چگونه گوشی های جعلی را از اصلی شناسایی کنیم؟

اگر کمی جستجو کنید افراد زیادی را میبینید که به وسیله گوشی های جعلی و فیک، کلاه سرشان رفته است. این گوشی ها با نام برندهای جدید مانند گلکسی اس 9 عرضه میشوند ولی از اجزای بی کیفیت و ارزان درون آنها استفاده شده است.

جعل محصولات با کیفیت سامسونگ در چین، تجارتی بزرگ به شمار میرود. طبق گزارش AnTuTu در سال 2017، سهم 36 درصدی از گوشی های فیک را به خود اختصاص داده، درحالی که آیفون 7.7 درصد و هوآوی رقم ناچیز 3.4 درصدی را در اختیار دارد. گلکسی S7 Edge اروپایی بیشترین سهم را در لیست گوشی های جعلی داشت. گزارش شرکت ها در سال 2017 نشان میدهد 2.64 درصد از گوشی های تایید شده تقلبی بوده اند. این یعنی حدود 460000 عدد گوشی جعلی، که قسمت کوچکی از آمار اصلی در سراسر جهان میباشد.

خرید گوشی جدید از یک فروشگاه معتبر بهترین گزینه است ولی به دلیل وضع کنونی بازار و وجود گوشی های جعلی و دست دوم و تعمیر شده این امر همیشه امکان پذیر نیست. اگر میخواهید پول خود را صرف گوشی های جعلی نکنید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بررسی نمای بیرونی

بدیهی ترین مکان برای شناسایی گوشی های جعلی نمای بیرونی است؛ دکمه های اشتباه، پیچ و خم های بی قواره و دوربین بی کیفیت. دستگاه های بی کیفیت، به خوبی طراحی نمیشوند و مشکل آنها به راحتی از نمای بیرونی قابل لمس است.

اگر با فروشنده آشنا هستید، ابتدا یک بار از روشن شدن گوشی اطمینان حاصل کنید. یا حتی اگر فردی غریبه باشد، باید صفحه را روشن کرده و تصویر، فیلم یا گیف کوتاهی را برای شما ارسال کند تا از صحت آن مطمئن شوید. هرگز از اینکه از فروشنده درخواست کنید تا نمایشگر را برای شما امتحان کند، نگران نباشد.

نرم افزار تقلبی به راحتی قابل تشخیص است، به خصوص اگر آیکون سیستم عامل یا برنامه با نسخه رسمی مطابقت نداشته باشد. شما می‌توانید از طریق بررسی ویدئوهای رسمی در اینترنت با ظاهر و شکل و شمایل گوشی اصلی آشنا شوید، در این صورت هنگام برخورد با گوشی های جعلی متوجه خواهید شد.

بررسی عملکرد، یکی دیگر از روشهای بسیار مفید است، که قربانیان پس از خرید متوجه آن میشوند. گوشی های تقلبی اغلب شامل پردازنده های ارزان هستند و هنگام استفاده روزانه و اجرای برنامه دچار مشکل میشوند، یا حتی بر خلاف ویژگی اشاره شده برایشان اصلا قابلیت لازم را ندارند. پس حتما با اجرای چند برنامه و استفاده از آنها، از صحت پردازنده مطمئن شوید. همچنین خرید گوشی های دست دوم یا تعمیر شده که قبلا امتحان خود را پس داده اند، نمیتواند مشکلی ایجاد کند، همچنین میتوان از این روش برای تشخیص سلامت باتری و پردازنده گوشی های قدیمی هم استفاده کرد.

همچنین، برای خرید گوشی کارکرده جوانب احتیاط را رعایت کنید. در مکان های معتبر و جاهایی که میتوانند به سوالات شما پاسخ درست و قابل اطمینان دهند گوشی را تهیه کنید و از پرداخت پول در اولین ملاقات پرهیز کنید.

تست کردن گوشی

در حالی که همیشه امکان پذیر نیست، قبل از پرداخت مبالغ هنگفت به شدت توصیه میکنیم گوشی های دست دوم و تعمیر شده را امتحان کنید. بدین ترتیب هم از وضعیت بیرونی دستگاه مطاع میشوید هم می‌توانید با بررسی های ساده از سلامت درون گوشی نیز مطمئن شوید.

بررسی مطابقت سخت افزار و گوشی

تلفن های جعلی برای کاهش هزینه ها، از سخت افزار ارزان تر استفاده میکنند. به عنوان شایع ترین نوع میتوان به استفاده از دوربین بی کیفیت، حذف NFC و اجزای اثر انگشت و حتی استفاده از پردازنده ارزان اشاره کرد. خوشبختانه، بررسی دوباره گوشی با استفاده از راه های ارتباطی آنلاین شرکت ها آسان است.

ابتدا از صحت تمام اجزای سخت افزاری گوشی مانند وای فای، بلوتوث، GPS و NFC یا هر ویژگی دیگری اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید صحت عملکرد حسگر اثر انگشت را در تنظیمات امنیتی بررسی کنید. رزولوشن نمایشگر، تم های رابط کاربری و پردازش سخت افزار از بهترین راه ها برای تشخیص سخت افزار تقلبی میباشند.

بررسی دوربین ها را فراموش نکنید. از صحت هر دو دوربین عقب و جلو و مطابقت ویژگی های آنها با آنچه وعده داده شده، اطمینان حاصل کنید. ویژگی های نرم افزاری دوربین جعلی همیشه با نسخه اصلی متفاوت است. عکس گرفته و میزان مگاپیکسل ها و وضوح عکس ها را بررسی کنید.

اجرای CPU-Z

همانطور که ذکر شد، پردازنده جعلی مانند پرچمی قرمز است و تجربه شما را با گوشی خود خراب می‌کند. بنابراین قطعا مقایسه تراشه تقلبی و اصلی ارزشمند است.

لازم نیست گوشی را تکه تکه کنید، تنها کافیست به سرعت CPU-Z را از فروشگاه گوگل دانلود کنید. این برنامه فرایند نرم افزاری و اجزای نرم افزاری گوشی را به شما نشان میدهد در این صورت احتمال کلاهبرداری تقریبا به صفر میرسد.

پس از نصب می‌توانید جزئیات درباره سخت افزار GPU و CPU را مشاهده کنید. اگر به مسائل فنی وارد نیستید، صفحه Device نام تراشه پردازنده را در قسمت Hardware قرار میدهد که می‌توانید به راحتی آن را با نسخه اصلی مقایسه کنید. شما همچنین می‌توانید مقدار RAM و وضح نمایشگر را از همینجا بررسی کنید، که احتمال کلاهبرداری توسط گوشی های جعلی را کاهش میدهد. همچنین می‌توانید AIDA64 را برای بررسی جزئیات نصب کنید.

مقایسه شماره IMEI

همه موارد بالا به شما در تشخیص گوشی های جعلی کمک می‌کند، ولی هیچ یک در مقابل محصولات دزدی یا لیست سیاه کمکی نخواهند کرد. برای انجام این کار، باید شماره شناسه جهانی تجهیزات موبایل (IMEI) را بررسی کنید.

هر گوشی همراه دارای یک شماره 15 رقمی IMEI، منحصر بفرد است. این شماره برای شماره ساخت و مدل دستگاه ساخته شده است، برای ثبت نام و قفل کردن دستگاه ها به شبکه های خاص نیز استفاده می‌شود. همچنین از طریق آن میتوان در صورت دزدیده شدن دستگاه یا سیم کارت، آن را به لیست سیاه فرستاد. کد IMEI میتواند مدل مرتبط، سازگاری با شبکه و دزدیده شدن دستگاه را به شما بگوید.

شما می‌توانید شماره IMEI را در بخش درباره تلفن در تنظیمات دستگاه اندرویدی بیابید. همچنین می‌توانید به سادگی با شماره گیری #06#* در بخش تماس کد را دریافت کنید. این کد همچنین در جعبه گوشی گنجانده شده و حتی می‌توانید از آن برای بررسی گوشی استفاده کنید. همچنین اگر کد را دارید می‌توانید در سایت imei.info وضعیت گوشی را بررسی کنید.

در صورت یافتن گوشی هوشمند گمشده چه باید کرد، برای بررسی این موضوع با ما در این لینک همراه شوید.

شماره IMEI همچنین برای بررسی اینکه دستگاه به یک شبکه خاص قفل شده است مفید است. اگر به شما وعده دستگاه قفل نشده داده شده، اصلا دوست نخواهید داشت وقتی سیم کارت را وارد میکنید، متوجه شوید قفل شده است. گاهی اوقات بررسی نکردن این موضوع ساده، مشکلات بزرگی به ارمغان می آورد.

در صورت کلاهبرداری چه کنیم

همیشه ممکن نیست که همه این موارد را با فروشندگان اینترنتی بررسی کنید. حمایت های حقوقی بسته به کشور محل اقامت شما متفاوت است و تعقیب فروشندگان گوشی های جعلی برای شما کاری نخواهد کرد. بنابراین باید خودتان تمام نکات را بررسی کنید و روش پرداخت شما میتواند سطح محافظت را ارائه دهد.

بهتر است از پرداخت پول نقد حتی در صورت دریافت رسید، اجتناب کنید. کارت های اعتباری از حساب های نقدی بهتر هستند، زیرا توسط بانک می‌توانید از خدمات بازپرداخت استفاده کنید. همیشه شرایط و ضوابط بانک خود را بررسی کنید. در هنگام خرید دستگاه، از دریافت مدارک و شواهد کافی از فروشنده اطمینان حاصل کنید. همچنین ایده خوبی است تا قبل از خرید از صحت شرایط فروشنده اینترنتی اطمینان حاصل کنید.

اگر به تمام موارد بالا توجه کنید، آمادگی مناسبی برای تشخیص گوشی های جعلی دارید. شانس مواجه با همچین مشکلی کم است ولی بهتر است برای مقابله با آن آماده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید