آموزش راه اندازی حالت پرتره در گوشی های آیفون

حالت پرتره (Portrait Mode) برای بعضی از آیفون ها که دو دوربین در پشت گوشی دارند، قابل دسترس است. اما راهی دیگر برای گرفتن عکس های تار و استفاده از این حالت در آیفون های دیگر مانند آیفون ۷ یا ۸ و یا حتی قدیمی تر وجود دارد. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه از حالت پرتره در هر آیفونی استفاده کنید.

احتمالا قبلا در مورد حالت پرتره شنیده اید. یا حداقل عکاس های گرفته شده با این حالت را دیده اید. حالت پرتره، حالتی است که با آن می توانید از دوستان یا فامیل خود با پس زمینه تار عکس بگیرید.

حالت پرتره به عنوان اثر یا افکت بوکه (bokeh effect)  نیز شناخته می‌شود. افکت  بوکه در عکاسی، یک ترفند برای تغییر ظاهر عکس است. نام بوکه از واژه ژاپنی Boke-aji گرفته شده است که به معنای ویژگی تاربودن است. این افکت در واقع قسمتی از تصویر را تار می‌کند؛ که با این کار، تصویر شما عمق بیشتری خواهد داشت و همچنین تمرکز و فوکوس بیشتری روی سوژه تصویر قرار خواهد گرفت.

از لحاظ تکنیکی افکت بوکه توسط لنزها فراهم می‌شود، اما نه هر لنزی. شما به لنزی نیاز دارید که قابلیت تغییر فوکوس را داشته باشد؛ مانند گوشی های آیفون X، آیفون ۸ Plus و آیفون ۷ Plus (و تمام آیفون هایی که دارای دو دوربین عقب هستند).

خوشبختانه شما نیاز ندارید تا این گوشی ها را بخرید، زیرا می توانید با هر آیفونی از این افکت استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار حالت پرتره را روی عکس های خود اعمال کنید. در این مقاله مراحل انجام این کار را با گوشی آیفون ۸ به شما آموزش می‌دهیم.

چگونگی راه اندازی حالت پرتره در آیفون ۸

برای اینکه بتوانید از حالت پرتره در گوشی های آیفون ۸، آیفون ۷ و یا هر آیفونی که این حالت را ندارد، استفاده کنید، لازم است از برنامه های اضافی دوربین استفاده کنید. بعضی از این برنامه ها به شما اجازه می دهند تا در حال عکس گرفتن حالت پرتره را اعمال کنید. در صورتی که بعضی از آن ها به شما اجازه می دهند تا در Camera Roll یا گالری حالت پرتره را اعمال کنید.

برای معرفی برترین برنامه های حالت پرتره (Portrait Mode) برای آیفون این مقاله را مطالعه کنید.

برنامه های دوربین

صد ها برنامه دوربین در App Store وجود دارد که بعضی از آن ها مانند Camera+ پولی هستند؛ در صورتی که بعضی از آن ها نیز مانند Microsoft Pix کاملا رایگان هستند.

با برنامه Camera+، شما می توانید در حال گرفتن عکس، عمق تصویر را با ویرایش آن تغییر دهید. در ضمن باید گفته شوند که، عکس های گرفته شده با این برنامه ها کاملا مثل عکس های گرفته شده با گوشی هایی که دو لنز دارند و فریم را آنالیز می کنند و حالت پرتره را اعمال می کنند، از آب در نخواهند آمد. اما با این حال شباهت نزدیکی با آن ها خواهند داشت که رضایت بخش است.

اما اگر عکس خود را از قبل گرفته اید و حالا می خواهید حالت پرتره را روی آن اعمال کنید، چه باید کرد؟ نگران نباشید زیرا برای این کار نیز یک برنامه وجود دارد.

برنامه های ویرایش عکس

اگر دنبال یک برنامه ساده می گردید که افکت بوکه را روی عکس ها اعمال کند، می توانید از برنامه Fotocam Bokeh (قیمت ۲٫۹۹ دلار) و یا برنامه Bokeh Photo (رایگان) استفاده کنید.

این برنامه ها به شما اجازه می دهند تا به دلخواه عکس خود را ویرایش کنید؛ همچنین دارای رابط کاربری ساده ای هستند که باعث می‌شود کار با آن ها آسان تر باشد. روند ویرایش بسیار ساده است و ویرایش نیز کاملا به سلیقه شما ربط دارد.

وقتی که به عکس خود افکت اضافه کردید، برای ویرایش بیشتر می توانید از برنامه های دیگر مانند Snapseed (رایگان)، Adobe Lightroom  (رایگان) و Afterlight  (پولی) استفاده کنید. البته که کیفیت ویرایش ها به عکس اصلی و دوربینی که با آن عکاسی کرده اید مربوط می‌شود. همچنین اینکه هر چه آیفون شما جدید تر باشد، عکس شما نیز با کیفیت تر خواهد بود (زیرا به صورت کلی آیفون های جدید از سخت افزار بهتری برخوردارند).

وقتی که کارتان با ویرایش عکس تمام شد، می توانید آن را در شبکات اجتماعی به اشتراک بگذارید و یا از آن به عنوان تصویر زمینه آیفون استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید