آموزش گرفتن اسکرین شات از کامپیوتر ویندوزی

شاید می خواهید از کسی برای حل مشکلات کامپیوتری کمک بگیرید یا فقط می خواهید صحنه زیبایی از کامپیوتر خود ثبت کنید، به هر حال باید چگونگی گرفتن اسکرین شات را بدانید. روش های مختلفی برای انجام این کار در سیستم عامل ویندوز وجود دارد که شما با توجه به ترجیح خود می توانید آن را روش را انتخاب کنید. در این مقاله ساده ترین روش آن را مرحله به مرحله بررسی می کنیم.

اگر از سیستم عامل MacOS استفاده می کنید، نگران نباشید. برای آموزش گرفتن اسکرین شات در سیستم عامل مک این مقاله را مطالعه کنید.

گرفتن اسکرین شات توسط شورت کات های (میانبر) کیبورد همیشه ساده ترین روش است زیرا فرقی نمی‌کند ویندوز شما چه نسخه ای باشد. برای گزفتن اسکرین شات توسط این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: عکس را بگیرید

هر صفحه ای که می خواهید اسکرین شات بگیرید را باز کنید. سپس روی کلید Print Screen (گاهی اوقات به شکل کوتاه شده یعنی PrtScrn» نمایش داده می‌شود) فشار دهید. این کلید معمولا، در سمت بالا گوشه راست کیوبرد شما وجود دارد. با این کلید می توانید از هر صفحه ای عکس بگیرید. اگر این روش جواب نداد، به جای آن می توانید کلید های  Alt+ Print Screen  را همزمان فشار دهید. اگر از لپتاپ استفاده می کنید، ممکن است نیاز باشد کلید های Fn + Print Screen را همزمان فشار دهید. این به خاطر این است که این کلید گاهی اوقات به دو وظیفه یا دستور (اسکرین شات گرفتن و دستوری دیگر) اختصاص داده شده است.

وقتی این کلید را فشار دهید، صدا یا علامتی مبنی بر گرفته شدن اسکرین شات نمایش داده نخواهد شد؛ اما تصویر گرفته شده به عنوان یک فایل PNG در حافظه موقت ویندوز (Clipboard) ذخیره خواهد شد. مگراینکه از نسخه ای قبل تر از ویندوز 8 استفاده کنید. در آن صورت باید کلید های ویندوز (Windows) و Print Screen را همزمان فشار دهید تا از صفحه اسکرین شاتی کامل گرفته شود؛ این اسکرین شات در قمست Picture مایکامپیوتر، در پوشه Screenshots ذخیره می‌شود.

اگر برنامه Dropbox را نصب کرده اید، اسکرین شات گرفته شده به صورت خودکار در قسمت Dropbox زیر بخش Screenshots نمایش داده می‌شود. فضای OneDrive ویندوز نیز اگر تنظیم کنید، همین کار را برای شما می‌کند. اسکرین شات های گرفته شده را در قسمت OneDrive در پوشه Picture سپس Screenshots پیدا می کنید.

مرحله 2: برنامه Paint را باز کنید

اگر از آخرین نسخه ویندوز 10 استفاده می کنید، در نوار سرچ آن واژه Paint را تایپ کنید و سپس روی برنامه ان کلیک کنید.

اگر از ویندوز 7 یا 8 استفاده می کنید، راه های مختلفی برای پیدا کردن برنامه Paint وجود دارد. اما در هر دوی آن ها می توانید از نوار سرچ برای پیدا کردن برنامه ها استفاده کنید.

مرحله 3: اسکرین شات را پیست کنید

وقتی برنامه Paint را باز کردید، روی کلید Paste واقع در گوشه بالا سمت چپ برنامه کلیک کنید؛ یا کلید های Ctrl + V را همزمان بگیرید تا اسکرین شات پیست شود. بدین ترتیب باید اسکرین شات گرفته شده را در پنجره ویرایش Paint ببینید.

در آنجا، می توانید اسکرین شات گرفته شده را با ابزار برش و غیره ویرایش کنید.

مرحله 4: اسکرین شات را ذخیره کنید

روش عنوان File در بالا گوشه سمت چپ برنامه کلیک کنید. سپس قسمت Save as را انتخاب کنید.

برای فالی آن نامی انتخاب کنید و محلی مناسب برای ذخیره کردن ان معیین کنید. همچنینی می توانید فورمت دلخواه خود را از منوی پایین رونده انتخاب کنید. برای اکثر شرایط، فورمت JPG خوب است. اما فورمت های مختلف دیگری مانند PNG، BMP و GIF نیز وجود دارد. بعد از آن، روی دکمه Save در گوشه سمت راست پایین، کلیک کنید.

به همین سادگی اسکرین شات گرفتن را یاد گرفتید.

روش جایگزین

بهترین روش جایگزین برای ویندوز 10، ابزار Snipping (برش) است. روش قبل شابد به اندازه کافی کاربردی باشد، اما بهترین گزینه برای وقتی که می خواهید اسکرین شاتی را ذخیره کنید، نیست. اما با ابزار Snipping می توانید بدون نیاز به کیبورد از صفحه نمایش کامپیوتر خود اسکرین شات بگیرید. هرچند این روش مانند روش قبل سریع نیست و دقیق تر عمل می‌کند.

Snipping tool را در نوار سرچ ویندوز سرچ کنید و آن را باز کنید. در آنجا قابلیت هایی مانند Free-form Snip (برش آزاد)، Windows Snip (برش ویندوز)، Rectangular Snip (برش مستطیلی) را پیدا می کنید. شما حتی با این ابزار می توانید زمان گرفتن اسکرین شات را مشخص کنید.

این قابلیت با هر آپدیت جدید پیشرفته تر می‌شود. برای اطلاعات بیتشر در مورد این قابلیت ادامه مطلب را بخوانید.

آینده گرفتن اسکرین شات در ویندوز

این ایزار یعنی Snipping tool در نسخه 17661 ونیدوز منتشر شد. با این ابزار می توانید ساده تر از قبل اسکرین شات بگیرید و آن را ویرایش کنید. به راحتی این ابزار را باز کنید، محلی که می خواهید استریک شات گرفته شود را مشخص کنید و بدین ترتیب آن قسمت در حافظه موقت کامپیوتر شما ذخیره می‌شود و شما می توانید بعدا آن را هر جایی که می خواهید پیست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید