگوییم اشکالات حواشی بازارهای تلفن‌همراه پیش از اقدام برای طرح ثبت سازی‌شان در نظر بسیاری از مردم که شامل خریداران و مصرف‌کنندگان است چندان قابل لمس نبوده‌است؛ اما بد نیست بگوییم حدوداً ده میلیون تلفن همراه هر ساله توسط قاچاقچیان به ایران وارد می‌گردد؛ که نبود قوانین مربوطه در بازارهای تلفن همراه این کار را سهل می‌سازد و نیز با توجه بر مبحث‌های مالی به شکل قاچاقی به ارقام سنگینی نظیر (۲۰۰۰ میلیارد تومانی) خواهیم رسید، رقمی که برابر با بودجه‌های چند وزارتخانه‌ای است که در کشور داریم. بناست این طرح بر قاچاق‌های میلیاردی، وضعیت بی‌سر و سامان بازارهای تلفن همراه ایران را منظم سازد. به عقیده‌ی کارشناس‌ها ممکن است ابتدا موجب ضرر عده‌ای از فروشنده‌ها گردد؛ اما جهت خروج و کمک به بهبود اوضاع بازار و کاستن قاچاق‌های بی‌رویه و حذف دست‌های پشت پرده‌ی صنعت تلفن‌های همراه این امر همچون باقی کشورهای دنیا الزامی می‌باشد.

 

مطلب دیگری که اهمیت دارد موضوع سالم بودن تلفن‌های همراه است، بر روی تمام تلفن‌ همراه‌هایی که وارد شده‌اند با فعال‌سازی طرح ثبت، “تست SAR” به‌ جهت آزمایش اشعه‌ها و امواج همراه‌ها صورت خواهد گرفت که خریداران را دچار مشکل نسازد. این مورد در تمام نقاط جهان از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است، اما رعایت آن با بودن گوناگونی طرح‌ها یا اصطلاحاً (های‌‌ کپی‌) که طرح‌های چینی‌ای هستند که فراوان در دسترس مصرف‌کنندگان کشورمان می‌بینیم امکان ندارد. علی‌رغم استفاده از آزمایش‌های یاد شده اکثراً این قبیل گوشی‌های بی‌کیفیتی که کپی‌ شده‌اند نیز از بازارهای موبایل برچیده خواهند شد؛ هرچند طرح‌های پیشین همچنان در میان افراد استفاده و همچنان تا زمانی که اعلام خواهد شد فعال‌اند.

 

اجرای طرح ثبت‌سازی تلفن‌همراه در باقی کشورها چگونه‌ است؟

عمده‌ترین علت در رد این تغییر توسط مردم ما خصلت سخت پذیری و حتی در برخی موارد عدم پذیرش اتفاقات و تغییرات جدید است؛ اما دیدن نمونه‌ی آن اتفاقات در کشوری جز کشور خودمان پذیرش این امر را سهل‌تر می‌کند. ثبت‌سازی تلفن‌همراه و ممانعت از پیشرفت روز‌افزون قاچاقش داخل کشورهایی نظیر سوئد، استرالیا، آمریکا، هلند؛ کره‌ی جنوبی؛ عمان؛ آمریکا؛ ترکیه و باقی آن‌‌هاست که به اشکال‌ متفاوت سال‌ها قبل انجام پذیرفته است.

 

ثبت‌ساختن تلفن‌همراه و شرح کلی بر آن:

در طرح رجیستری مخابرات تنها برای تلفن‌های همراهی خدمت‌رسانی می‌کند که با رعایت قوانین واردات داخل کشور شده‌اند؛ در اصل کدهای هر تلفن همراه یا IMEI پس از این به سامانه‌ی موجود در گمرک‌ها با عنوان همتا درج می‌گردند که موبایل‌هایی که بی‌آنکه به ثبت رسیده باشند در کشور باشد کارایی‌ای جز وسیله‌ای برای سرگرمی ندارند، زیرا سرویس‌دهی تلفن‌های همراه و اینترنت برای آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ پس این موضوع سبب می‌گردد اجناسی که اصل هستند به کشور وارد گردند، تلفن‌هایی هم که فاقد ضمانت‌نامه‌ی خدمت‌رسانی بعد از خریدن باشند نهایتاً سبب بهتر شدن فعالیت‌ شرکت‌ها می‌‌گردند.

 

تلفن‌های همراه قدیم و درون مغازه‌ها چه سرنوشتی می‌یابند؟

نگرانی‌ای‌ است که میان مردم به‌ وجود آمده سرنوشت تلفن‌های قدیم و آن‌هایی‌ست که درون مغازه‌ها مانده‌اند؛ مسئولان امر همواره اعلام کرده‌اند که برای تلفن‌های همراهی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند دچار معظل نمی‌گردند، تنها کاری که می‌بایست انجام صورت پذیرد فقط شامل تلفن‌های‌همراهی خواهد شد که خریده شده‌اند اما نه گشوده شده‌اند و نه مصرف شده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم به‌ سرعت تلفن‌های همراهتان را با سیمکارت‌تان حداقل دقایقی روشن نموده و تماسی برقرار نمایید که داخل سامانه‌ی مخابرات به ثبت برسد که دچار مشکل نگردید؛ البته که فرصت‌تان برای آیفون‌ها تا انتهای سیزدهم ماه آذر بود؛ مهلت فعالیت شرکت اپل به پایان رسیده‌ است.

 

معامله‌ی تلفن‌های همراه کارکرده به چه صورت خواهد بود؟

تلفن‌همراه‌های کارکرده یا (دست‌دوم) نیز می‌بایست تا قبل از روز موعود وفادار فعال شده و خدمت‌رسانی مخابرات را بگیرند؛ چنانچه بر روی سامانه‌های مخابراتی ثبتشان کرده باشید نگران خریداری و فروختن‌شان را نداشته باشید. تنها از این پس هنگام خریداری آیفون‌های (مارک‌های اپل) استفاده شده (دست‌دوم) آگاهانه عمل نمایید، جهت مطمئن شدن و دریافتن این موضوع که تلفن‌همراه کارکرده‌تان (دست‌دوم) روی سامانه‌های “همتا” به‌ ثبت رسیده‌است، کدی وجود دارد *۷۷۷۷# که می‌توانید وارد نمایید. کدی که افراد پس از آن پیامکی دریافت خواهند کرد که می‌گوید (IMEI) همراهتان بر روی سامانه‌ها به ثبت رسیده‌اند یا نه؛ چنانچه جعبه‌های تلفن‌های همراه مدنظرتان موجود نباشد با کدی دیگر و وارد ساختن #۰۶#* قادر خواهید بود (IMEI) همراهتان را یافته، بعد از آن مشاهده نمایید که کدها بر روی سامانه‌ها به ثبت رسیده‌اند یا نه، هر چند ما خریداری نکردن این تلفن‌های همراه بی‌جعبه‌ای که موجود است توصیه می‌نماییم، چون این امکان هست که دزدی باشند.

 

چون سیم‌کارتی که می‌خواهید وارد تلفن‌ همراهتان نمایید تازه است، برای ثبت شدن روی سامانه‌ی “همتا” باید فردی که سیم‌کارت به نام اوست عوض شود؛ یعنی همان انتقال‌ مالکیت، با گرفتن *۷۷۷۷# کار شروع می‌شود و مراحل آن ساده است:

بنا بر گفته‌ی تیم طرح ثبت‌سازی در حال حاضر هرگونه سیم‌کارت با هرگونه طرحی که باشد در تلفن‌های همراه پشتیبانی می‌گرد و طی کردن مراحل انتقال کردن مالکیت موجود نیست.

 

هزینه‌ی ورود تلفن‌های همراه چه میزان بوده و قیمت ارزها به چه صورت است؟

هزینه‌ای به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به میزان بیست‌ و شش درصد اضافه بر قیمت تلفن‌های همراه در زمان وارد شدنشان دریافت می‌گردد. هزینه‌ای که هست از نه درصدی که (مالیات بر ارزش افزوده) پنج درصد عوارض‌های واردی گمرکات، چهار مالیات بر درآمدهای علی‌الحساب، سه درصد سودهای بازرگانی، یک درصد هم هزینه‌ی اهدا شده به هلال احمر، دو درصد نیز هزینه‌های حمل ساختن از کشورهای امارات و…، دو درصد هم هزینه‌‌ی متفرقه است.

 

و بد نیست بدانیم طبق دسته‌بندی بین‌المللی‌کالایی HS، جدول‌های پیوست شده در کتب قوانین صادرات_واردات ایران تعرفه‌های گمرکات آزاد سازی تلفن‌های همراه از دسته‌ی تعرفه‌‌های شناخته شده با عنوان ۸۵۱۷۱۲۱۰ گفته می‌شود. در ضمن مبلغ ارز برای محاسبه‌ی وارد شده‌های مختلف بر پایه‌ی قیمت‌هایی بوده که بانک مرکزی ایران هر هفته‌ای به گمرک‌ها خبررسانی می‌کند.

 

آیا این طرح موجب گران شدن گوشی‌ها می‌شود؟

بله؛ بی‌تردید پیاده سازی طرح ثبت‌سازی تلفن‌همراه به خودی خود هزینه‌ای دارد زیرا از آن پس هیچ فردی قادر نخواهد بود از راه مرزهای کشور تلفن همراهی را به شکل غیرقانونی به کشور بیاورد؛ تمام وسایلی که در کشور موجود است، شامل پرداختن هزینه‌ی گمرک می‌گردد. سودهای حاصل از فروختن تلفن‌های همراه ارقام زیادی نبوده و صاحبان فروشگاه‌ها اجباراً می‌بایست قیمت‌های‌شان را اندکی بیشتر کنند بلکه بشود زیان‌های‌شان را کم کنند. نوسانات قیمت‌های تلفن‌های همراه بر اساس نظرات افراد خبره با گذشت زمان، پس از گذشتن زمان از به اجرا درآمدن طرح یاد شده بر خطی ثابت می‌رسد‌؛ نهایتاً با کمی صبوری به نتیجه‌های مثبتی می‌رسید.

 

مواردی که هنگام خریداری کردن تلفن‌همراه باید به آن توجه کرد چیست؟

بر اساس اجرای طرح‌های ثبت ساختن تلفن همراه می‌بایست کدهای “IMEI” تلفن‌همراهتان را زمان خریداری پیگیری نمایید روش‌های آن: ارسال عدد به سامانه‌های پیامک ۷۷۷؛ همچنین گرفتن شماره‌ی کد دستوری #۷۷۷۷* است؛ در اصل می‌بایست نزد فروشندگان از ثبت شدن تلفن‌همراهتان درون سامانه‌های ثبت اطمینان یابید؛ در صورت مواجهه با خطا از خریداری‌شان خودداری نمایید؛ در ضمن مراحل یاد شده هرگز مبلغی به‌عنوان هزینه برای‌تان ندارد.

 

اولین نکته‌ی مهم: همراه‌هایی که دارای دو سیم‌کارت‌ هستند دو کده “IMEI” هستند.

دومین نکته‌ی مهم: شما می‌بایست بعد از خریدن همراهتان، فاکتورهای اصلی همراه مهر فروشگاه‌ها یعنی شماره‌های شناسه‌ای پانزده رقمه “IMEI” تلفن‌ همراهتان که به رویش حک گردیده از فروشندگان طلب کرده و اکر بروز به مشکلی درباره‌ی قاچاقی وارد شدن گوشی‌ها و یا تجهیزاتش فروشندگان باید جواب دهند‌.

سومین نکته‌ی مهم: در صورت تصمیم جهت فروختن و یا تمایل به بهره‌گیری سیم‌کارت‌های دیگری داشتید از همان گوشی همراه استفاده نمایید، احتیاج دارید که مجدداً راه‌های ثبت‌سازی از طریق سامانه ۷۷۷۷ را با سیم‌کارت‌های تازه‌تان شماره بگیرید. اگر خلاف این موضوع باشد فقط سی روز می‌توانید از همراهتان استفاده نمایید.

 

تلفن‌های همراهی که مسافرتی‌اند چه می‌شوند؟

تلفن‌های همراه سفری و آن‌هایی که افراد خودشان یا برای عزیزانشان به عنوان سوغات می‌دهند فقط کمی در جزئی‌ترین مواردش متفاوت است. در اولین‌مرحله‌ می‌بایست آگاه باشید که واردات هیچکدام از انواع طرح‌های تلفن‌های همراه در کشومان برعکس آنچه که شایعه‌ می‌کنند خلاف قوانین نبوده و شما قادر هستید هرگونه مدل و طرح خواسته‌ی خود را به ایران بیاورید؛ منتها دقت نمایید… طبق دستورات گمرک‌ها هریک از اشخاص قادرند یک تلفن‌همراه وارد نمایند و آوردن بالاتر از یک تلفن‌همراه تنها با مجوزهای “وزارت صنعت” و “کارت‌های بازرگانی” برای اشخاص ممکن خواهد بود؛ واردات تلفن‌های همراه از سفرها درون ایران دو صورت است:

 

برای سفر آمده باشید، تصمیمتان برای ماندن هم کوتاه‌تر از یک ماه است احتیاجی نیست که تلفن همراهتان را به ثبت رسانده یا عوارض‌های گمرکات را پرداخت نمایید، زیرا خدمت‌رسانی مخابرات و تلفن‌های همراه در مدت یک‌ماهه‌ی حضور در کشور که وزارت‌ صنعت آن‌ را (دوران خاکستری) می‌نامد نیز برخوردار خواهد بود؛

درصورتی‌که تلفن همراه موردنظر سوغات و ره‌آورد از سوی مسافران باشد، یا تصمیم مسافران بر ماندن بیش از یک ماه باشد، می‌بایست عوارض‌های گمرکی‌اش زمان لحظه‌ی ورود به داخل ایران داده شود.

*توجه نمایید که نگذارید برای زمان دیگر، در ابتدای امر این کار را انجام دهید؛ هرچند که به تازگی مطرح کرده‌اند، در اسرع وقت امکاناتی به اشخاصی که پس از یک ماه تصمیم به ثبت‌ ساختن تلفن همراهشان بگیرند تعلق خواهد گرفت. طبق اعلام “روابط‌عمومی‌گمرکات” میزان گمرکی و عوارض‌های ورودی از ورودی‌های شرکت‌های کمتر است؛ یعنی(۱۶ درصد به ۲۶ درصد) است. قیمت ارزهایی که در آن‌ها مصرف شده‌اند نیز پیش از آن هفتگی به وسیله‌ی “بانک‌مرکزی” به گمرکات اطلاع‌رسانی می‌‌گردد.

سامانه‌ای تازه ساخته شده‌است که “پانزده روز” به مسافران فرصت می‌دهد تا برای ثبت‌سازی و نیز پرداختن عوارض‌های تلفن‌ همراهشان اقدام نمایند.

نهایتاً (رگولاتوری) اطلاع داده‌ است مردم و مشترکان اگر هر مشکلی در زمینه‌ی خریداری تلفن‌ همراه تازه و نیز ثبت‌سازی آن‌ها داشته باشند به وسیله‌ی (سامانه‌ی ۱۲۴ که به در ارتباط با سازمان “حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده)، مرکز طرح‌ها به ۰۹۶۳۶۶ همچنین به وسیله‌ی “پورتال‌های سازمان تعزیرات” با نشانی (tazirat135.ir) اطلاع‌رسانی نمایند‌.

نتیجه‌گیری

شما برای اینکه بتوانید از یک تلفن همراه استفاده کنید باید آن را در سامانه همتا به ثبت برسانید در غیر این صورت گوشی شما از کار خواهد افتاد.

برای ثبت گوشی در سامانه همتا می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱- استفاده از آدرس اینترنتی hamta.ntsw.ir

۲- استفاده از کد دستوری *۷۷۷۷#

در طی مراحل ثبت گوشی شما احتیاج به کد IMEI دارید که این کد را نیز می‌توانید با کد دستوری *#۰۶#  به دست آورید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که اگر خواستید گوشی جدید بخرید، حتماً در هنگام خرید از فروشنده کد فعال سازی گوشی را بگیرید در غیر این صورت در مراحل فعال سازی گوشی به مشکل خواهید خورد.

چنانچه سوال و یا مشکلی در این زمینه دارید می‌توانید از ما در قسمت نظرات مربوط به این مطلب بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید