در صورت یافتن آیفون یا گوشی هوشمند گمشده چه باید کرد؟

گوشی های هوشمند همیشه در خطر گمشدن هستند و روزانه ممکن است با افراد زیادی مواجه شوید که گوشی هوشمند خود را گم کرده است. حال باید به جنبه دیگر این موضوع هم نگاه کرد، اگر گوشی هوشمند گمشده را پیدا کردید و خواستید آن را به صاحبش بازگردانید، چه اقداماتی باید انجام دهید.

یادداشت سردبیر: اگر یک تلفن هوشمند را پیدا کرده اید و بعد از چند روز توسط پلیس بازخواست شوید که این تلفن در دست شما چه می‌کند، لحظات فوق العاده سختی برای توضیح بی گناه بودن خود دارید. بسته به محل زندگی و جایی که دستگاه هوشمند گمشده را پیدا کرده اید، ممکن است در یک چشم بهم زدن به عنوان سارق شناخته شوید.

همان جا که آن را یافته اید رهایش کنید

اکثر مردم وقتی میفهمند گوشی هوشمند آنها گم شده است، به سرعن به مکان هایی که اخیرا در آن بوده اند بازمیگردند.

اگر گوشی هوشمند را در کافی شاپ، کتابخانه یا دیگر مکان های عمومی پیدا کرده اید، همانگونه و همانجا که هست آن را نگه دارید. برخی مراحل دیگر هستند که می‌توانید انجام دهید ولی لازم نیست برای راسندن گوشی هوشمند گمشده به دست صاحبش کارآگاه بازی در بیاورید. آنرا همانجا بگذارید، و اگر خودتان صاحب اصلی آنها را نشناسید احتمال پیداکردن صاحب گوشی قبل از اینکه خودش به سراغ گوشی بیاید تقریبا صفر است.

اگر تلفن هوشمند گمشده را در وسایل حمل و نقل عمومی پیدا کنید، اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. برخی خدمات دارای بخشی متمرکز برای یافتن وسایل گمشده و بازگشت آنها به دست صاحبش میباشند در حالی که برخی دیگر دارای یک جعبه مقوایی در هر ایستگاه میباشند که البته زیاد هم امیدوار کننده نیستند.

اگر یک آیفون گمشده در خیابان را پیدا کرده اید، تمام شرط های بالا را از ذهن خود پاک کنید. شانس اینکه فردی به دروغ خود را جای صاحب اصلی بزند زیاد است، پس آن را بردارید و به خواندن ادامه دهید.

تماس با صاحب گوشی هوشمند گمشده

در گذشته هنگامی که مردم موبایل نوکیا خود را از دست میدادند، فقط لازم بود به مخاطبین دستگاه رفته و با “مادر” یا “خانه” یا حتی مخاطب نزدیکی مانند اینها تماس بگیرید. در حال حاضر با وجود اسکنر چهره یا اثر انگشت، رمز عبور و الگو های قفل، نمی‌توانید در مخاطبین گوشی افراد جستجو کنید ولی بدین معنا نیست که نمی‌توانید با شماره مادر تماس بگیرید.

به طور پیش فرض، Siri یا دستیار صوتی گوگل بری ای کار در زمانی که گوشی قفل است، تنظیم شده اند. این بدین معناست که شما می‌توانید بدون ورود به دستگاه و مخاطبین گوشی هوشمند گمشده با شماره مادر صاحب گوشی تماس بگیرید.

گوشی را بلند کرده و Siri یا دستیار گوگل را فعال کنید. در بیشتر موارد این کار با نگه داشتن دکمه صفحه اصلی صورت میگیرد ولی در آیفون x باید دکمه خاموش/روشن را فشار داد. هنگامی که صفحه دستیار صوتی مورد نظر را نمایش دهد، بگویید “تماس با مادر” یا “تماس با منزل”  یا هرچیزی که فکر میکنید ممکن است درست باشد. توجه: به دلیل اینکه دستیار صوتی از انگلیسی پشتیبانی می‌کند، این کار باید به زبان انگیسی صورت گیرد و در تلفن پیدا شده هم نام مادر به انگلیسی ذخیره شده باشد.

گزینه دیگری در دستیار Siri در آیفون وجود دارد. وقتی از سیری میپرسید “Who owns this phone?” (صاحب گوشی چه کسی است؟)، اگر در گوشی هوشمند گمشده شماره ای باشد که با صاحب گوشی ارتباط داشته باشد، نمایش داده می‌شود.

Medical ID را در آیفون بررسی کنید

یکی دیگر از قابلیت هایی که حتی وقتی آیفون خاموش است کار می‌کند، Medical ID است. طوری طاحی شده که شما می‌توانید شرایط پزشکی، آلرژی، اینکه اهداکننده عضو هستید یا خیر و… را ثبت کند، و هنگام شرایط اضطراری با خانواده دارنده گوشی تماس بگیرد. این آخرین نکته ای است که توجه را جلب می‌کند.

سعی کنید به دستگاه آیفون وارد شوید، هنگامی که موفق نشدید، روی “Emergency” ضربه بزنید. اگر Medical ID فعال باشد، خواهید دید که در پایین سمت چپ نوشته شده است. اگر فعال نباشد، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید.

روی “Medical ID” ضربه بزنید، در اینصورت همه اطلاعات وارد شده توسط مالک را خواهید دید. همانطور که میبینید مالک این گوشی 28 ساله و اهداکننده عضو است. همچنین جزئیات شماره تماس پدرش را وارد کرده است.

با مالک تماس بگیرید و به آنها بگویید که گوشی هوشمند گمشده را پیدا کرده اید. همچنین برای ردیابی ایرپاد (AirPod) گم شده با ما در این لینک همراه شوید.

دستگاه را شارژ کنید

Find My iPhone و Find My Device ابزاری عالی برای پیدا کردن گوشی هوشمند گمشده است. نه تنها آخرین موقعیت دستگاه را نشان میدهند، بلکه می‌توانید از آنها برای ارسال پیام به گوشی استفاده کنید. با این حال، برای کارکردن آنها دستگاه باید روشن باشد. بدین معنی که باید از عمر باتری حفاظت کنید.

ساده ترین راه این است که دستگاه را به شارژ متصل کنید.اگر گوشی شما همان مدل است یا از گذشته کابلی مطابق پورت آن دارید همه چیز قابل حل است و مشکلی وجود ندارد. اما اگر پورت دستگاه پورتی است که هنوز به طور کامل رایج نشده است، مانند USB Type-C موضوع کمی پیچیده تر است.

اگر می‌توانید کابل ارزانی بخرید یا بگیرید اما کار زیادی خواهد برد. البته هیچ کس انتظار ندارد پول و وقت خود را صرف بازگرداندن گوشی هوشمند گمشده به صاحبش کنید.

در عوض، بهترین کار این است که به مدت چند ساعت گوشی را روشن بگذارید (حداقل تا زمانی که عمر باتری کافی باشد)، اینکار به دارنده گوشی این امکان را میدهد تا از گمشدن گوشی مطلع شده و از Find My iPhone یا Find My Device استفاده کند. اگر گوشی گوشی را در حالت گمشده قرار نداده اند، آنرا خاموش کرده و چند ساعت بعد دوباره امتحان کنید. اینکار را تا زمانی که باتری گوشی تمام شود یا صاحب گوشی هوشمند گمشده آن را در حال گمشده قرار نداده، ادامه دهید.

آن را به پلیس تحویل دهید

اگر پس از یک یا دو روز، که روش های بالا را امتحان کردید، پاسخی دریافت نکردید وقت آن است تا آن را به پلیس تحویل دهید. آنها موظفند سعی کنند تا آنرا به مالک خود بازگردانند. آنها میتوانند به اطلاعات شخصی مخاطب دسترسی پیدا کنند در حالی که شما نمی‌توانید. پس به نزدیک ترین ایستگاه رفته و آنرا تحویل دهید.

حقیقتا اکثر افرادی که آیفون یا گوشی هوشمند خود را گم میکنند، از طریق Find My iPhone یا Find My Device قابل بازگشت هستند. ولی اگر تلفن هوشمند گمشده قفل شده باشد، شانس شما کمتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید