چگونه آیفون خیس و مرطوب را تعمیر کنیم؟

اگر گوشی آیفون شما خیس شده باشد به عنوان مثال در حمام یا در دریا در آب افتاده باشد و شما بخواهید آن را درست کنید و داده های آن را بازگردانی کنید باید طبق دستورات زیر پیش بروید. در این مطلب، ما بهترین استراتژی ها را در مواجهه با آیفون آب خورده و خیس توضیح می دهیم.

خشک کردن خارجی آیفون

 اولین کاری که باید انجام دهید این است که به سرعت آیفون را از آب بیرون بکشید و حتی به اتصال شارژر به آن هم فکر نکنید. اگر آیفون خیس به شارژر متصل است، آن را با دقت جدا کنید. هیچ گاه وسوسه نشوید که آن را روشن کرده و میزان آسیب را بررسی کنید، زیرا همین کار موجب ایجاد مدارهای کوتاه می شود. اگر آیفون خیس در قاب است، آن را از قاب خارج کنید و سیم کارت آن را هم در بیاورید.( خارج کردن باتری هم باعث آسیب نمی شود اما اگر درباره مسائل فنی مطمئن هستید و از دست رفتن گارانتی برای شما اهمیتی ندارد این کار را انجام دهید.) این مراحل به شما در کاهش تعداد نقاط آسیب کمک می کند و از صدمه دیدن اجزای دیگر جلوگیری می کند. آب های موجود در قسمت های خارجی و هر قسمتی که می توانید را خارج کنید. آیفون را برگردانید و آن را یک تکان اساسی بدهید تا پورت ها و سوکت های آن تمیز شوند.

خاموش کردن

آیفون خیس

چیزی که باید از آن جلوگیری کنید این است که از فعالسازی مدارهای داخل آیفون جلوگیری کنید، زیرا احتمالا منجر به جریان های کوتاه می شود که باعث آسیب بلند مدت به گوشی می شود. اگر آیفون خاموش شده است اجازه بدهید به همان حالت خاموش باقی بماند.برای روشن کردن آن و مشاهده اینکه آیا هنوز کار می کند یا نه وسوسه نشوید. ممکن است این اتفاق رخ دهد و سپس برای همیشه از کار بیفتد.یک سناریو مشابه دیگر این است که گوشی آیفون شما روشن شده باشد یا در حالت sleep باشد و در همین حالت داخل آب یا مایعات بیفتد، در این وضعیت شما دو انتخاب دارید: خاموش کردن آن یا رها کردن آن در حالت sleep و امیدوار بودن به اینکه هیچ اعلانی دریافت نکنید.اگر شما خوش شانس باشید و گوشی شما در حالت هواپیما قرار داشته باشد هنگامی که در آب می افتد، پس از ۲۴ ساعت گوشی روشن می شود بهتر است آن را به حال خود رها کنید.

خشک کردن آیفون با برنج خام

آیفون خیس

حال باید رطوبت داخلی آیفون را با برنج خام بگیریم. از سشوار یا سایر دستگاه های حرارتی برای این کار استفاده نکنید زیرا می توانند به اجزای داخلی آیفون آسیب برسانند. برخی از کاربران آیفون استفاده از فن غیر گرمایشی را توصیه می کنند اما به عقیده ما تکنیک هایی که در ادامه معرفی می کنیم می توانند موثرتر باشند.

برای خشک کردن رطوبت داخلی آیفون به یک خشک کننده احتیاج دارید. بسیاری از افراد از برنج خام استفاده می کنند و توصیه می کنند که آیفون یا آیپد خیس خود را در یک ظرف پر از برنج خام قرار دهید و آن را کاملا با برنج بپوشانید و ۴۸ ساعت یا بیشتر آن را به حال خود رها کنید.

برنج این رطوبت را جذب می کند اما در نظر داشته باشید که ممکن است گرد و غبار به خود جذب کند یا دانه های ریز وارد پورت های آن شوند.

روش بهتر: خشک کردن آیفون خیس با ژل سیلیکونی

آیفون خیس

یک روش بهتر برای خشک کردن آیفون خیس استفاده از ژل سیلیکونی است در صورتی که در دسترس داشته باشید. باید به مقدار کافی ژل سیلیکونی داشته باشید تا بتواند همه قسمت های آیفون یا آیپد را پوشش دهد. کیسه ای از ژل های سیلیکونی می تواند یک آیفون خیس را خشک کند و نسبته به برنج موثرتر و بهتر باشد. هم چنان باید آیفون را ۴۸ ساعت در ژل های سیلیکونی قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود.

 از هم باز کردن قطعات آیفون

آیفون خیس

اگر کاملا درباره انجام تعمیرات توسط خودتان اطمینان کامل دارید، بهترین رویکرد برای آیفون خیس، بازکردن پیچ های پایین (برخی مدل های آیفون نیازمند پیچ گوشتی مخصوص برای این کار هستند) است. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که با این کار اعتبار گارانتی شما از دست می رود و ممکن است انجام تعمیر توسط خودتان منجر به آسیب بیشتری شود. اما هنوز هم موثرترین راه برای خارج کردن آب از داخل آیفون، این است که وارد آن شوید و از قسمتی که می خواهید باتری را خارج کنید، آیفون را خشک کنید.به عنوان مثال، این مورد خطر ایجاد مدارهای کوتاه را کاهش می دهد و آب را از همه قسمت های داخلی آیفون خارج می کند. یک دستمال نرم خشک را به همه سطوح داخلی آیفون بزنید و سعی کنید تا جاییی که ممکن است، دستمال شما نرم باشد.  ما از بابت پیشنهاد دادن این روش مطمئن نیستیم اما در برخی موارد، می تواند تنها راه ممکن برای نجات باشد وقتی که هیچ چیز کار نمی کند و گارانتی شما منسوخ شده است، دیگر شما چیزی برای از دست دادن ندارید.

هنگامی که چند روز صبر کردید و به نظر می آمد که در خشک کردن آیفون موفق بوده اید، می توانید آن را روشن کنید. اگر هم چنان کار نمی کرد، یا اگر خواستید قطعات داخلی را بررسی کنید می توانید از یک فرد حرفه ای و مسلط به اپل کمک بگیرید.

هشدار پایانی اینکه غوطه ور شدن در آب می تواند منجر به آسیب طولانی شود مخصوصا به باتری آسیب فراوانی می زند و ماه ها باید جدا باشد. در یک مورد مشهور، یک آیفون ۳GS یکسال پس از افتادن در استخر، هم چنان به صورت خود به خودی بیش از حد داغ می شد.

توصیه دیگری که داریم این است که اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید و آیفون شما پس از افتادن در آب هم چنان کار کند، باید از همه اطلاعات مهم آن نسخه پشتیبان تهیه کنید زیرا ممکن است در آینده دوباره با مشکل مواجه شود. بازگردانی آن، اگر به صورت خیلی خوش بینانه نگاه کنیم، ممکن است موقتی باشد یا اصلا امکان پذیر نباشد.

از ابزار کمکی ضروری و قاب های ضد آب استفاده کنید

آیفون خیس

امیدوار هستیم که مراحل بالا در از بین بردن رطوبت آیفون مفید واقع شوند اما یکسری موارد هستند که به ما در جلوگیری از رخ دادن این مورد در آینده کمک می کنند. این خطرات معمول که بسیاری از گوشی های آیفون در معرض آن ها قرار دارند، مانند عکاسی کنار ساحل که بهتر است از آن ها جلوگیری کرد. اگر می خواهید کتاب های الکترونیکی را در استخر یا حمام مطالعه کنید، در نظر داشته باشید که حتما یک قاب ضد آب برای آیفون خود بخرید. مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از آن ها مدل مچی دارند و می توانید دسته ی آن ها را دور مچ خود بیاندازید بنابراین احتمال افتادن دستگاه کاهش پیدا می کند. ممکن است شما یک بسته اورژانسی را برای خشک کردن دستگاه الکترونیکی خریداری کنید، واضح و روشن است که تهیه آن از قبل و پیش از وقوع حادثه بسیار بهتر است.

کدام مدل های آیفون در برابر رطوبت مقاوم هستند؟

آیفون خیس

اگر خرید قاب های ضد آب آیفون را دوست ندارید،ممکن است بخواهید خود دستگاه آیفون خود را ارتقا دهید. در سال های اخیر ، گوشی های آیفون در زمینه مقاومت در برابر آب مقاوم و مقاوم تر شده اند. مقاومت در برابر آب و گرد و غبار معمولا با سیستم رتبه بندی IP بیان می شود. قبل از سال ۲۰۱۶، اپل سیستم رتبه بندی IP را برای دستگاه های آیفون خود منتشر نکرده بود اما در سال های اخیر آیفون های ۷ و ۷ پلاس به عنوان  IP67 که یک امتیاز عالی و بیانگر این است که این دستگاه ها می توانند از ۱ دقیقه تا ۳۰ دقیقه در آب مقاومت داشته باشند، شناخته می شوند.

در سال ۲۰۱۸، آیفون های XS و XS Max یک گام فراتر رفتند و امتیاز IP68.گرفتند. با این امتیاز مقاومت آن ها از ۲ دقیقه شروع می شود. به ندرت می توان مصرف کننده ای را پیدا کرد که محصولی با درجه بندی ای بالاتر از این اشته باشد.

در ادامه رتبه بندی های IP گوشی های اپل را مشاهده می کنید:

  • آیفون  ۶s و مدل های قدیمی تر : رتبه بندی نشده اند
  • آیفون ۷: IP67
  • آیفون ۷ پلاس: IP67
  • آیفون ۸ : IP67
  • آیفون ۸ پلاس: IP67
  • آیفون IP67: X
  • آیفون IP67: XR
  • آیفون IP68: XS
  • آیفون  IP68: XS Max

چگونه بلندگوهای آیفون را خشک کنیم؟

آیفون خیس

با وجود اینکه که آیفون های ۷ و مدل های بالاتر در برابر آب مقاوم هستند، اما از ورود آب به منافذ بلندگوهای آیفون جلوگیری نمی کنند. اپل واچ های سری ۲ و جدیدتر هم همین مشکل را داشتند اگرچه آن ها یک ویژگی ای داشتند که با پخش کردن یک فرکانس مشخص، آب از آن ها خارج می شد. اینکه چرا گوشی های آیفون به این ویژگی مجهز نیستند مشخص نیست اما یک راه بسیار ساده برای خارج کردن رطوبت از بلندگوی آیفون های ۷ و مدل های بالاتر استفاده از اپلیکیشن رایگان Sonic است.

Sonic می تواند همه صداهای با طول موج های از ۰ تا ۲۵۰۰۰ هرتز(ممکن است شما قادر به شنیدن آن ها نباشید) را پخش کند و با وجود اینکه این اپلیکیشن برای خروج آب از گوشی به صورت مخصوص طراحی نشده است، اما می تواند کمک کننده باشد. کافی است به سادگی این اپلیکیشن را دانلود کنید، فرکانس آن را حدود ۱۶۵ هرتز تنظیم کنید(تنظیم دقیق آن سخت است اما چیزی بین ۱۶۰-۱۷۰ هرتز مناسب است) سپس روی Play ضربه بزنید.

این کار باعث بیرون پریدن آب از بلندگو می شود و از آنجایی که در مورد آیفون این برنامه نمی تواند به خوبی اپل واچ عمل کند، اما تا این حد خوب است که شما بتوانید با دستمال رطوبت آن را جذب کنید.

آیا راه دیگری برای خشک کردن آیفون خیس می شناسید؟ به نظر شما کدام یک از روش های ذکر شده در بالا بهتر هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید