آموزش چگونگی رفع خطای Disk I/O در ویندوز

هر چند وقت یکبار از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه می کنید؟ یکبار در ماه؟ سالی یک بار؟ در اینجا یک سوال دیگر وجود دارد: هر چند وقت یکبار بررسی می کنید که آیا نسخه پشتیبان از فایل ها تهیه می شود یا خیر؟ آیا درایو خارجی شما خطای Disk I/O ایجاد کرده است؟ در این مطلب چندین روش برای رفع خطای Disk I/O ، بدون از دست دادن هیچ فایلی در روند کار، وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

خطای Disk I/O چیست؟

خطای Disk I/O کاملاً رایج است و معمولاً از لحاظ سخت افزاری به دلیل وجود کابل معیوب، اشکال در هارد دیسک یا SSD یا درایور با تنظیمات اشتباه به وجود می آید. برای رفع خطای دستگاه I / O بیش از چند روش مختلف وجود دارد. هنوز هم بهتر ، اکثر این اصلاحات فقط چند لحظه طول می کشد و انجام آنها بسیار آسان است.

خطای Disk I/O چیست؟

خطای Disk I/O کاملاً رایج است و معمولاً به دلایل سخت افزاری مانند کابل معیوب، اشکال در هارد دیسک یا SSD یا درایور با تنظیمات اشتباه به وجود می آیند. برای رفع خطای Disk I/O بیش از چند روش مختلف وجود دارد. اما رفع بیشتر این خطاها فقط چند لحظه طول می کشد و انجام آن ها بسیار آسان است.

1. رایانه خود را ری استارت کنید

قبل از شروع به رفع اشکال Disk I/O، باید یک چیز را امتحان کنید. سیستم خود را ری استارت کنید، سپس دوباره امتحان کنید. با ری استارت می توانید خطاهای مختلفی را رفع کنید بدون اینکه کاری پیچیده یا وقت گیری انجام دهید. اگر خطای Disk I/O هم چنان ادامه داشت، به سراغ سایر راه حل های زیر بروید.

2. کابل ها و اتصالات خود را بررسی کنید

اولین کاری که باید انجام شود، تنظیم ساده کابل ها است. کابل های درایو خارجی خود را به کامپیوتر وصل کنید. این کار را از دو طرف انجام دهید. اگر از درایو فلش USB استفاده می کنید، اتصال را قطع و دوباره وارد کنید، سپس دوباره امتحان کنید.

اگر کار نکرد ، از کابل USB دیگری استفاده کنید و دوباره امتحان کنید. مطمئن نیستید کابل خوب است یا نه؟ کابل را به دستگاه خارجی دیگری متصل کنید و آن را به سیستم خود متصل کنید. اگر کار کرد می دانید که کابل خوب است.

3. یک پورت USB جایگزین را امتحان کنید

اگر کابل USB کار می کند، یک پورت جایگزین را امتحان کنید اما خاموش کردن کابل USB خطای دستگاه ورودی و خروجی را برطرف نمی کند. اکثر سیستم های مدرن بیش از یک پورت USB دارند زیرا بسیاری از دستگاه ها به اتصال USB متکی هستند. علاوه بر این، بررسی کنید که پورت های USB تمیز هستند. اگر گرد و غبار یا کثیف است ، ضربات ملایمی به آن وارد کنید تا پرزهای طولانی از بین بروند و سپس دوباره امتحان کنید.

4. CHKDSK و SFC را اجرا کنید

در حالی که خطای Disk I/O ناشی از سخت افزار است، ما می توانیم از یک سیستم یکپارچه برای حل مشکل استفاده کنیم. ابزار chkdsk سیستم های فایل را بررسی کرده و خطاهای سیستم فایل را برطرف می کند.

Windows Key + X را فشار دهید تا منوی دسترسی سریع باز شود، سپس Command Prompt (مدیر) را انتخاب کنید. اگر گزینه Command Prompt دیگر وجود ندارد (جایگزین شده با PowerShell)، نگران نباشید. فقط جستجوی منوی شروع را برای Command Prompt کامل کنید ، سپس کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید.

بعد ، chkdsk / f / r / x [نام درایو] تایپ کنید و Enter را فشار دهید. اسکن ممکن است مدتی طول بکشد، به خصوص اگر بخش های زیادی نیاز به تعمیر داشته باشند.

خطای Disk I/O

اگر CHKDSK خطایی را شناسایی نمی کند، می توانید به سیستم (Windows File File Check (SFC ، یک ابزار سیستم یکپارچه دیگر بروید.

اما ، قبل از اجرای دستور SFC ، مهم است که بررسی کنید آیا به درستی کار می کند. برای این کار از ابزار Deployment Image Servicing and Management یا DISM استفاده می کنیم.

مانند SFC ، DISM یک ابزار ویندوز یکپارچه با عملکرد گسترده است. در این حالت، دستور DISM Restorehealth اطمینان حاصل می کند که رفع مشکل بعدی ما به درستی کار خواهد کرد.

مراحل زیر را انجام دهید.

cmd را در نوار جستجوی منوی start تایپ کنید. سپس کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید تا یک Command Prompt باز شود.
دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید: DISM / online / cleanup-image / restorehealth
صبر کنید تا دستور کامل شود. این روند بسته به سلامت سیستم شما ممکن است تا 20 دقیقه طول بکشد. به نظر می رسد روند کار در زمان های خاصی گیر کرده است، اما منتظر بمانید تا کامل شود.
پس از اتمام مراحل، sfc / scannow را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

5. درایور دستگاه را به روز کنید

گزینه دیگر برای حل خطای Disk I/O به روزرسانی درایور دستگاه است. ویندوز 10 باید تمام درایورهای شما را به طور مداوم به روز کند.

device manager را در نوار جستجوی منوی شروع وارد کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. device manager شامل اطلاعات مربوط به همه دستگاه های رایانه شما است. از اینجا می توانید درایورهای جداگانه را برای یک سخت افزار خاص به روز کنید. در این حالت ، می توانید درایور را برای دستگاه ذخیره سازی خود به روز کنید و خطای Disk I/O را برطرف کنید.

خطای Disk I/O

  • برای باز کردن گزینه ها ، Disk drives را انتخاب کنید. با خطای Disk I/O بر روی درایو کلیک راست کرده و Update Drivers را انتخاب کنید.
  • برایSearch automatically for updated driver software انتخاب کنید. روند اسکن برای به
  • روزرسانی درایورها به صورت فعال و آفلاین آغاز می شود.
    اگر به روزرسانی در دسترس است ، آن را نصب کنید، سپس سیستم خود را دوباره راه اندازی کنید.

سیستم خود را به روز کنید

هم چنین می توانید به روزرسانی های سیستم را که منتظر نصب هستند بررسی کنید. Windows Key + I را فشار دهید ، سپس به قسمت Update & Security> Windows Update بروید. هرگونه به روزرسانی معلق را بارگیری و نصب کنید.

6. حروف Drive خود را تغییر دهید

یک راه حل سریع برای خطای Disk I/O تغییر حرف درایو برای سخت افزار ذخیره سازی است. اگر ویندوز به دلایلی نتواند حرفی را به درایو اختصاص دهد، خطای Disk I/O یکی از خطاهایی است که ممکن است با آن روبرو شوید. می توانید از ابزار Computer Management system برای اختصاص یک حرف جدید برای درایو استفاده کنید.

خطای Disk I/O

  • computer management را در نوار جستجوی منوی start وارد کرده و بهترین تطبیق را انتخاب کنید.
  • به بخش Storage > Disk Management در ستون سمت چپ بروید.
  • با خطای Disk I/O بر روی درایو کلیک راست کرده و Change Drive Letter and Paths > Change را انتخاب کنید.
  • با استفاده از لیست کشویی یک حرف جدید درایو اختصاص دهید، سپس OK را فشار دهید.
  • سیستم خود را ری استارت کنید، سپس دوباره سعی کنید به درایو دسترسی پیدا کنید.

7. برای بررسی سلامت درایو از Speccy استفاده کنید

اگر دو روش بالا برای رفع مشکل ساده جواب نداد، می توانیم با استفاده از برنامه رایگان سیستم مشخصات ، Speccy ، سلامت کلی هارد را بررسی کنیم.

دانلود: Speccy برای Windows 10 (رایگان)

در ستون سمت چپ، Storage را انتخاب کرده و به پایین پیمایش کنید تا درایو مربوطه را پیدا کنید. آنها به طور معمول برچسب خوبی دارند. به پایین جدول مشخصات درایو S.M.A.R.T بروید.

خطای Disk I/O

SMART مخفف Self-Monitoring, Analysis و Reporting Technology است. سیستم نظارت بر هارد دیسک داخلی از ویژگی های مختلف سلامت هارد دیسک گزارش می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، Speccy به هر معیار نظارت یک امتیاز می دهد. باید معیارهای زیر را بررسی کنید:

  • 05: Reallocated Sectors Count
  • 0A: Spin Retry Account
  • C4: Reallocation Event Count
  • C5: Current Pending Sector Count
  • C6: Uncorrectable Sector Count

مطالعه ای در Google  نتیجه گرفت که رتبه بندی S.M.A.R.T از نظر محدودیت در پیش بینی خرابی های قریب الوقوع درایو مفید است، اما هنوز هم می تواند نشانه کلی خوبی از سلامت درایو باشد. با توجه به این نکته ، اگر هر یک از معیارهای بالا خطا (یا خطاهای زیادی در چندین سنجه) را نشان می دهد، باید به طور جدی پشتیبان گیری از همه موارد را در نظر بگیرید و درایو را جایگزین کنید.

این مورد لزوماً بلافاصله خطای ورودی دستگاه ورودی و خروجی شما را برطرف نمی کند. اما ممکن است نشان دهد چه خبر است.

دیگر خطای Disk I/O دستگاه وجود ندارد

یکی از راه حل های فوق خطای Disk I/O شما را برطرف می کند و به شما امکان می دهد تا بار دیگر به داده های خود دسترسی پیدا کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش چگونگی رفع خطای Disk I/O در ویندوز;

  1. سلام من هارد ssd خودم رو جای هارد hhd گذاشتم و هارد hhd رو جای dvd گذاشتم ولی پارتیشن بندی نمیشه و خطای i/o میده در هنگام پارتیشن بندی(پارتیشن بندی رو از طریق دیسک منجمنت)انجام میدم،تنظیمات بایوس رو چک کردم تنظیمات درسته،امکانش هست مادربرد لپ تاپ مشکل داشنه باشه که از طریقdvd رام نشه هارد اضافه کرد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید