مقایسه کامل آیفون XS و آیفون X (قسمت اول)

اپل با معرفی آیفون X در سال گذشته همه را شگفت زده کرد، آیفون X اپل را به فضای جدیدی از طراحی گوشی های هوشمند برد. اپل تلاش کرد که این سری با ارائه قابلیت ultra-premium در خط تولید خود، یک مرحله بالاتر از آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس بالاتر باشد و ده ها ویژگی جدید مانند: Face ID، Animoji و controversial notchرا در این سری اضافه کرده است که پیش از این در مدل های قبلی آیفون وجود نداشتند.
پس از آن، آیفون XS، به طور ذاتی در بسیاری از موارد برتر است. مجددا این سوال مطرح می‌شود که آیا ارتقای آیفون X به آیفون XS ارزشمند است؟ و این که بین این دو گوشی کدام یک بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارند؟

طراحی

آیفون XS

مشخص است که روی آیفون XS یک طراحی مجدد انجام شده است. این خیلی تعجب برانگیز نبود مخصوصا اینکه اپل از شیوه طراحی نسل های قبلی در این خط تولید هم استفاده کرده است. بنابراین همانند آیفون X، آیفون XS هم از قاب استیل ضد زنگ به هم فشرده شده با سطح شیشه صاف ساخته شده است. در حالی که ابعاد آن مشابه است، آیفون XS با وزن ۱۷۷ گرم کمی سنگین تر است اما وزن آیفون X ۱۷۴ گرم است. البته این مقدار تفاوت قابل اغماض و چشم پوشی است.
اگر یک تفاوت اساسی در طراحی وجود داشته باشد، این است که بر اساس رتبه بندی IP68 آیفون XS مقاومت بهتری دربرابر آب و گرد و غبار دارد این در حالی است که آیفون X در رتبه بندی IP67 جایگاه بهتری دارد. این تفاوت اساسا به این دلیل است که آیفون XS در عمق ۲ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه امتحان شده است& در حالی که آیفون X در عمق ۱ متری امتحان شده است. تفاوت کلیدی دیگر این است که آیفون  XS در سه رنگ در دسترس است اما آیفون X فقط در دو رنگ نقره ای یا طوسی در دسترس است. جز این موارد، طراحی های هر دو گوشی کاملا یکسان است.

Face ID(شناساگر چهره)

آیفون XS

آیفون X در سال گذشته Face ID را که یکی از دقیق ترین و با جزئیات ترین تکنولوژی های چهره را ارائه می کرد، معرفی نمود. به صورت طبیعی، اپل این فناوری را برای آیفون XS به منظور تسریع فرایند تشخیص چهره تغییر داد. در حقیقت، ما تغییر مشهودی را در آن نمی بینیم، چون آیفون X  هم در همان زمان مشابه چهره را تشخیص می داد و قفل صفحه را باز می کرد. دوربین جدید آیفون XS عالی نیست، زیرا موانع زیادی برای آن وجود دارند. به عنوان مثال، ما هنوز هم گاهی اوقات مشاهده می کنیم که مشکلاتی را در روزهای آفتابی یا هنگامی که زمانی که از عینک آفتابی استفاده می کردیم، داشت.

هر دو گوشی، صفحه نمایش OLED سوپر رتینا ۵.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۳۶x ۱۱۲۵ دارند. بنابراین جزئیات به نظر می رسد که یکسان باشند. علاوه بر آن اگر در سایت اپل صفحه مقایسه این دو گوشی را مشاهده کنید، می بینید که آیفون های X و XS کاملا یکسان هستند. در تستی که ما انجام دادیم، توانستیم چند تفاوت جزئی را کشف کنیم. به عنوان مثال، اوج روشنایی آیفون ۶۶۴XS است در حالی که همین مقدار در آیفون ۶۴۰X است. در صدر این موارد، درجه رنگی XS با مقدار ۶۶۴۰ هزار کمی بیشتر و بهتر بود در حالی که برای آیفون  X همین مقدار ۶۸۸۳ هزار بود.
اگر منصفانه قضاوت کنیم، پیشرفت های آیفون XS خیلی کم هستند. در بسیاری از موارد کاملا مشابه آیفون X است.

رابط کاربری

آیفون XS

هیج تفاوتی در رابط کاربری دو گوشی با توجه به این که به روزترین نسخه سیستم عامل iOS 12 را اجرا می کنند، وجود ندارد. همه چیز آن ها از  روش به کارگیری حرکات، نحوه چیدمان صفحه نمایش، تا حتی دسترسی به تنظیمات و آپشن های مرکز کنترل یکسان است. هیچ چیز متفاوتی وجود ندارد. هیچ جای تعجبی وجود ندارد زیرا زیبایی  iOS به این است که روی همه دستگاه ها به یک شکل اجرا می‌شود.

اپل درباره بهبود کارایی آیفون XS با توجه به قطعه جدید  A12 Bionic که با توجه به گفته شرکت، کرایی و عملکرد را به دلیل دو هسته با عملکرد عالی، ۱۵ درصد بهبود می بخشد و این در حالی است که چهار هسته با سطح نیروی پائین تر ۵۰ درصد باتری کمتری مصرف می کردند. هنگام تست کردن، بهبود خیلی خوبی را در عملکرد آیفون XS نسبت به قبل مشاهده کردیم. اگرچه هنگام پردازش گرافیکی، تفاوت خاصی مشاهده نکردیم. اما باید در بیان نتایج کمی اغراق کنیم. برای افرادی که در سال گذشته از آیفون X استفاده کرده اند، احتمالا همین جواب ها را برای آیفون XS تأئید می کنند. اما با وجود همه این موارد عملکرد آیفون X هنوز هم به صورت قابل توجهی responsive و پاسخگو است.

اپل در مورد فضای ذخیره سازی مانند گذشته، ۶۴ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت را در نظر گرفته است اما در مورد آیفون XS مدلی با ظرفیت حافظه ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایت را هم معرفی کرده اند.

دوربین

آیفون XS

در این مورد هم تفاوت خاصی مشاهده نکردیم. دوربین اصلی هر دو گوشی آیفون ۱۲ مگاپیکسلی است و هردو از لنز f/1.8، واید انگل و شش عنصره که با یک دوربین تله فوتو با لنز f/2.4 جفت شده است استفاه می کنند. هر دو از نظر لنز تثبیت شده هستند. اگرچه تفاوت قابل توجه این است که دوربین اصلی روی آیفون XS  یک حسگر بزرگتر با پیکسل های بزرگتر دارد که اجازه ی داشتن نور بیشتری را هم می دهد. بنابراین، عملکرد آیفون XS در نور کم باید به صورت قابل توجهی بهتر باشد.

پیش از بررسی عمیق تر، به صورت مختصر درباره برخی از ویژگی های دیگر صحبت می کنیم. در هر دو گوشی، اپلیکیشن های دوربین دقیقا مانند هم هستند. اگرچه هر دو گوشی حالت پرتره را ارائه می دهند، اما در آیفون XS هم اکنون یک قابلیت جدید وجود دارد که به شما اجازه تنظیم میزان بوکه(بلور پشت زمینه) را در عکس هایی که با حالت پرتره گرفته اید را می دهد. در حالت فیلم برداری هم هردو گوشی قابلیت فیلم برداری ۴K با امکان ضبط ۶۰ فریم در ثانیه و ضبط اسلوموشن(صحنه آهسته) در ۱۰۸۰p با ۲۴۰ فریم در ثانیه را ارائه می دهند.

در این قسمت برخی از ویژگی های گوشی های آیفون X و XS  را بررسی و مقایسه کردیم. در قسمت دوم به بررسی ویژگی های باقیمانده آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید و تجربیات خود را در خصوص استفاده از این گوشی ها با ما در میان بگذارید.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «مقایسه کامل آیفون XS و آیفون X (قسمت اول);

  1. سلام من یه مشکلی دارم
    من آیفون xs و کنار آیفون x گذاشتم و در هردوشون نور و زیاد زیاد کردم
    ولی آیفون x نورش بیشتر بود
    میخواستم ببینم دلیلش چیه مگه نباید نور صفحه xs بیشتر باشه؟!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید