مقایسه کامل آیفون XS و آیفون X (قسمت دوم)

در قسمت قبل به بررسی و مقایسه گوشی های آیفون X و آیفون XS پرداختیم و از برخی جنبه ها مانند طراحی، ظاهر و… آن ها را مقایسه کردیم. حال در قسمت دوم به مقایسه سایر جنبه ها مانند: کیفیت عکس، فیلم، تماس، باتری و… می پردازیم.

کیفیت عکس

آیفون

ما برای این مقایسه، عکس ها را با فعالسازی قابلیت Auto HDR در آیفون X و Smart HDR در آیفون XS گرفتیم. همانطور که انتظار می رفت، هر دو گوشی آیفون نتایج قابل توجهی را با دوربین های جالب خود به جای گذاشتند. در بسیاری از موارد، حتی پیدا کردن اختلاف در کیفیت آن ها کار ساده ای نبود. اگرچه با کمی دقت بیشتر به این نتیجه می رسیدیم که آیفون XS  کمی بهتر است. در شرایط ایده آل، که نور کافی وجود دارد، جزئیات واضح هستند و رنگ ها کاملا مشخص هستند، بدون شک از دوربین های زوم آن ها استفاده کنید. هم چنین در مواردی که فرصت برای استفاده از آن ها مهیا است، در به کار گیری این دوربین ها درنگ و شک نکنید.

جایی که آیفون XS واقعا خوب کار می‌کند، قابلیت آن در به کارگیری حالت HDR در زمان نیاز است. این مورد به این دلیل خوب است که در نتیجه یک عکس بسیار طبیعی تر تحویل می دهد. هنگامی که آیفون X هم در حالت HDR عکس می گیرد، باز هم نتیجه خوب است اما حالت HDR آیفون XS سایه ها و جزئیات را خیلی بهتر نشان می دهد.

در هنگام شب یا زمانی که نور کم است، قضیه جذاب تر می‌شود. عکاسی در شب در صحنه های با کنتراست بالا، نتایج تقریبا مشابه هستند و هر دو عکس های خوبی با تن رنگ های طبیعی و مقدار کمی نویز تولید می کنند. اگر بخواهیم یک تفاوت قابل توجه بیان کنیم در مورد کارایی آن ها می توانیم صحبت کنیم. بازهم داینامیک رنج حاصل از آیفون XS مخصوصا زمانی که سایه روشن وجود دارد، بیشتر است. آیفون XS هایلایت ها را بهتر از آیفون X کم رنگ می‌کند، بنابراین این نواحی در این صحنه های با کنتراست بالا بهتر نمایش داده می شوند.

سلفی

تصاویر سلفی در آیفون XS، متفاوت از تصاویر سلفی در آیفون X هستند و البته همیشه این گونه نیست. از یک سمت، ما توجه کردیم که دوربین جلوی آیفون XS داینامیک رنج بیشتری دارد، بنابراین نورها در پشت زمینه بیش از حد تیره به نظر نمی آیند. بیشتر تصاویر سلفی ما که با آیفون XS گرفته شده اند خیلی خوب به نظر می آیند. در سمت دیگر، مواردی هم داشته ایم که تصاویر سلفی با آیفون X بسیار واضح تر و با جزئیات بیشتری بودند. این به دلیل روشی است که آیفون XS پیش گرفته است و تصاویر سلفی را پردازش می‌کند. الگوریتم های جدید اپل بهبود پیدا کرده اند.

کیفیت فیلم

هماگونه که ذکر کردیم، آیفون XS هم در فیلم برداری مانند آیفون X است از جمله اینکه قابلیت فیلم برداری ۴K با ضبط ۶۰ فریم در ثانیه، تایم لپس و فیلم های اسلوموشن ۲۴۰p با رزولوشن ۱۰۸۰ را دارند. فیلم های هر دو گوشی عالی هستند اما آیفون XS نتایج بهتری را با توجه به موقعیت های مختلف ارائه می دهد.

در فیلم برداری ۴K با رزولوشن ۶۰ فریم بر ثانیه نمی توان جزئیاتی که توسط این دو گوشی ثبت می‌شود را نادیده گرفت. اگرچه به نظر می رسد که آیفون XS به دلیل ثبت جزئیات بیشتر، در این زمینه بهتر است. و هم چنان با طبیعی نشان دادن هایلایت ها و سایه ها برای نوردهی خنثی تر عکس در صحنه عملکرد بهتری دارد. در مقایسه،  هایلایت ها گاهی در آیفون  X برجسته تر نمایش داده می شوند.

حسگر بزرگ تر دوربین آیفون XS بار دیگر به ما نشان داد که در فیلم برداری در نور کم به دلیل نوردهی بهتر فیلم ها بسیار بهتر عمل می‌کند. علاوه بر آن، افزایش نوردهی،جزئیات بیشتری را پدیدار می‌کند و به دوربین اجازه می دهد که فوکوس خود را حفظ کند. در مقایسه، عملکرد آیفون  X نویز بیشتر و جزئیات کمتر و نمونه های بیشتری از عدم وجود فوکوس دارد.

چندرسانه ای

آیفون

قبلا ذکر کردیم که چگونه دو آینه نمایشگر گوشی ها عملکردشان به هم نزدیک است. اپل اگرچه گفته است که نمایشگر جدید OLED سوپر رتینا در آیفون XS، با حدود ۶۰ درصد بهبود در ناحیه اش، داینامیک رنج بیشتری را فراهم می‌کند. برای اکثر افراد، بیشترین نوردهی هنگام مشاهده محتوای HDR  در یوتیوب یا نتفلیکس اتفاق می افتد.

در واقع، مقدار عجیبی از داینامیک رنج، کنتراست و طیف رنگی که توجه ما را جلب می‌کند را پدید می آورد. اگرچه همانطور که ما به مقایسه و بررسی ویدئو های مشابه HDR  یوتیوب روی هر دو گوشی آیفون می پردازیم، هیچ کدام تفاوت فاحشی با دیگری ندارد و نسبت به دیگری برتر نیست. مورد مشابه برای بلندگوهای آن ها اتفاق می افتد به این صورت که اوج صدای آیفون های X و XS به ۷۶٫۳dB و ۷۶dB می رسد. در مورد چند رسانه ای این دو گوشی عملکردی بسیار مشابه دارند.

کیفیت تماس

مجددا ما تفاوت چشم گیری را در در کیفیت تماس دو گوشی مشاهده نکردیم. تماس های تلفنی هر دو گوشی بلند و واضح هستند، مخصوصا با تن صداهای محکمی که از گوشی های آن ها شنیده می‌شود که صداها را در هر موقعیتی رساتر به گوش می رسانند. در بلندگوهای گوشی آن ها صدا مجددا بسیار قوی به گوش می رسد. در نهایت، طرفین تماس ما در سمت دیگر گوشی، هیچ مشکلی در مکالمه نداشتند.

عمر باتری

آیفون

اپل در وبسایت خود ادعا کرده است که باتری آیفون XS، سی دقیقه بیشتر از آیفون X عمر دارد. اگرچه این یک بهبود برای آیفون XS محسوب می‌شود. چیزی که عجیب است این است که در تستی که ما انجام دادیم، دیدیم که طول عمر باتری آیفون X بیشتر بود. در حقیقت نتایج تقریبا مشابه بودند، طول عمر باتری های آیفون X و XS به ترتیب ۸ ساعت و ۴۱ دقیقه و ۸ ساعت و ۳۷ دقیقه بود. در تجربه روزمره ما به این توجه نکردیم که کدام یک بهتر است بلکه توجه ما بر این بود که کدام یک برای استفاده روزمره معمولی مناسب است.

درباره شارژ مجدد، زمان مصرفی هر دو بسیار مشابه بود. آیفون ۱۸۹XS دقیقه برای شارژ کامل نیاز داشت و آیفون X هم ۱۸۵ دقیقه زمان نیاز دارد و سریع تر شارژ می‌شود.هر دو گوشی قابلیت شارژ بی سیم را ارائه می دهند. متأسفانه برای اپل، بیشتر کاربرانی که گوشی های خود را از آیفون X به آیفون XS تغییر داده اند، هیچ تغییری در کارایی باتری مشاهده نکرده اند.

نتیجه گیری

پیش از اینکه این مقایسه را به پایان برسانیم، باید یکی از این گوشی ها را به عنوان برنده و برتر مشخص کنیم. اگر به مقایسات توجه کنیم متوجه می شویم که آیفون XS برتر است. از بهبود آن در مقاومت در برابر آب تا عملکرد پیشرفته آن در نور کم و دوربین دوگانه و حتی بهبود های کلی در گوشی، همه این موارد باعث می شوند که آیفون XS از هر نظر  گوشی برتر باشد.

آیفون

اگر شما بخواهید به عنوان گوشی ای که برای استفاده روزمره خود انتخاب می کنید، تصمیم بگیرید، توصیه ما آیفون XS است زیرا این گوشی با سخت افزار جدید، از همه نظر برتر است. اگرچه می توانیم تصور کنیم که آیفون X هم امکاناتی داشت که کاربران را بیشتر برای خرید آن قانع می کرد. در حال حاضر قیمت آیفون X، از قیمت آیفون XS صد دلار بیشتر است و بهترین راه این است که ۱۰۰ دلار صرفه جویی کنید و آیفون XS بخرید.
اما اگر در حال حاضر آیفون  X دارید و می خواهید آن را ارتقا دهید، به نظر ما آیفون XS امکانات زیادی را برای ارتقای گوشی ارائه نمی دهد. در مورد عملیات و کارکردهای اصلی هر دو گوشی یکسان هستند. در صدر این موارد، دوربین آیفون  X است که تکرار شده است و هر دو دوربین نتایج یکسانی را به دست می دهند. بنابراین دلیل قانع کننده ای برای صرف ۱۰۰۰ دلار و تعویض گوشی آیفون X به آیفون XS وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید