راه حل خاموش شدن ناگهانی مک چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که در حال کار کردن با مک هستید، در دنیای وب جستجو می کنید یا یک کار مهم دیگر انجام می دهید، مک شما به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیل خاصی خاموش شود. این مساله ممکن است فقط یکبار اتفاق بیفتد و دیگر هم تکرار نشود. اما اگر با کامپیوتری سروکار دارید که مرتبا بدون هیچ هشداری خاموش می‌شود، ممکن است با مشکل بزرگتری روبرو باشید. در ادامه راهکارهایی را برای رفع مشکلات مربوط به خاموش شدن ناگهانی مک ارائه می‌دهیم.

هنگام خاموش شدن ناگهانی مک چه کار کنیم؟

وقتی مک شما به صورت ناگهانی خاموش شد، در ابتدا اولین کار مهمی که باید انجام دهید این است که آن را با back up بوت کنید و سپس مهم ترین گام این است که آن را به سرعت restart کنید. انجام این کار به این علت ضروری است که برنامه ها هنگام خاموش شدن اجباری و ناگهانی به صورت کامل و صحیح بسته نمی شوند.

برای restart مجدد، از منوی اپل  در گوشه سمت چپ بالا Restart را انتخاب کنید.  متاسفانه Restart به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند. در این مورد، اپل تنظیم مجدد کنترلگر مدیریت سیستم (SMC) را پیشنهاد می‌کند.

SMC یک زیر سیستم از مک با پردازنده اینتل است که تجهیزاتی مانند شارژ باتری، تغییر حالت ویدئو، حالت sleep، نشانگرهای  LED  و… را کنترل می‌کند.

پیش از تنظیم مجدد SMC، پیشنهاد اپل این است که گام های زیر را به ترتیبی که بیان شده است دنبال کنید:

  1. اگر مک متوقف شده است، دکمه power را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که دستگاه خاموش شود. سپس برای روشن شدن دستگاه مجددا دکمه power  را فشار دهید.
  2. کلیدهای Cmd + Option + Esc را برای خروج اضطراری از هر برنامه ای که متوقف شده است، فشار دهید.
  3. با انتخاب گزینه Sleep از منو اپل، مک خود را در حالت Sleep  قرار دهید. و سپس کامپیوتر را از حالت Sleep  خارج کنید.
  4. با انتخاب گزینه Restart از منو اپل مک خود را Restart کنید.
  5. مک خود را با انتخاب گزینه Shut Down از منو اپل خاموش کنید.

چگونه SMC را مجددا تنظیم کنیم؟

زمانی که این مراحل بالا را انجام دادید حال می توانید SMC مک خود را مجددا تنظیم کنید. البته این گام ها بسته به اینکه باتری سیستم شما جداشدنی باید یا نه متفاوت است.  مک بوک هایی که باتری جدانشدنی دارند، شامل مدل های Pro و MacBook Air و… هستند.

در ادامه هم چنین مجموعه ای از مراحل را برای تنظیم هر مک بوکی است که از قطعه امنیتی T2 استفاده می‌کند آورده ایم. این مدل ها شامل کامپیوترهای از مدل ۲۰۱۸ به بعد هستند.

اگر باتری دستگاه شما جدا نشدنی بود:

  1. مک خود را خاموش کنید.
  2. MagSafe یا آداپتور نیروی USB-C را به یک منبع نیرو یا مک خود متصل کنید.
  3. از یک صفحه کلید توکار استفاده کنید، Shift + Control + Option را از سمت چپ صفحه کلید فشار دهید و سپس دکمه power را هم به صورت همزمان فشار دهید.
  4. همه کلیدها را رها کنید سپس دکمه power را برای روشن کردن مجدد مک فشار دهید.

اگر باتری قابل جداشدن است گام های زیر را دنبال کنید:

  1. مک حود را خاموش کنید.
  2. آداپتور نیرو MagSafe را جدا کنید.
  3. باتری را از دستگاه خود جدا کنید.
  4. دکمه power را فشار داده و ۵ ثانیه نگه دارید.
  5. مجددا باتری و آداپتور نیرو MagSafe را متصل کنید.
  6. دکمه power را برای روشن کردن مک کجددا فشار دهید.

برای iMac، Mac mini و یا Mac Pro روال زیر را دنبال کنید:

  1. مک خود را خاموش کنید.
  2. شارژر را از دستگاه جدا کنید.
  3. ۱۵ ثانیه صبر کنید.
  4. مجددا کابل شارژر را به دستگاه متصل کنید.
  5. ۵ ثانیه صبر کنید سپس دکمه power را برای روشن کردن مجدد مک فشار دهید.

برای هر دستگاه مک که از قطعه T2 استفاده می‌کند مطابق زیر عمل کنید:

  1. از منو اپل Shut Down را انتخاب کنید.
  2. پس از خاموش شدن مک، کلید shift سمت راست،  Option  سمت چپ و Control  سمت چپ را را فشار داده و ۷ ثانیه نگه دارید. سپس این کلیدها را همزمان با دکمه power هفت ثانیه دیگر نگه دارید.
  3. هر سه کلید را رها کنید و چند ثانیه دیگر صبر کنید.
  4. دکمه power را مجددا برای روشن کردن مک فشار دهید.

سالم نگه داشتن مک

مک ها عمر طولانی ای دارند، اما با گذر عمر مشکلاتی برایشان رخ می دهد. می توانید با انجام چند کار مطمئن شوید که مک شما به خوبی به کارش ادامه می دهد.  حداقل می توانید پیش از رخ دادن این مشکلات از آن ها مطلع شوید.

نظارت بر روند کار باتری

باتری های قابل شارژ شدن، عمر دائمی ندارند. استفاده از باتری مک بوک در قالب چرخه شارژ شدن است. هر باتری فقط برای تعداد محدودی از چرخه های شارژ شدن جواب می دهد. در نهایت باتری مصرف شده محسوب می‌شود و باید آن را جایگزین کنید.

شما می توانید محاسبه چرخه باتری را در حال حاضر در سر تیتر Apple menu و با انتخاب About This Mac  مشاهده کنید. System Report را انتخاب کنید و سپس به زیر مجموعه Power در مجموعه Hardware بروید.  در Battery Information می توانید Cycle Count (چرخه باتری) جاری را مشاهده کنید.

مصرف چرخه ماکزیمم، بنا بر مدل متفاوت است. برخی مک بوک های قدیمی ۳۰۰ چرخه شارژ می‌شود، در حالی که مدل های جدید تا ۱۰۰۰ چرخه شارژ هم دارند. چرخه شارژ به این معنا است که از همه نیروی شارژ استفاده شود. به عنوان مثال تخلیه شارژ از ۱۰۰ درصد تا ۵۰ درصد و سپس بازگشت به ۱۰۰ درصد پیش از تخلیه شارژ تا ۵۰ درصد به عنوان یک چرخه محسوب می‌شود.

ابزار واسطه کارهای بیشتری انجام می دهند

هنگامی که مک شما با مشکل مواجه شود، ابزارهای واسطه بسیاری وجود دارند که به شما به صورت مستقیم در رفع مشکل کمک می کنند. یک انتخاب مناسب درباره باتری مک، Battery Health است. به وسیله این اپلیکیشن دما، حالت، ظرفیت طراحی و… را می توانید ردیابی و دنبال کنید. این اپلیکیشن هم چنین نشان می دهد که برای کارهای مختلف باتری شما چه مدتی جواب می دهد.

چک کردن دمای باتری هم مهم است. باتری ای که به صورت مدام دمایش بالا می رود مشکل بزرگتری دارد.

هر چقدر که باتری را کمتر شارژ کنید، طول عمر باتری بیشتر خواهد بود و کامپیوتر شما سالم تر باقی خواهد ماند. بنابراین اپلیکیشن هایی که مصرف مداوم و بالای باتری دارند، می توانند به دستگاه آسیب بزنند.

ساده ترین راه برای مشاهده مصرف باتری اپلیکیشن ها روی مک بوک، انتخاب آیکون باتری در نوار منو روی گوشه سمت راست بالای صفحه نمایش است. در این قسمت شما می توانید مصرف انرژی را مشاهده کنید.

هم چنین شما می توانید از مانیتور فعالیت مک خود استفاده کنید که به شما نشان می دهد اپلیکیشن ها و سرویس هایی که بیشترین استفاده از باتری را دارند کدام هستند. برای مشاهده آن از مسیر زیر اقدام کنید:

Applications > Utilities > Activity Monitor

به مواردی که در زیر ناحیه سربرگ های  CPU و Energy  هستند توجه ویژه ای داشته باشید زیرا می توانند باعث مشکلات بسیاری شوند.

اگر بازهم مک شما به صورت تصادفی خاموش شد، باید دستگاه مک خود را به یک مرکز تعمیرات ببرید. اگر علت خاموش شدن تصادفی مک شما باتری باشد مطمئنا یکی از گزینه های راه حل شما تعویض باتری مک بوک خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید