آموزش رفع خطای DNS Server Not Responding

هر از چند گاهی ممکن است هنگام مرور اینترنت با خطای عجیب DNS Server Not Responding مواجه شوید که ادعا می کند سرور DNS شما پاسخ نمی دهد. متأسفانه، بلافاصله از این پیام خطای مبهم مشخص نمی شود که سرور DNS چیست ، چه رسد به این که چرا درست کار نمی کند.

به همین ترتیب ، بیایید بررسی کنیم که سرور DNS چیست و چگونه مشکل DNS Server Not Responding را برطرف کنیم.

سرور DNS چیست؟

اول از همه، قبل از اینکه بفهمیم چرا سرور DNS شما کار نمی کند، باید بفهمیم سرور DNS چیست!

بخش “DNS” نام مخفف “Domain Name System” است. یک سرور DNS به رایانه کمک می کند تا یک نام دامنه را به آدرس IP تجزیه کند ، سپس می تواند با استفاده از آن شما را به مقصد برساند.

نام دامنه ها برای درک و به یاد آوردن انسان طراحی شده اند، نه کامپیوتر. برای رایانه شما ، “www.google.com” معنی ندارد ، حتی اگر ما به عنوان انسان می دانیم Google چیست.

برای بردن شما به Google، دستگاه شما به آدرس IP وب سایت نیاز دارد. برای این کار ، رایانه شما باید URL Google را به آدرس IP تبدیل کند ، که می داند چگونه از آن استفاده کند.

اینجاست که سرور DNS وارد می شود. یک سرور DNS به عنوان یک دفترچه تلفن بزرگ برای اینترنت عمل می کند. هر زمان که رایانه به آدرس IP یک وب سایت نیاز دارد ، می تواند به سرور DNS URL دهد و در ازای آن آدرس IP دریافت کند.

هنگامی که به Google می روید، سرور DNS پایگاه داده عظیم خود را از نام دامنه جستجو می کند و آدرس IP متصل به Google را پیدا می کند. سپس به رایانه شما می گوید که از آن آدرس بازدید کند، و رایانه شما از این آدرس برای گرفتن وب سایت Google استفاده می کند.

نحوه رفع خطای ” DNS Server Not Responding “

اکنون که دانستیم سرور DNS چیست، می توانیم بفهمیم که چرا این مسئله چنان بزرگ نیست که پاسخ نمی دهد.

وقتی URL را در مرورگر خود وارد می کنید، رایانه شما سعی می کند از آن آدرس IP دریافت کند ، اما سرور DNS شما پاسخ نمی دهد. به همین ترتیب، کامپیوتر شما نمی تواند شما را به وب سایتی که می خواهید به آن بروید هدایت کند و خطای DNS به شما می دهد.

چگونه می توان خطای DNS Server Not Responding رفع کرد؟

1. یک مرورگر متفاوت را امتحان کنید
گاهی اوقات مرورگرها مشکل دارند. اگر هنگام استفاده از یک مرورگر با مشکلات DNS روبرو هستید، مرورگر دیگری را امتحان کنید. مرور وب برای بارگیری یک مرورگر دیگر ممکن است دشوار باشد ، اما اگر از مرورگر پیش فرض دستگاه خود استفاده نمی کنید، همیشه می توانید از آن استفاده کنید.

اگر با تغییر مرورگر این مشکل برطرف شد، مرورگر نامناسب را به روز کنید یا دوباره نصب کنید. اگر این مورد کار نمی کند، یا شما از یک مرورگر پیش فرض در دستگاه خود استفاده می کنید ، سعی کنید داده های تاریخچه را پاک کنید و افزونه ها را حذف نصب کنید.

2. حافظه پنهان DNS را پاک کنید
اگر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ هستید و این پیام را می بینید ، ممکن است مشکلی در حافظه پنهان DNS شما وجود داشته باشد.

حافظه پنهان DNS فایلی در رایانه شما است که فهرست آدرس ها و IP هایی را که بازدید می کنید ذخیره می کند. این باعث می شود که شما مجبور نشوید دائماً از سرور DNS خود اطلاعاتی را که در گذشته دریافت کرده اید، صرفه جویی کند.

وقتی این حافظه پنهان بهم بریزد، باعث ایجاد مشکلات DNS می شود. خوشبختانه یک روش آسان برای پاک کردن حافظه پنهان DNS در ویندوز و macOS وجود دارد:

  • برای ویندوز ، بر روی دکمه Start کلیک کنید ، سپس “Command Prompt” را تایپ کنید. نتیجه جستجوی ظاهر شده را انتخاب کنید ، سپس “ipconfig / flushdns” را وارد کنید.
  • برای macOS ، اگر از El Capitan یا نسخه های جدیدتر استفاده می کنید ، یک ترمینال را باز کنید و “sudo dscacheutil -flushcache؛ sudo killall -HUP mDNSResponder” را وارد کنید.

3. سرور DNS خود را تغییر دهید
اگر سرور DNS فعلی شما در دسترس نیست، چرا سرور دیگری را امتحان نمی کنید؟ نیازی نیست که به طور پیش فرض با سروری که استفاده می کنید مشکل داشته باشید و ساده است که به دستگاه خود بگویید فعلاً از سرور دیگری استفاده کند.

برای انجام این کار ، باید به تنظیمات DNS رایانه خود دسترسی پیدا کرده و به او بگویید که به جای دیگری متصل شود.

در مورد اینکه چه چیزی به عنوان سرور DNS جدید خود وارد کنید، چند گزینه برای آدرس اصلی و ثانویه شما وجود دارد:

  • Google دارای یک آدرس 8.8.8.8 و 8.8.4.4 به یاد ماندنی برای سرورهای خود است.
  • Cloudflare با 1.1.1.1 و 1.0.0.1 نیز به راحتی به خاطر سپرده می شود.
  • OpenDNS دارای 208.67.222.222 و 28.67.220.220 است.

اگرچه این موارد خدمات مفید و رایگان DNS هستند، اما استفاده از آنها برای مدت زمان طولانی توصیه نمی شود. سرورهای DNS رایگان معمولاً امنیت زیادی بر روی خود نصب نمی کنند و ممکن است تعداد زیادی از افراد دیگر از این سرویس رایگان استفاده کنند.

به همین ترتیب، بهتر است از یک سرور DNS رایگان استفاده کنید تا زمانی که سرور عادی شما آنلاین شود. با لغو مراحل بالا می توانید سرور DNS معمولی خود را بررسی کنید.

4. روتر خود را مجدداً راه اندازی کنید
ممکن است متوجه شوید که این مشکل فراتر از دستگاه شما است. اگر هر دستگاه و رایانه در شبکه محلی شما نتواند به سرور DNS متصل شود ، ممکن است مشکلی برای روتر شما رخ دهد.

مانند رایانه، برخی از روترها دارای حافظه نهان DNS هستند که می تواند خراب شود. با خاموش کردن اتصال Wi-Fi در دستگاه تلفن همراه و استفاده از داده ها می توانید یک آزمایش سریع انجام دهید. اگر با این کار مشکل برطرف شود ، ممکن است حافظه پنهان DNS روتر شما خطا داشته باشد.

برای رفع این مشکل ، روتر خود را از برق جدا کنید و آن را به مدت 30 ثانیه بگذارید. دوباره آن را به برق متصل کنید و دوباره اتصال را امتحان کنید. اگر روتر مشکلی داشت ، این باید آن را برطرف کند.

5- آنتی ویروس و فایروال خود را به طور موقت غیرفعال کنید
اگر به نظر می رسد هیچ یک از موارد بالا کار نمی کند ، سعی کنید به طور موقت برنامه های ضد ویروس و فایروال هایی را که راه اندازی کرده اید غیرفعال کنید. این برنامه ها اتصال اینترنت شما را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ چیز ناخوشایندی به سیستم شما وارد می شود ، اما گاهی اوقات مشکلی پیش می آید.

اگر غیرفعال کردن آنتی ویروس یا فایروال شما کار بزرگی انجام داد ، ممکن است لازم باشد دوباره آن را نصب کنید تا دوباره به حالت قبل بازگردد. همچنین ممکن است وقت آن فرا رسیده باشد که یک برنامه ضد ویروس دیگر را امتحان کنید.

6. سعی کنید به safe mode بروید
آنتی ویروس شما تنها برنامه ای نیست که کنترل اتصالات شما را کنترل می کند. برنامه ها، نرم افزارها و درایورهای دیگر ممکن است در اتصال شما اختلال ایجاد کنند.

برای آزمایش اینکه آیا عامل دیگری مقصر است، دستگاه خود را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید. شما می توانید در ویندوز 10 به حالت safe mode راه اندازی کنید و حالت های بوت macOS نیز حالت ایمن خود را دارند.

اگر به حالت safe mode راه اندازی می شوید و مشکل برطرف می شود، به این معنی است که نرم افزار مانع آن می شود. هنگام راه اندازی در حالت safe mode ، رایانه شخصی شما عمداً درایورها و نرم افزارهای غیر ضروری را دانلود نمی کند.

به همین ترتیب ، اگر حالت safe mode مشكل شما را برطرف كند ، این بدان معناست كه هر آنچه در آن دانلود نشده است مقصر است. با این حال ، موارد زیادی وجود دارد که می تواند دلیل آن باشد، بنابراین سعی کنید درایورها و نرم افزارهای مبتنی بر شبکه را دوباره نصب کنید تا زمانی که برطرف شود.

آشنایی با تنظیمات DNS

اگر با مشکلات DNS روبرو هستید ، دلایل زیادی در پس آن وجود دارند. متأسفانه ، شناسایی مشکل مستلزم مرور هر قسمت از دستگاه شما است که می تواند باعث بروز خطا شود و بررسی صحیح عملکرد آن دوباره انجام شود.

هم چنین بخوانید: آموزش ویندوز؛ نحوه تغییر DNS در ویندوز 10 به ساده‌ترین روش ممکن

در این مطلب راهکارهای رفع خطای DNS Server Not Responding را بررسی کردیم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید