چرا سرعت هارد اکسترنال در ویندوز10 کاهش می یابد؟

در این مطلب می خواهیم به معرفی دلایلی که موجب کاهش عملکرد درایو هارد اکسترنال در ویندوز10 می شوند و رفع این مشکل بپردازیم.

تاکنون برایتان پیش آمده است که درایو هارد اکسترنال خود را به کامپیوتر متصل کنید بعد متوجه شوید که بسیار کند عمل می کند؟ اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به طور منظم از درایو استفاده می کنید کند شدن درایو دلیل واضحی دارد، ممکن است بخاطر قدیمی بودن آن باشد و نیاز به دیفرگ کردن داشته باشد.

اما اگر گاهی اوقات از درایو استفاده می کنید مشکل کند شدن سرعت آن ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که باید به طور دقیق تر بررسی کنید. در ادامه به معرفی چندین دلیل اصلی که منجر به کندشدن درایو هارد اکسترنال می شوند می پردازیم.

 

آیا سرعت هارد اکسترنال شما کاهش پیدا کرده است؟

اگر عملکرد درایو هارد اکسترنال شما کاهش پیدا کرده چندین روش برای تشخیص و رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه مطرح می کنیم.

دیفرگ کردن درایو دیسک

اجرای اسکن چک دیسک

آسیب های فیزیکی

کابل ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

فعالیت بیش از حد دیسک

احتمال وجود ویروس یا بدافزار است بنابراین درایو و کامپیوتر را بررسی کنید.

غیرفعال کردن indexing ویندوز برای عملکرد سریع تر.

 

این مقاله به شما نشان خواهد داد که چگونه هر کدام از روش ها را بررسی کنید. اگر هیچ کدام از این مراحل برای حل مشکل کارساز نبودند بهتر است به دنبال یک درایو هارد اکسترنال جدید باشید.

 

دیفرگ کردن درایو دیسک

هر زمانی که هارد دیسکتان به مشکل برخورد اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که درایو خود را دیفرگ کنید.گفتنی است دیفرگ کردن باعث می‌شود همه داده‌های ذخیره شده روی هارد در یک بخش از آن اجماع گردند و به این ترتیب سرعت بازخوانی آنها بالاتر رود.

یکی از قابلیت های ویندوز10، ابزار «Defragment and Optimize Drives» است که می توانید با تایپ عبارت defragment  یا  optimize داخل منوی استارت این ابزار را باز کنید. پس از باز کردن گزینه Analyze را انتخاب کنید. چند لحظه تا کامل شدن صبر کنید. ستون Current status اگر اقدامی لازم باشد به شما خواهد گفت. مطمئن شوید که درایو انتخاب شده است، بنابراین بر روی گزینه Optimize کلیک کنید و منتظر بمانید تا زمانی که دیفرگ دیسک اتفاق بیوفتد.

به خاطر داشته باشید این دستورالعمل ها به طور کلی برای درایوهای دیسک هارد قدیمی است. در نسخه های قدیمی تر ویندوز، هارد SSD نباید با ابزارهای دیفرگ استاندارد استفاده شود. به دلیل اینکه SSD مبتنی بر فلش است، در ابزارهای قدیمی تر دیفرگ به اطلاعات شما آسیب می رسانند.  خوشبختانه ویندوز10 چنین مشکلی را ندارد زیرا ابزار Defragment and Optimize Drives به خوبی بهینه سازی هاردهای SSD و HHD را مدیریت می کند.

 

اجرای چک دیسک

اگر دیفرگ کردن به موفقیت انجام شد اما باز هم هیچ بهبودی در هارد HDD مشاهده نکردید بهتر است به سراغ ابزار Check Disk بروید. این ابزار که در نسخه های اولیه ویندوز هم موجود است می تواند مشکلات مربوط به درایو هارد دیسک را تشخیص دهد.

اکنون دو گزینه برای اجرای چک دیسک در اختیار دارید.

اولین گزینه : بر روی حرف درایو در ویندوز اکسپلورر کلیک راست کرده و Properties > Tools را انتخاب کنید و به جستجو بررسی خطا بپردازید. در اینجا بر روی گزینه Check کلیک کرده و دستورالعمل های پایین را دنبال کنید.

گزینه دوم : چک دیسک همچنین می تواند در «Windows PowerShell (Admin)» اجرا شود. با کلیک راست بر روی دکمه Start به آن دسترسی پیدا می کنید.

پس از اجرا این ابزار دستور پایین را وارد کنید.

chkdsk.exe /f [DRIVE_LETTER]

 

چک کردن درایو دیسک از آسیب های فیزیکی

این احتمال وجود دارد که هارد HHD شما آسیب دیده باشد. بنابراین باید بتوانید این مسئله را با مشاهده دیسک با دقت بررسی کنید. به هنگام بررسی به موارد زیر توجه کنید.

آیا چراغ LED چشمک می زند یا خیر؟

آیا هنگامی که سعی می کنید دیسک را بررسی کنید کامپیوتر هنگ می کند؟

آیا چک دیسک از کار افتاده است؟

هر چند هارد دیسک با محفظه درایو محافظت می شود اما باز هم بسیار حساس هستند زیرا برخلاف ظاهر بزرگ و ضخیمشان با یک ضربه ناگهانی آسیب می بینند. اگر  عملکرد کند به دلیل هارد دیسک درایو سخت (HDD) آسیب دیده باشد، باید هرچه زودتر به فکر یک جایگزین برای آن باشید.

 

بررسی کابل ها از نظر پوشش و پارگی

یکی از مشکلات دیگری که می تواند موجب دیسک به خوبی کار نکند کابل های ساییده شده باشد. درایو دیسک سخت اکسترنال از کامپیوتر جدا شده است بهتر است کابل USB را بررسی کنید. هر گونه شکاف در عایق لاستیکی می تواند نشان دهنده این باشد که کابل از درون آسیب دیده است. کابل هایی که رابط های آسیب دیده و شکسته دارند باید بلافاصله تعویض شوند.

اگر کابل USB شما دچار مشکل شود دیسک عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهد.  کابل های جایگزین USB بسیار ارزان هستند. یک نوع از آن را که مخصوص HDD اکسترنال است را خریداری کنید. دستگاه های مدرن دارای پورت USB 3.0 هستند در حالیکه مدل های قدیمی تر از USB 2.0 برخوردار هستند. بنابراین بهتر است بدانید که HDD اکسترنال شما به چه پورتی کار می کند.

 

فعالیت بیش از حد دیسک

اگر از یک دیسک اکسترنال برای کپی کردن مقادیر زیادی از اطلاعات از کامپیوتر استفاده می کنید این امر موجب کند شدن قابل توجهی شود.  برای مثال، ممکن است فایل های ویدئویی حجمی را از کامپیوترتان به دستگاه دیگری را کپی کنید یا ممکن است از آن به عنوان یک درایو مقصد برای فایل های تورنت استفاده کنید در هر صورت با این حجم گسترده داده عملکرد درایو دیسک سخت اکسترنال به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کنند. برای پی بردن به این موضوع، Task Manager  را راه اندازی کنید. برای استفاده از مدیریت وظیفه می توانید از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید یا بر روی نواروظیفه (Taskbar) کلیک راست کرده و Task Manager را انتخاب کنید. پس از آن بر روی ستون Disk تا برنامه های که از دیسک استفاده می کنند را پیدا کنید.

اگر مشکل به دلیل کپی داده های است می توانید از اپلیکیشن تورنت، ابزار ویرایش ویدئو یا تصویر یا حتی اجرای بازی ویدئویی از درایو USB 3.0 استفاده کنید. هر اپلیکیشنی است آن را انتخاب کرده و بر روی End Task کلیک کنید تا متوقف شود. با این کار امیدواریم سرعت درایو شما به حالت عادی بازگردد.

 

ویروس ها و بدافزار ها

شما همیشه باید از یک ابزار ضد ویروس فعال در کامپیوترتان استفاده کنید. گاهی اوقات بدافزارها و ویروس های ممکن است به درایو دیسک سخت شما دسترسی داشته باشند و عملکرد آن را کاهش دهند. برای اسکن گرفتن از یک درایو، آن را در ویندوز اکسپلور پیدا کرده و روی آن کلیک راست کنید. ابزار اسکن آنتی ویروس یا بدافزار در منو محتوای همراه با یک گزینه برای اسکن دیسک قرار گرفته اند. اگر اینگونه نیست، باید ابزار را باز کنید و دیسکی اسکن باید اسکن شود را انتخاب کنید.

 

غیرفعال کردن قابلیت نمایه سازی (Indexing) ویندوز10

در نهایت روش پایانی برای رفع مشکل کند شدن درایو دیسک هارد اکسترنال باید سرویس Indexing ویندوز10 را غیرفعال کنید.  برای غیرفعال کردن این سرویس، کلیدهای Windows+R را فشار دهید و عبارت services.msc را وارد و سپس بر روی OK کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره Services باز شود. بعد به قسمت Windows Search بیایید، کلیک راست کرده و گزینه Properties و بعد Stop را انتخاب کنید. برای تکمیل شدن ممکن است کمی منتظر بمانید. اما پس از تکمیل بر روی Stratup type کلیک کرده و بعد گزینه Disabled را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید