آموزش رفع خطای System Restore Is Disabled by Your System Administrator در ویندوز

اگر می خواهید از System Restore استفاده کنید ، اما ویندوز به شما می گوید که توسط مدیر غیرفعال شده است ، راه هایی برای رفع این مشکل و خطای System Restore Is Disabled by Your System Administrator وجود دارد.

هنگامی که رایانه شخصی شما دچار مشکل می شود ، گاهی اوقات می خواهید آن را به موقع به نقطه ای ارسال کنید که همه چیز خوب کار کند. خوشبختانه ، با دستگاه های ویندوز ، شما می توانید این کار را با قابلیت system restore آن انجام دهید.

هم چنین بخوانید: آموزش رفع خطای Windows Cannot Be Installed to This Disk

با این حال ، درست زمانی که مشکلات شما به پایان رسید ، با خطای مخوف System Restore Is Disabled by Your System Administrator مواجه می شوید. ممکن است در مورد کاری که باید انجام دهید احساس سرخوردگی و بی اطلاعی داشته باشید ، اما نگران نباشید. راهی برای رفع این مشکل وجود دارد در این مقاله ، ما به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید با این مشکل مقابله کرده و رایانه خود را ری استارت کنید.

ویژگی System Restore چیست؟

Windows System Restore ابزاری است که برای محافظت و تعمیر رایانه شما در مواقع بروز مشکل طراحی شده است. این ویژگی یک عکس فوری از فایل های سیستم شما و ورودی های رجیستری می گیرد و سپس آن ها را به عنوان نقاط بازیابی ذخیره می کند.

وقتی به طور ناگهانی مشکلی در رایانه شما اتفاق می افتد ، یک نقطه بازیابی سیستم بدون نیاز به نصب مجدد سیستم عامل ، رایانه شما را به حالت قبلی باز می گرداند. می توانید نقاط بازیابی را به صورت دستی ایجاد کنید یا سیستم خود را پیکربندی کنید تا نقاط بازیابی روزانه سیستم به طور خودکار ایجاد شود.

بنابراین اگر نقاط بازیابی یک ابزار مفید و صرفه جویی در زمان هستند ، چه چیزی باعث می شود که خطای System Restore is disabled by your system administrator به وجود بیاید؟

خطای System Restore is disabled by your system administrator چیست؟

هنگامی که بازیابی سیستم با شکست مواجه می شود ، معمولاً از یکی از دو روش متوجه می شوید. یا پیغام خطا را مشاهده می کنید یا نقاط بازیابی شما خاکستری می شود. این مشکل می تواند ناشی از نرم افزارهای بد شخص ثالث یا نحوه پیکربندی تنظیمات سیستم شما باشد.

اگر از رایانه شخصی دیگری استفاده می کنید ، همچنین ممکن است مدیر System Restore را غیرفعال کرده باشد. در این حالت ، می توانید امتیازات مدیر را درخواست کنید یا از سرپرست بخواهید ویژگی System Restore را فعال کند.

در غیر این صورت ، در اینجا می توانید نحوه خلاص شدن از شر خطای System Restore is disabled by your system administrator در رایانه شخصی خود خلاص شوید.

1. تنظیمات System Restore را پیکربندی کنید

یک راه آسان برای حل این مشکل پیکربندی تنظیمات نقطه بازیابی است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • در نوار جستجوی ویندوز create a restore point را تایپ کرده و Best match را انتخاب کنید.
  • به برگه System Protection بروید.
  • روی دکمه Configure در بخش Protection settings کلیک کنید.

در پنجره بعدی ، Turn on system protection را انتخاب کنید ، روی Apply کلیک کنید و سپس روی OK کلیک کنید. برای ذخیره این تغییرات ، رایانه خود را ری استارت کنید.

2. اطمینان حاصل کنید که System Restore Services در حال اجرا است

اگر خدمات نقطه بازیابی سیستم رایانه شما اجرا نمی شود ، به احتمال زیاد آن ها پیام خطا را ایجاد می کنند. این خدمات شامل سرویس ارائه دهنده نرم افزار Microsoft Shadow Copy و Volume Shadow Copy است.

برای حل این مشکل ، موارد زیر را می توانید انجام دهید:

  • Win + R را فشار دهید ، services.msc را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  • Microsoft Software Shadow Copy Provider Service را پیدا کرده و روی آن دوبار کلیک کنید.
  • در پنجره بعدی ، Automatic را از منوی کشویی Startup type انتخاب کنید.
  • از اینجا روی گزینه Start در زیر Service status کلیک کنید.
  • Apply را فشار دهید و سپس OK را فشار دهید تا این تغییرات ذخیره شوند.

پس از اتمام ، Volume Shadow Copy را پیدا کرده و همانند مراحل قبلی پیکربندی کنید. سپس ، کامپیوتر خود را ری استارت کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

3. از Registry Editor استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها برای راه اندازی مجدد سیستم شما استفاده از Registry Editor است. این یک ابزار داخلی Windows است که به اصلاح کلیدهای رجیستری که نحوه عملکرد رایانه شما را کنترل می کند ، کمک می کند.

با این حال ، از آنجا که رجیستری اطلاعاتی را که برای عملکرد رایانه شما بسیار مهم است کنترل می کند ، بهتر است اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا در نهایت به رایانه خود آسیب نرسانید. قبل از ادامه این مراحل ، ممکن است بخواهید از Registry Editor نسخه پشتیبان تهیه کنید در صورتی که مشکلی پیش بیاید.

در اینجا نحوه رفع مشکل بازیابی سیستم با استفاده از Registry Editor آمده است:

  • Win + R را فشار دهید تا کادر محاوره ای Run باز شود.
  • regedit را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  • در پنجره سمت چپ پنجره Registry Editor ، به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE> SOFTWARE> Policies> Microsoft> Windows NT> SystemRestore بروید.

اگر کلید SystemRestore موجود است ، می توانید به مرحله بعدی بروید. با این حال ، اگر کلید گم شده است ، در اینجا نحوه ساختن خود را مشاهده می کنید:

  • بر روی کلید Windows NT راست کلیک کرده ، روی New و سپس روی Key کلیک کنید.
  • نام کلید جدید را به SystemRestore تغییر دهید.

سپس ، روی کلید SystemRestore کلیک کنید-باید مقادیر DisableConfig و DisableSR را در قسمت سمت راست مشاهده کنید. در صورت وجود این مقادیر ، به مرحله بعدی بروید.

اگر این مقادیر گم شده اند ، نحوه ایجاد آنها به شرح زیر است:

  • روی کلید SystemRestore راست کلیک کرده ، روی New کلیک کنید و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید.
  • نام این مقدار را DisableConfig بگذارید و Enter را کلیک کنید.
  • پس از اتمام ، مقدار DisableSR را طبق مراحل قبلی ایجاد کنید.

  • روی مقدار DisableConfig دوبار کلیک کنید. در پنجره بعدی ، داده های مقدار را روی “0” (صفر) تنظیم کنید و برای پایان کار روی OK کلیک کنید. در نهایت ، روی مقدار DisableSR دوبار کلیک کنید ، داده های مقدار آن را روی “0” تنظیم کنید و روی OK کلیک کنید.

پس از اتمام کار ، Registry Editor را ببندید و رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا این تغییرات ذخیره شوند.

4. از Local Group Policy Editor استفاده کنید

همچنین می توانید با پیکربندی برخی تنظیمات در Local Group Policy Editor با این خطا مقابله کنید. با این حال ، این ویژگی فقط در نسخه های Windows 10 Pro ، Education و Enterprise موجود است. با وجود این ، برخی از مراحل را می توانید برای دسترسی به Local Group Policy Editor در Windows 10 Home دنبال کنید.

در اینجا نحوه رفع مشکل بازیابی سیستم با استفاده از Local Group Policy Editor آورده شده است:

  • Win + R را فشار دهید تا کادر محاوره ای Run باز شود.
  • gpedit.msc را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
  • به Computer Configuration > Administrative Templates > System > System Restore بروید.
  • روی گزینه Turn off System Restore در قسمت سمت راست دوبار کلیک کنید.

  • در پنجره بعدی ، Not configured or Disabled را انتخاب کنید. از آنجا ، Apply را فشار دهید ، OK را فشار دهید و سپس رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید.

5. از DISM و SFC Tools استفاده کنید

این احتمال وجود دارد که این خطا توسط فایل سیستم های خراب ایجاد شود. اگر چنین است ، می توانید مشکل را با ابزارهای DISM و SFC ویندوز برطرف کنید. این ابزارها به طور خودکار فایل های سیستم خراب یا مفقود شده را اسکن و برطرف می کنند ، بنابراین ارزش این را دارد که  هر دوی آن ها را بررسی کرده و ببینید آیا مشکل شما برطرف شده است یا خیر.

با این حال ، اگر می خواهید از این ابزارها استفاده کنید ، بهتر است ابتدا ابزار DISM را اجرا کنید. و در حالی که DISM عملکردهای مختلفی دارد ، استفاده از آن در اینجا اطمینان حاصل می کند که SFC به درستی کار می کند.

برای اجرای DISM ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Win + R را فشار دهید و CMD را تایپ کنید.
  • Ctrl + Shift + Enter را فشار دهید تا خط فرمان بالا باز شود.
  • دستور زیر را وارد کرده و Enter را فشار دهید:

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

پس از اتمام اسکن ، دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

منتظر بمانید تا اسکن کامل شود و سپس رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید.

از آنجا می توانید ابزار SFC را اجرا کنید. برای انجام این کار ، Command Prompt را طبق مراحل قبلی باز کنید. بعد ، دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

sfc /scannow

پس از اتمام اسکن ، Command Prompt را ببندید و رایانه خود را راه اندازی مجدد کنید.

خطای ابزار Windows System Restore را بدون هیچ مشکلی برطرف کنید

هنگامی که یک خطای جدید و اسرارآمیز وارد سیستم شما می شود ، ابزار System Restore یک ویژگی مفید است. با این حال ، وقتی با چندین پیام خطا برخورد می کنید که مانع دسترسی شما به این ابزار می شود ، واقعاً ناامید کننده می شود. خوشبختانه ، اگر با خطای System Restore is disabled by your system administrator برخورد کنید ، می توانید با استفاده از نکات موجود در این مقاله به راحتی آن را برطرف کنید.

متأسفانه ، این تنها مشکلی نیست که می توانید در بازیابی سیستم با آن روبرو شوید. راه های زیادی برای از بین بردن آن وجود دارد و راه های دیگری هم برای دوباره کارکردن آن وجود دارند.