آیا فراموش کردید شب گذشته کجا بودید؟ تاریخچه سفر هایتان را در گوگل مپ ببینید

در حال حاضر مردم باید آگاه باشند که گوشی های هوشمند دائما اطلاعات مکان شما را با برنامه های شخص ثالث به اشتراک می گذارند. البته این امکان را با بستن موقعیت مکانی می توان از بین برد ولی با این کار تعداد زیادی از برنامه هایی که به موقعیت مکانی نیاز دارند از کار می افتند. مانند فوراسکوئر، Google Maps یا هر برنامه ناوبری و سفر دیگر، بی استفاده خواهند شد. این مورد می تواند دلیل مناسبی برای کاربران برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی باشد. ولی آیا می دانید دستگاه شما چند بار موقعیت مکانی شما را به برنامه ای نظیر گوگل ارسال می‌کند؟

برای مثال دیروز به دو کافه در برلین رفتم و دستگاه موقعیت مرا 300 بار برای گوگل فرستاد. به خصوص وقتی که از مکانی به مکان دیگر رفتم، موقعیت من در هر دقیقه برای گوگل ارسال شده بود.

خط زمانی نقشه های گوگل و ویژگی های آن

در جولای 2015، گوگل ابزار سابقه موقعیت مکانی خود را به طور کامل تغییر داد و نام “Your Timeline” را بر روی آن نهاد. این ابزار با طراحی پیشرفته تر و رابط کاربری بهبود یافته عرضه شد. گوگل می خواهد شما از “Timeline” خود استفاده کنید تا همه ی مکان هایی که قبلا رفته اید را به یاد آورید. از موزه ای که در آخرین سفر خود دیده اید گرفته تا کافه ای شب گذشته در آن بودید! تصور کنید هر جا که می روید خطی رنگی پشت سر شما همگام با قدم هایتان می آید. این همان کاری است که گوگل در این ابزار انجام می دهد.

بخش جالب ماجرا این است که نه تنها موقعیت مکانی شما را روی نقشه نشان می دهد بلکه مکان هایی که از آن ها بازدید کرده اید را هم به طور دقیق ذخیره می‌کند. به طور شگفت انگیزی گوگل این کار را دقیق انجام می دهد و زمانی که مطمئن نباشد، مکانی پیشنهادی برای شما می فرستد تا آن را تایید کنید. چیزی که من بیش از همه آن را دوست دارم این است که خط زمانی عکس هایی که در مکان های شناخته شده گرفته اید را هم نمایش می دهد. برای مثال عکس های زیر را وقتی در هلند بودم از هتل محل اقامتم گرفته ام.

علاوه بر اینکه گوگل می داند به کجا رفته اید، وسیله نقلیه شما را هم تشخیص و در نقشه نشان می دهد.

آیا سابقه موقعیت مکانی فعال است

اگر مطمئن نیستید که سابقه موقعیت مکانی فعال است یا خیر، کافیست به خط زمانی سابقه موقعیت مکانی گوگل بروید. در پایین صفحه قسمتی وجود دارد که می گوید این قابلیت فعال است یا خیر.

گوگل خط زمانی شما را در آخرین آپدیت از Google Maps کامل می‌کند، بدین معنی که می توانید به تمام تاریخچه موقعیت مکانی ذخیره شده در گوشی خود دسترسی پیدا کنید. اگر گوگل مپ را باز کنید و نوار کناری را به سمت چپ بکشید باید خط زمانی خود Your Timeline را به عنوان گزینه دوم پس از مکان های شما Your places ببینید.

در صورت نیاز به حذف سابقه مکانی یک روز خاص، می توانید با انتخاب آیکون سه نقطه را انتخاب کرده و روی “delete day” (حذف روز)  ضربه بزنید. همچنین می توانید مقصد های گزارش شده را تغییر دهید یا یکی از مبدا هایی که در آن توقف کرده اید بدون حذف بقیه، حذف کنید.

اطلاعات سابقه موقعیت مکانی را حذف و یا خاموش کنید

در اختیار داشتن مکان هایی که در گذشته رفته اید می تواند مفید باشد ولی در نظر داشته باشید همه اطلاعات کاملا در دستگاه شما ذخثیره نمی شوند و مقداری از آن ها در فضای ابری و سرور های گوگل نهفته اند.

اگر می خواهید همه اطلاعات موقعیت مکانی را حذف کنید، نماد چرخ دنده را از گوشه سمت راست پایین خط زمانی “Timeline” و روی حذف همه سابقه موقعیت مکانی “Delete all location history” ضربه بزنید.

برای خاموش کردن سابقه موقعیت مکانی مراحل زیر را بسته به سیستم عامل خود انجام دهید.

  • اندروید
  1. با توجه به دستگاه اندرویدی، برنامه تنظیمات گوگل را باز کنید یا در منوی اصلی تنظیمات خود دستگاه وارد Google شوید.
  2. بخش “Location” (موقعیت مکانی) را انتخاب کنید.
  3. در پایین صفحه روی “Google location history” (تاریخچه موقعیت مکانی گوگل) ضربه بزنید.
  4. اکنون می توانید این قابلیت را در کل حساب گوگل یا فقط برای یکی از دستگاه های ذکر شده خاموش کنید.
  • iOS
  1. برنامه Google را در دستگاه iOS خود باز کنید.
  2. ابتدا وارد تنظیمات شده و Privacy”” را انتخاب کنید. سپس روی “Location history” ضربه بزنید.
  3. برای خاموش کردن آن، “Do not store” را انتخاب کنید.

در ماه های گذشته کجا بوده اید

اطلاعات موقعیت مکانی که به گوگل فرستاده می شوند، این اطلاعات به طور آنلاین ذخیره شده و در صفحه سابقه موقعیت مکانی گوگل قابل مشاهده اند. البته برای دسترسی به آن ها ابتدا باید به حساب گوگل خود وارد شوید. شما می توانید اطلاعات رفت و آمدهای خود را تا ماه ها قبل ببینید. مثلا من، می توانم تا دهم دسامبر 2012 عقب بروم و ببینم آن روز کجا بوده ام.

همچنین تا پایان سال گذشته قابلیتی وجود داشت که می توانستید اطلاعاتی نظیر ساعت هایی که سر کار رفته اید، به خانه برگشته اید و زمان بیرون رفتن خود را ببینید ولی گوگل به استقبال کم کاربران این قابلیت را از برنامه خود حذف کرد.

سخن پایانی

در صورتی که نمی خواهید گوگل به سابقه موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد، می توانید به راحتی آن را غیر فعال کنید. Google Maps را در دستگاه خود باز کنید و به بخش خط زمانی “Timeline” بروید و روی نماد سه نقطه ضربه بزنید. سپس از آنجا مدیریت تنظیمات مکان

“Manage location setting” را انتخاب کنید. اکنون وارد تنظیمات موقعیت مکانی گوگل شوید و سابقه موقعیت مکانی را برای حساب خود خاموش کنید. شخصا فکر می کنم، اگر می خواهید مسیر سفر خود را جست و جو کنید یا ببینید شب گذشته کجا رفته اید، خط زمانی Google Maps می تواند دوست مناسبی برای شما باشد!

آیا از اینکه موقعیت شما به دست برنامه های شخص ثالث و گوگل بیفتد، ناراحتید یا مثل من به گوگل اعتماد می کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا فراموش کردید شب گذشته کجا بودید؟ تاریخچه سفر هایتان را در گوگل مپ ببینید;

دیدگاهتان را بنویسید