آموزش رفع خطای Reboot and Select Proper Boot Device در ویندوز

فرض کنید در شرایطی قرار دارید که سیستم خود را روشن می کنید و خطایی به این صورت ظاهر می شود: Reboot and Select Proper Boot Device . شاید شما در آن زمان حتی معنی این خطا را هم ندانید زیرا  وقتی کامپیوتر را خاموش کردید کامپیوتر خوب کار می کرد و حالا دیگر اصلاً کار نمی کند. اگر سیستم شما خطای Reboot and Select Proper Boot Device را نشان داد، کافی است رفع اشکالات زیر را بررسی کنید.

Reboot and Select Proper Boot Device چیست؟

خطای Reboot and Select Proper Boot Device روشی است که رایانه شما به شما می گوید نمی تواند سیستم عامل را پیدا کند.

در طی فرایند راه اندازی ، BIOS / UEFI سیستم شما تشخیص می دهد که سیستم عامل شما در کدام هارد دیسک فعال است. سپس سیستم عامل را بوت می کند و شما به صفحه ورود ویندوز 10 می رسید. این یک نسخه بسیار ساده از وقایع است ، اما شما خلاصه آن را می بینید.

اگر BIOS نتواند سیستم عامل را تشخیص دهد ، دانلود نمی شود.

Reboot and Select Proper Boot Device چند دلیل احتمالی دارد:

  • نصب BIOS / UEFI با مشکل مواجه شده است
  • هارد دیسک معیوب
  • bootloader آسیب دیده
  • سخت افزار آسیب دیده
  • اینها تنها دلایل بروز این خطا نیستند، اما ریشه Reboot and Select Proper Boot Device معمولاً به یکی از این دلایل مربوط می شود.

بنابراین، چگونه می توانید Reboot and Select Proper Boot Device را برطرف کنید؟

1. اتصالات خود را بررسی کنید

اولین چیزی که باید بررسی کنید ارتباط بین هارد دیسک (یا SSD) و مادربرد درون رایانه است. اگر هارد دیسک شما به درستی با مادربرد ارتباط برقرار نکند یا کاملاً قطع شده باشد، سیستم عامل شما دانلود نمی شود.

بررسی داخل کامپیوتر کمی طاقت فرسا به نظر می رسد. باید کیس را باز کنید، سپس کابل های جدا شده را بررسی کنید.

کامپیوتر خود را تمیز کنید

در حالی که کامپیوتر خود را باز کزده اید، باید از این فرصت برای تمیز کردن رایانه استفاده کنید. ممکن است با تمیز کردن رایانه، خطای Reboot and Select Proper Boot Device رفع نشود ، اما می تواند در برابر گرم شدن بیش از حد و مشکلات ناشی از آن محافظت کند.

2. درایو اشتباه انتخاب شده در BIOS / UEFI

اگر هارد دیسک شما به درستی به مادربرد متصل شده باشد ، باید راه حل دیگری را امتحان کنید. گام بعدی این است که بررسی کنید BIOS / UEFI هارد دیسک و ترتیب راه اندازی سیستم شما را تشخیص می دهد یا خیر. از اینجا می توانید بفهمید که هارد دیسک اولین چیزی است که کامپیوتر شما هنگام دانلود سیستم عامل به دنبال آن می گردد یا چیزی جایگزین آن شده است.

برای بررسی این موضوع ، باید BIOS را وارد کنید

  1. در طول فرآیند راه اندازی، باید کلید دسترسی BIOS / UEFI را فشار دهید. کلید خاص بین رایانه ها متفاوت است، اما کلیدهای متداول شامل F2 ، F10 ، DEL و ESC هستند.
  2. پس از دانلود BIOS ، منو یا برگه ای به نام Boot یا موارد دیگر را پیدا کنید. منویی به نام Boot Device PriorityBoot Option Order یا موارد مشابه را بررسی کنید. این نام بین تولید کنندگان مادربرد مختلف و BIOS مورد استفاده متفاوت است ، اما محتوای منو یکسان است.
  3. در منوی اولویت دستگاه ، باید دو مورد را بررسی کنید. ابتدا بررسی کنید که هارد دیسک شما در این لیست باشد. اگر آنجا باشد ، نشانه خوبی است. مورد دوم برای بررسی وضعیت بوت بودن آن است. هارد دیسک حاوی سیستم عامل باید اولین چیزی باشد که بارگیری می شود ، بنابراین باید Boot Option 1 یا معادل BIOS باشد. اطمینان حاصل کنید که هارد سیستم عامل شما در first boot position قرار دارد.
  4. اکنون ، تنظیمات BIOS خود را ذخیره کنید، سپس سیستم خود را دوباره راه اندازی کنید.

پس از ری استارت کردن سیستم، سیستم عامل شما باید به درستی دانلود شود.

3. تعمیر Startup ویندوز

اگر با BIOS مشکلی برطرف کردید یا برای شروع مشکلی در BIOS و ترتیب راه اندازی وجود نداشت ، می توانید دو راه حل دیگر را امتحان کنید.

Startup ویندوز از Advanced Options ترمیم می شود

از ویژگی Windows Startup Repair یکپارچه استفاده کنید. Windows Startup Repair به طور خودکار مشکلات بوت شما را فقط در صورت اجرا برطرف می کند.

 

هنگامی که ویندوز دارای مشکلات بوت است، باید Startup Repair را به طور خودکار راه اندازی کند. وقتی این اتفاق می افتد:

  • منوی Advanced boot options باز می شود.
  • به بخش Troubleshoot > Advanced Options > Startup Repair بروید.
  • سپس باید رمز ورود خود را وارد کنید ، پس از آن روند تعمیر راه اندازی آغاز می شود.
  • روند Startup Repair ممکن است مدتی طول بکشد ، اما باید خطای دستگاه بوت شما را برطرف کند.

راه اندازی را با استفاده از Command Prompt و Media Installation Windows رفع کنید

اگر گزینه های بوت پیشرفته به طور خودکار باز نشوند ، با استفاده از رسانه نصب ویندوز 10 هنوز می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این درایو USB یا دیسک است که ویندوز 10 روی آن است.

هنگامی که رسانه نصب ویندوز 10 آماده شد ، می توانید سیستم خود را مجبور به دانلود مراحل نصب کنید. از آنجا می توانید با استفاده از ابزار bootrec.exe فرآیند راه اندازی را به صورت دستی تعمیر کنید.

رسانه نصب ویندوز 10 را وارد کنید و سپس رایانه خود را روشن کنید.
برای ورود به منوی راه اندازی سیستم ، روی F2 ، F10 ، F12 یا ESC ضربه بزنید. اینها برخی از دکمه های رایج است ، اما در سیستم ها متفاوت است.
دکمه Install Now ظاهر می شود. در این مرحله ، Shift + F10 را فشار دهید تا Command Prompt باز شود.
اکنون ، باید دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید ، هر بار با فشار دادن Enter:

exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /rebuildbcd

پس از اتمام مراحل ، می توانید رایانه خود را ری استارت کنید ، رسانه نصب ویندوز 10 را برداشته و به صورت عادی راه اندازی کنید.

صادر کردن و بازسازی Master Boot Record

اگر هیچ یک از این رفع اشکال ها جواب نداد، روش سومی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. طبق مراحل موجود در بخش قبلی، باید با استفاده از رسانه نصب ویندوز 10 خود، خط فرمان را وارد کنید.

هنگامی که به Command Prompt می رسید ، باید دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید:

bcdedit /export c:\bcdbackup
c:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.old
bootrec.exe /rebuildbcd

روند صادرات و بازسازی باید راه اندازی مجدد سیستم شما را رفع کند و خطای دستگاه بوت را انتخاب کند.

4. پارتیشن فعال را تنظیم کنید

در حالی که از Command Prompt از طریق رسانه نصب ویندوز 10 استفاده می کنید ، راه حل دیگری وجود دارد که می توانید امتحان کنید. Windows DiskPart ابزاری یکپارچه در سیستم است که می توانید از آن برای مدیریت درایوهای سخت و پارتیشن های دیسک استفاده کنید. در این حالت می توانید از فعال بودن هارد سیستم عامل خود اطمینان حاصل کنید.

مجدداً ، طبق مراحل موجود در بخش قبلی ، با استفاده از رسانه نصب ویندوز 10 خود ، خط فرمان را وارد کنید. وقتی Command Prompt باز شد ، مراحل زیر را انجام دهید:

  • diskpart را وارد کنید تا وارد ابزار diskpart شوید.
  • اکنون list disk را وارد کنید تا لیستی از دیسک های دستگاه را مشاهده کنید. شما باید متوجه شوید کدام درایو شامل سیستم عامل شماست. حرف درایو سیستم عامل شما معمولاً C است.
    هنگامی که دیسک صحیح را پیدا کردید ، select disk X را وارد کنید (که X شماره دیسک مربوطه است).
    list partition را وارد کنید تا لیست پارتیشن های دستگاه خود را مشاهده کنید. شما باید پارتیشن سیستم را انتخاب کنید، که شامل bootloader  است (بیتی از کد که سیستم عامل را راه اندازی می کند).
    اکنون ، active را وارد کنید تا پارتیشن سیستم را به عنوان فعال علامت گذاری کنید.

سیستم خود را ری استارت کنید و دیگر نباید با خطای دستگاه بوت مواجه شوید.

رفع خطای Reboot and Select Proper Boot Device

خطای Reboot and Select Proper Boot Device بدون هشدار ظاهر می شود و می تواند رایانه شما را از کار بیندازد و شما را در دسترسی به فایل های مهم با شکل مواجه کند. برای بازیابی دستگاه های بوت خود به ترتیب مناسب و بازیابی مجدد دسترسی به رایانه، می توانید از یکی از این راهکارهای معرفی شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید