راهنمای گام به گام نصب ویندوز 10 روی مک

نصب ویندوز ۱۰ روی مک خیلی هم ساده نیست. Boot Camp Assistant، مخصوصا هنگام ساخت رسانه نصب USB قابل بوت شدن، خیلی خوب کار نمی‌کند. خوشبختانه کمک در دسترس است. شما می توانید نصب کننده USB قابل بوت شدن خود را بسازید، درایوهای مورد نیاز خود را انتخاب کنید و به سیستم عامل مک اجازه دهید که آن ها را برای شما پارتیشن بندی کند. سپس زمان آن فرا می رسد که منتظر تکمیل عملیات نصب بنشینید.

مشکل موجود با Boot Camp Assistant

Boot Camp Assistant یک ابزار کمکی مخصوص اپل برای بوت دوگانه است که به همراه سیستم عامل مک می آید و به منظور کمک برای ساخت یک درایو USB قابل بوت شدن، دانلود درایور های ضروری و پارتیشن بندی مجدد درایو داخلی برای استفاده در ویندوز به کار می رود.

به علت اندازه آخرین فایل های image ویندوز ۱۰، این ابزار کمکی دیگر کار نمی‌کند.  Boot Camp Assistant، رسانه نصب کننده USB شما را به قالب قایل سیستم FAT32 فرمت می‌کند. مشکلی که در رابطه با FAT32 وجود دارد این است که نمی تواند فایل های بزرگتر از ۴GB را نگه دارد.

آخرین نسخه های image ویندوز ۱۰ حدود ۵ گیگابایت بودند و شامل یک فایل install.wim هستند که به تنهایی بیشتر از ۴ گیگابایت فضا می گیرد. مایکروسافت آموزش هایی را برای جداسازی و تقسیم بندی این فایل به چند قسمت ارائه کرده است، اما این آموزش ها نیازمند ویندوز هستند و متاسفانه روی مک پاسخگو نیستند.

اگر برای ساختن یک نصب کننده  USB با استفاده از Boot Camp Assistant تلاش می کنید، با یک خطا مواجه می شوید که به شما می گوید فضای ذخیره سازی کافی روی دیسک وجود ندارد. این خطا مقداری مبهم است زیرا ما در حال استفاده از یک USB 32 بیتی هستیم.

این راه حل به صورت کلی برای ساخت نصب کننده USB خودتان و رفع مشکل FAT32 است.

دانلود موارد لازم

در ابتدا، یک نسخه کپی قانونی ویندوز از مایکروسافت دریافت کنید. به دلایل امنیتی باید ویندوز را تنها از سایت مایکروسافت دریافت کنید هم چنین شما به درایورهای اپل برای ویندوز هم احتیاج دارید.

برای دانلود موارد مورد نیاز مسیر زیر را طی کنید:

  1. برنامه  Boot Camp Assistant را باز کنید.
  2. در نوار منو روی Actions > Download Windows Support Software کلیک کنید.
  3. یک مکان برای ذخیره سازی فایل انتخاب کنید سپس نمتظر بمانید تا دانلود کامل شود.

حال شما برای انتقال و ساخت یک نصب کننده آماده هستید.

ساخت نصب کننده Bootable USB مخصوص خود

مایکروسافت نصب متوسط ۵GB یا بزرگتر را پیشنهاد می دهد. برخی کاربران استفاده از درایو USB 2.0 هشت گیگابایتی را پیشنهاد می دهند. بسته به سلایق افراد می توانند از درایوهای مختلفی استفاده کنند.

USB خود را وارد دستگاه کنید و Disk Utility را باز کنید. درایو خود را از لیست سمت چپ انتخاب کنید و روی Erase کلیک کنید(مطمئن باشید که هیچ اطلاعاتی در درایو انتخابی نباشد  که از آن نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید)

درایو USB  خود را وارد دستگاه کنید و برنامه Disk Utility را اجرا کنید. درایو خود را از لیست سمت چپ انتخاب کرده و روی Erase  کلیک کنید(ابتدا مطمئن شوید که هیچ چیزی روی درایو وجود نداشته باشد که از آن نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید). از جعبه کشویی، exFAT را متناسب با فایل سیستم خود انتخاب کنید. به درایو USB خود یک نام مانند WININSTALL بدهید و روی Erase کلیک کنید.

سپس، روی فایل ISO ویندوز که دانلود کرده اید، دوبار کلیک کنید تا اجرا شود. فایل image  شما باید به صورت اتوماتیک اجرا شود. کلیک کنید و ماوس را بکشید تا همه فایل های نصبی ویندوز ۱۰ انتخاب شوند سپس آن ها را کپی کنید.

اکنون این فایل ها را در درایو USB خود که اخیرا ساختید، بچسبانید. محتوای پوشه WindowsSupport  را در مسیر اصلی نصب کننده USB  کپی کنید. به جای کشیدن پوشه USB در درایو، آن ها را کپی کنید.

درایو داخلی مک خود را آماده کنید

با درایو  USB خود که هم چنان به دستگاه متصل است، مجددا Boot Camp Assistant را اجرا کنید. برای آغاز فرایند روی Continue کلیک کنید سپس علامت Create a Windows 7 or later install disk را بردارید و آخرین نسخه نرم افزار پشتیبان ویندوز از اپل را دانلود کنید. در حال حاضر شما هر دو این ها را دانلود کرده اید. حال Install Windows 7 or later version را علامت دار کنید سپس روی Continue کلیک کنید. در صفحه بعد از شما درباره تخصیص فضا برای پارتیشن بندی ویندوز سوال می‌شود. کلیک کنید و اسلایدر را بکشید (یا روی Divide Equally کلیک کنید) تا برای چگونگی تخصیص فضا بین پارتیشن های سیستم عامل مک یا ویندوز تصمیم بگیرید.

وقتی که کاملا برای آغاز فرایند آماده بودید، روی Continue کلیک کنید، سپس پسورد ادمین خود را وارد کنید. سیستم عامل مک پارتیشن بندی درایو شما را آغاز خواهد کرد. پسورد ادمین خود را یکبار دیگر وارد کنید سپس مک شما ریستارت خواهد شد و نصب ویندوز را آغاز می‌کند.

اگر خطایی درباره از دست رفتن یا نبود نرم افزار پشتیبانی ویندوز دریافت کردید، از کپی شدن محتوای پوشه WindowsSupport  که دانلود کردید در ریشه درایو USB خود اطمینان حاصل کنید. اگر پوشه هایی مانند $WinPEDriver$ و BootCamp  در فایل ریشه پوشه USB نبودند، Boot Camp Assistant درایو شما را مجددا پارتیشن بندی نخواهد کرد.

نصب ویندوز روی مک

مک شما باید به صورت اتوماتیک ریستارت شود و نصب کننده ویندوز را اجرا کند. اگر به این صورت اجرا نشد، یا به دلایلی شما آن را کنسل کردید، می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. نصب کننده USB  ویندوز ۱۰ را وارد کنید.
  2. اگر مک شما در حال کار کردن است، آن را ریستارت کنید.
  3. هنگامی که مک شما در حال بوت شدن است، دکمه Option را روی کیبورد فشار داده و نگه دارید تا منو بوت مجددا باز شود.
  4. EFI Boot را انتخاب کرده و روی فلش آن کلیک کنید تا نصب آغاز شود.

تا زمان load شدن نصب کننده صبور باشید. هنگامی که نیاز به وارد کردن product key بود،می توانید روی I don’t have a product key کلیک کنید هم چنین باید یکی از نسخه های ویندوز ۱۰ را برای نصب انتخاب کنید.

در نهایت، شما باید محل نصب ویندوز را هم مشخص کنید. شما باید در لیست یک پارتیشن تحت عنوان BOOTCAMP ببینید. روی آن کلیک کنید سپس روی Format کلیک کرده و ادامه دهید. هنگامی که شما پارتیشن را فرمت کردید، می توانید روی Next کلیک کرده و به نصب ویندوز ادامه دهید.

نصب کننده مک شما را پس از تکمیل نصب چند بار ریستارت می‌کند. تا زمان پایان نصب صبر کنید.

پیکربندی ویندوز و نصب درایورها

در پایان، ویندوز ۱۰ ریستارت می‌شود و از شما اطلاعات دیگری پرسیده می‌شود از جمله ناحیه و شکل صفحه کلید. احتمالا آداپتور وایرلس شما با ویندوز کار نکند، بنابراین وقتی به قسمت اتصال به شبکه رسیدید، روی Skip for now کلیک کنید.

حال یک حساب کاربری بسازید، پسورد انتخاب کنید، یکسری سوالات امنیتی اضافه کنید و منتظر بمانید تا ویندوز پیکربندی ویندوز را به پایان برساند. بعد از چند بار ریستارت شدن،ویندوز برای استفاده آماده است. اولین چیزی که خواهید دید، Boot Camp installer است.

روی Next که پس از Install می آید، کلیک کنید تا فرایند نصب درایور آغاز شود. لرزش صفحه نمایش در هنگام نصب طبیعی است. هنگامی که درایورها نصب شدند، یک پیغامی را مبتنی بر ریستارت ویندوز دریافت خواهید کرد.

هنگامی که ویندوز را مجددا بوت کردید، همه چیز مطابق انتظار کار می کنند. شما قادر خواهید بود به یک شبکه وایرلس متصل شوید، با دو انگشت روی تاچ پد حرکت کنید، از کلیدهای رسانه برای تنظیم روشنایی صفحه استفاده کنید و بسیاری موارد دیگر.

بسیاری از کاربران مک در ابتدا به خاطر رابط کاربری سیستم عامل مک آن را می خرند، اما راحتی داشتن ویندوز و سیستم عامل مک غیر قابل انکار است. البته این مساله که Boot Camp Assistant آنگونه که باید کار نمی‌کند یک مشکل است اما همیشه برای چنین مواردی راه حل وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید