نحوه ضبط صدا به وسیله میکروفن USB در اندروید

دستگاه های اندرویدی تقریبا قادر به انجام همه کارها هستند و ضبط صدا از این قاعده مستثنا نیست. همه ما می دانیم برای این کار چه باید کرد ولی اگر بخواهیم کیفیت ضبط صدا را بهبود ببخشیم چه کنیم؟

اتصال میکروفن USB به اندروید

در گذشته به راحتی قادر بودید تا با استفاده از یک پورت کمکی میکروفن را به دستگاه متصل کنید، اما اکنون که سوکت فیزیکی هدفون به شکل گودالی تغییر کرده این کار بسیار سخت تر شده است. در این مطلب به همه چیزهای لازم برای وصل کردن میکروفن USB به دستگاه های اندروید خواهیم پرداخت.

لوازم مورد نیاز

 

برای شروع ضبط صدا به وسیله میکروفن USB به چند عنصر نیاز دارید. در اولین نگاه تصور می‌شود این کار با هر میکروفن و دستگاهی صورت می گیرد ولی این گونه نیست.

اول از همه به دستگاه اندویدی با پورت USB نیاز دارید، همچنین این پورت باید از OTG پشتیبانی کند. USB OTG دستگاه شما را به عنوان میزبان USB قرار داده و به شما اجازه می دهد از کنترلر های بازی گرفته تا میکروفن را به دستگاه خود متصل کنید.

تقریبا می توانید از انواع میکروفن های USB استفاده کنید ولی اگر می خواهید به صورت پیشرفته کار کنید یک رابط صوتی سنتی (غیر USB) می تواند به شما کمک کند ولی مراحل کار بیشتر خواهند شد.

سپس به یک هاب USB نیاز دارید. این وسیله به عنوان رابط میان میکروفن (احتمالا USB-A) و دستگاه شما (شاید USB-C یا Micro-USB) عمل می‌کند. اگر خواستار یک میکروفن یا واسط خاص هستید، ممکن است لازم باشد از هاب USB متصل شده استفاده کنید.  برای انجام این فرآیند به یک کابل USB OTG نیز نیاز دارید. این کابل پورت دستگاه شما را (Micro-USB یا USB-C) به پورت USB-A تبدیل می‌کند تا برای وصل شدن به میکروفن آماده باشد. همچنین این وسیله به شما کمک می‌کند تا هاب را به دستگاه خود متصل کنید زیرا اکثرها هاب ها با پورت های بزرگ تر و مناسب کامپیوتر طراحی شده اند. و در نهایت به یک برنامه ضبط صدای مناسب نیاز خواهید داشت.

انتخاب نرم افزار ضبط صدا در اندروید

احتمالا مهم ترین بخش وسایل ضبط صدا انتخاب برنامه برای این کار است. مسلما برنامه ای که همیشه در حال خراب کردن و از دست دادن صوت های شماست مناسب نیست. نکاتی که برای انتخاب برنامه مناسب باید به آن ها توجه کرد:

  • شاخص سطح صدا
  • وجود دکمه کنترل و اندازه صدا
  • مدیریت آسان فایل ها
  • امکان ضبط چندگانه

شاخص سطح صدا قسمتی ضروری در انتخاب برنامه است و توصیه می‌شود هر برنامه ای هر برنامه ای که این قابلیت را ندارد کنار بگذارید. شاخص های سطح صدا به راحتی وضعیت هر صوتی که ضبط شود را به شما نشان می دهند.

با نگاه کردن به یک چراغ سبز، قرمز یا زرد به راحتی می توانید از وضعیت سیگنال آگاه شوید. همچنین اگر صدا بسیار بلند (موجب قطع شدن یا تحریف) یا بسیار آرام (موجب ایجاد مشکل در آینده برای بالا بردن صدا به صورت مصنوعی) باشد نشان خواهد داد.

دکمه کنترل یا اندازه صدا یکی دیگر از ضرورت های برنامه است. با این دکمه در صورت بلند یا آرام بودن صدا می توانید اندازه سطح صدا را تنظیم کنید. بسیاری از میکروفن های USB این قابلیت را به صورت دکمه فیزیکی دارند ولی باز هم در برنامه می تواند مفید باشد.

اگر برنامه شما از مدیریت فایل پشتیبانی نمی‌کند می توانید به صورت جداگانه یکی نصب کنید ولی در برنامه مفیدتر خواهد بود.

اگر می خواهید از بیش از یک منبع صدا در یک زمان ضبط کنید، امکان ضبط چندگانه بسیار مناسب است. بسیاری از میکروفن های USB از ضبط صدای استریو پشتیبانی می کنند. اگر شما مدلی پیشرفته تر یا رابط صوتی دارید، می توانید چندین میکروفن در یک زمان وصل کنید.

استفاده از ضبط چندگانه آسان است. اگر هر کانال را به عنوان منبعی جداگانه ضبط کنید، تنظیم سطح صدای هر فرد آسان است. ولی اگر شما و یک نفر دیگر به طور همزمان در یک میکروفن صحبت کنید، هیچ راهی برای تغییر سطح صدای شما و او پس از پیان ضبط صدا وجود ندارد.

ما WavStudio را برای این کار پیشنهاد می کنیم. این برنامه رایگان اما همراه تبلیغات است ولی با این حال طیف وسیعی از ویژگی ها را فراهم می‌کند. نه تنها می توانید صدا را تقویت و ضبط کنید، بلکه می توانید در آن استریو ضبط کنید، از حالت های مختلف بهره ببرید و تبدیل فرمت های صوتی را نیز انجام دهید.

ضبط صدا در اندروید به وسیله میکروفن USB

پس از تهیه کیت لازم برای ضبط صدا، سرهم کردن آنها نیز ساده است. بسیاری از میکروفن های USB همراه یک کابل USB مناسب برای خودشان عرضه می شوند. یک طرف کابل USB-A را به میکروفن و طرف دیگر را به درگاه آن هاب متصل کنید.

 هاب را به کابل USB متصل کنید. دوباره باید، کابل خروجی از هاب را به درگاه موجود در کابل وصل کنید.

در پایان خروجی USB-C یا Micro-USB به درگاه ورودی موبایل خود متصل کنید.

پس از آمادگی برای شروع، راه اندازی برنامه، درست کردن تنظیمات و فشار روی دکمه ضبط صدا فرآیندی آسان است. بعضی اوقت برنامه شما نیاز به پیکربندی دارد، مثلا باید برنامه را به دستگاه USB نشان دهید تا متوجه شود از کجا صدا ضبط می‌کند.

اگر از WavStudio استفاده می کنید، به راحتی می توانید منبع ورودی خود را از بخش تنظیمات، سازماندهی کنید. بخش تنظیمات به صورت چرخ دنده در پایین سمت راست صفحه اصلی در دسترس است. هنگام ورود به تنظیمات، منبع ورودی از طریق منوی کشویی در بالای صفحه در دسترس است.

قدرت برق لازم

بعضی اوقات پس از انجام درست همه مراحل دچار مشکل خواهید شد. به احتمال زیاد مشکل از نبود نیرو کافیست. بعضی اوقات میکروفن به نیروی برقی بیش از آن چه تلفن شما انتقال می دهد نیاز دارد.

شما می توانید این کار را با یک هاب USB برقی که به منبع خارجی متصل است انجام دهید. داده ها به تلفن و از تلفن شما دریافت و ارسال می شوند ولی میکروفن نیروی لازم را برق درون دیوار دریافت می‌کند.

بسیاری از کابل های USB OTG یک ورودی شارژ را در اختیار شما می گذارند که می تواند دستگاه شما و لوازم USB را به صورت همزمان روشن نگه دارد.

نکاتی برای بهبود کیفیت ضبط صدا

وقتی در حال راه اندازی و اجرای ضبط صدا می توانید با چند فوت و فن ساده کیفیت صدا را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید:

  • میکروفن خود را بشناسید: فقط به خاطر اینکه اینکه از دستگاه اندرویدی و میکروفن استفاده می کنید دلیل نمی‌شود راهنمای سازنده را نادیده بگیرید. یادگیری نحوه درست استفاده از میکروفن، به شما کمک می‌کند تا بهترین سناریو برای ضبط صدا برای میکروفن خود را پیدا کنید، همچنین شما را وارد دنیایی جدید از کیفیت ضبط خواهد کرد.
  • تنظیمات خود را در برنامه ایجاد کنید: درست مانند ضبط صدا در رایانه تنظیمات برنامه تفاوت زیادی را ایجاد خواهد کرد. مثلا هنگامی که مقیاس های صوتی به رنگ قرمز درآمدند، برای حل آن به راحتی تقویت صدا را در تنظیمات را کم کنید.

همانطور که مشاهده کردید وصل یک میکروفن USB به دستگاه اندرویدی بسیار ساده است. همه کار شما در این فرآیند تعدادی وصل کابل و کار با برنامه و دستگاهی مدرن است.

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه ضبط صدا به وسیله میکروفن USB در اندروید;

دیدگاهتان را بنویسید