چگونگی فعال یا غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ (Startup) در ویندوز

در ویندوز 7 و نسخه های قبل، می توانستیم برنامه های استارت آپ Startup را با استفاده از پیکربندی سیستم فعال یا غیر فعال کنیم (msconfig.exe). در ویندوز 8 مدیریت این برنامه ها به قسمت مدیریت وظایف (Task Manager) منتقل شد.

برنامه های زیادی هستند که در زمان روشن شدن ویندوز شروع به کار می کنند. این برنامه ها باعث کاهش سرعت در فرآیند راه اندازی می شوند. ممکن است بخواهید برنامه هایی که نیازی به اجرای آن ها ندارید را غیرفعال کنید تا در زمان روشن شدن ویندوز فعال نشوند.

غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ

برای غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ با استفاده از قسمت مدیریت وظایف، روی نوار وظایف “Taskbar” راست کلیک کرده و گزینه Task Manager”” را انتخاب کنید.

همچنین می توانید با استفاده از یکی از روش های زیر مدیریت وظایف (Task Manager) را باز کنید :

  • در ویندوز 10 از کادر جست و جو در نوار وظایف (Taskbar) و در ویندوز 8 در صفحه آغازین کلمه “Task Manager” را جست و جو کنید.
  • از کلیدهای میانبر “Ctrl+shift+Esc” استفاده کنید.
  • “Ctrl+Alt+Del” را فشار دهید و روی “Task manager” کلیک کنید.
  • با استفاده از کلید میانبر “Windows key+X” منوی “Power user” را باز کرده و روی “Task manager” کلیک کنید.

Task Manager ممکن است در صفحه کوچک نشان داده شود.اگر پنجره “Task manager” مانند تصاویر زیر ظاهر می‌شود، برای دسترسی به حالت پیشرفته روی “More Details” کلیک کنید.

روی زبانه “Startup” کلیک کنید. در اینجا تمام برنامه هایی که به طور خودکار همزمان با راه اندازی ویندوز شروع به کار می کنند، قابل مشاهده اند. ویندوز همچنین تاثیر نرم افزار برخی از برنامه ها را در ستون “Startup impact” اندازه گیری می‌کند، بدین ترتیب شما می توانید ببینید که کدام یک از برنامه ها بیشترین تاثیر نرم افزازی را می گذارند. در رایانه ما اکثر برنامه ها یا تاثیری نداشته اند یا تاثیر گذاری آن ها اندازه گیری نشده است.

شما می توانید در ستون “Status” ببینید که کدام برنامه های استارت آپ فعال یا غیر فعال هستند.این قابلیت به سادگی این امکان را به شما می دهد، تا برنامه هایی که می خواهید غیر فعال کنید، را انتخاب کنید. برای غیر فعال کردن هر یک از برنامه ها، برنامه مورد نظر را از لیست انتخاب کنید سپس از گوشه پایین سمت راست پنجره “Task manager” روی “Disable” کلیک کنید. همچنین می توانید روی برنامه راست کلیک کنید سپس از پنجره باز شده “Disable” را انتخاب کنید.

اگر مجددا تصمیم گرفتید یک برنامه را فعال کنید، به سادگی در لیست روی برنامه مورد نظر کلیک کنید و “Enable” را انتخاب کنید.

غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ در تنظیمات PC

با شروع استفاده از ویندوز 10 (RS4 (Redstone4، قادر خواهید بود تا با استفاده از تنظیمات برنامه های استارت آپ آن ها را غیر فعال کنید. مراحل زیر را از چپ به راست دنبال کنید :

“Settings>Apps>Startups”

با استفاده از دکمه های کشویی قادر به  غیرفعال کردن (یا فعال کردن) برنامه های کلاسیک دسکتاپ و برنامه های مدرن مایکروسافت خواهید بود. در اینجا مانند “Task manager” تاثیر هر برنامه نمایش داده می‌شود.

کدام یک از برنامه های استارت آپ را فعال یا غیرفعال کردید؟ آیا دوست دارید تعداد  برنامه هایی که همزمان با ویندوز شروع به کار می کنند را به حداقل برسانید؟ نظرات و تجارب خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید