هوش مصنوعی بهتر است یا هوش انسانی

امروزه این موضوع که هوش مصنوعی هوشمندی ای برابر و یا بیشتر از مغز انسان دارد، بسیار واضح و مبرهن است. گوگل یک هوش مصنوعی سخنگو را عرضه کرده است که طرف مقابل خود در مکالمه که یک انسان است را فریب می دهد.DeepMind، یکی از شرکت های تابع گوگل یک هوش مصنوعی را ایجاد کرده است که قهرمان جهان را در پیچیده ترین بازی روی صفحه شکست داد. اخیرا هوش مصنوعی ثابت کرده است که می تواند در تشخیص بیماری های چشمی مانند پزشکان دقیق عمل کند.
علاوه بر این موارد چندین داستان دیگر هم وجود دارند که هشدار می دهند در آینده ی نزدیک، ربات ها همه انسان ها را از کار بر کنار می کنند و همه ی امور را انجام می دهند. در واقع هوش مصنوعی در حال تسخیر همه ی وظایف و مهارت هایی است که پیش از این در انحصار هوش انسانی بود. اما آیا این دلیلی بر این موضوع است که هوش مصنوعی از هوش انسانی بهتر است؟
پاسخ این پرسش این است که مقایسه ی هوش انسانی و هوش مصنوعی یک امر بسیار اشتباه است، زیرا حتی اگر توابع و فعالیت های آن ها با هم هم پوشانی و مشابهت داشته باشد اما باز هم این دو کاملا با هم متفاوت هستند.

هوش مصنوعی : قوی در پردازش داده ها و ضعیف در تفکر تجریدی

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و سایر مشتقاتش (یادگیری ماشین و یادگیری عمیق) می توانند هر مسأله ای را در صورت تبدیل به مجموعه داده حل کنند. هم چنین در تشخیص تصویر، در صورتی که یک شبکه ی عصبی عمیق داشته باشید، ساختار اصلی الگوریتم های یادگیری عمیق، برچسب های کافی به تصاویر می چسبانند که می تواند داده های موجود در آن را با پیچیده ترین راه ها مقایسه کند و روابط و الگوها را که هر نوع از اشیا را توصیف می کنند، بیابند. پس از آن از این اطلاعات برای برچسب گذاری اشیا در تصاویری که قبلا مشاهده نشده اند استفاده می‌کند. همین فرایند در تشخیص صدا هم اتفاق می افتد. با دریافت نمونه های کافی از صدای فرد، یک شبکه ی عصبی می تواند الگوهای معمول در صدای فرد را پیدا کند و در صورتی که صداهای ضبط شده متعلق به او را تشخیص دهند.

طراحی مدل های هوش مصنوعی یک فعالیت پیچیده است که تعداد کمی از افراد قادر به انجام آن هستند. مهندسان و محققان یادگیری عمیق، افرادی باهوش و با دستمزد بسیار بالا در صنعت تکنولوژی هستند.

تفکر انتزاعی، به کار گیری عقل و انتقال دانش از جایی به جای دیگر مواردی هستند که هوش مصنوعی ضعف عملکردی دارد. به عنوان مثال دوپلکس گوگل ممکن است در رزرو میزهای رستوران ها و تنظیم قرار ملاقات با آرایشگر و فعالیت هایی این چنین، خوب عمل کند.

نمونه های بسیاری وجود دارند که ثابت کرده اند مدل های هوش مصنوعی در آن ها شکست خورده است. هرچه قدر دامنه گسترده تر می‌شود، هوش مصنوعی نیاز بیشتری به داده ها برای تسلط بر آن ها دارد و همواره نقاط مرزی ای وجود دارند که توسط داده های آموزشی پوشش داده نمی شوند و موجب شکست هوش مصنوعی می شوند.

یک نمونه ی آن خودروهای خودران هستند که هنوز هم در حال مجادله برای خودکارسازی کامل رانندگی به جای ده ها کیلومتر رانندگی کردن، هستند. این چیزی است که رانندگان بیشتر از تبحر در رانندگی به آن نیاز دارند.

هوش انسانی: ضعف در پردازش داده ها و توانا در تصمیم گیری

هوش مصنوعی

در مقایسه با کامپیوترها، انسان ها در پردازش و ذخیره سازی داده ها بسیار ضعیف تر هستند. به عنوان مثال برای به خاطر سپاری یک آهنگ باید چندین بار آن را گوش کنید. اما برای یک کامپیوتر، به خاطر سپاری یک آهنگ به سادگی فشردن دکمه ی “Save” یا کپی کردن فایل در هارد آن است. به همان صورت فراموش کردن خاطرات بد برای انسان ها بسیار دشوار است اما برای کامپیوتر به سادگی حذف یک فایل است.

انسان می تواند به راحتی براساس غریزه یا عقل تصمیم گیری کند اما چنین آموزشی برای الگوریتم هوش مصنوعی شاید صدها سال به طول بینجامد.

انسان ها می توانند چیزهای جدیدی اختراع کنند از جمله در همه ی حوزه های تکنولوژی هوش مصنوعی. اما هوش مصنوعی می تواند فقط داده را بگیرد، آن را نقایسه کند و با ترکیب و نمایش آن همگام شود و بر اساس ترتیب های قبلی روند آن را پیش بینی کند.

انسان دارای احساسات است و تصمیماتش را بر این اساس می گیرد اما در هسته ی هوش مصنوعی جریانی از میلیون ها الکتریسیته است که در میان میلیون ها مدار مرده جریان دارند.

هوش مصنوعی و هوش انسانی قابل مقایسه نیستند

هوش مصنوعی

هیچ کدام از موارد بالا بدین معنا نیستند که هوش مصنوعی از هوش انسانی برتر است و یا بالعکس. بلکه این دو کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و نمی توان آن ها را با هم مقایسه کرد.

هوش مصنوعی برای فعالیت های تکراری که مرزها و حواشی آن ها مشخص است و می تواند به وسیله ی داده نمایش داده می شوند، خوب است و برای فعالیت هایی که تصمیم گیری عقلانی دارند، ضعیف عمل می‌کند. در مقابل هوش انسانی برای فعالیت هایی که نیاز به تصمیم گیری با عقل دارد مناسب است و برای پردازش داده ها خوب نیست.

ممکن است در آینده هوش مصنوعی و هوش انسانی با یکدیگر همراه شوند و از هم جدا نباشند.

به نظر شما آینده ی هوش مصنوعی و هوش انسانی چگونه است؟ آیا این دو هم چنان جدا از هم باقی مانند؟ کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید