راهنمای تعمیر هارد دیسک مک با استفاده از safe mode و fsck

اگر سیستم مک شما روشن نمی‌شود لازم نیست وحشت کنید. «مک او اس» برای زمان‌هایی که به مشکل بر‌می‌خورد، چند راه حل درونی ساده در خود دارد. اگر مرتبا با استفاده از Time Machine از سیستم خود بکاپ می‌گیرید، می‌توانید مشکل را با استفاده از این آموزش حل کنید. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم چطور سیستم مک که بوت نمی‌شود را درست کنید.

یک نکته قبل از شروع کار

روش‌های فهرست‌شده در این مطلب زمان‌هایی کاربرد دارند که سیستم مک، عمل بوت‌شدن را پس می‌زند. در این شرایط ممکن است یک صفحه سیاه ظاهر شود، ممکن است پیام هشداری مرتبط با مشکل به شما ارائه شود و یا ممکن است سیستم شما در همان لوگوی سفید رنگ اپل – موقع روشن کردن سیستم – هنگ کند. در صورتی که سیستم شما مشکلی در اجرا شدن ندارد، این راه حل‌ها، کمکی نخواهند کرد.

اجرا کردن First Aid (کمک اولیه) فکر بدی به نظر نمی‌رسد. اگر مشکلاتی از قبیل اجرا نشدن یا نشان دادن واکنش‌های غیر معمول از سیستم مشاهده می‌کنید و مشکوک شده‌اید که مشکل ممکن است به خاطر درایو روشن‌کننده (Startup drive) باشد، قطعا اجرای عملیات First Aid به شما کمک خواهد کرد.

برای اجرای First Aid، ابتدا Disk Utility را باز کنید و سپس Machintosh HD (در صورتی که نام آن را عوض نکرده باشید) را انتخاب کنید. با کلیک روی First Aid و به دنبالش کلیک روی Run، اسکن خرابی های دیسک آغاز می‌شود و در صورت امکان، خود برنامه به تعمیر مشکلات نیز می‌پردازد.

استفاده از Safe Mode (حالت ایمن)

با بوت‌کردن (راه اندازی داخلی) سیستم به حالت ایمن، «مک او اس» در دیسک جستجو می‌‌کند و خطاهای یافت‌شده را درست می‌کند. حالت ایمن، سیستم اجرایی را با استفاده از کم ترین نیروی ممکن، بوت می‌کند.

هیچ افزونه‌ی مربوط به هسته اصلی‌ای بوت نمی‌شود، حساب‌های موجود روی سیستم غیر فعال می‌شوند و Cache (ذخایر مخفی اطلاعاتی)‌های مشخصی نیز از روی سیستم پاک می‌شوند. ساده‌تر بگوییم، با بوت‌کردن دستگاه به حالت ایمن، سیستم مشکلات را پیدا می‌کند و موارد ایجاد کننده آن‌ها را از بین می‌برد.

روش بوت‌کردن به حالت ایمن: کامپیوتر خود را خاموش کنید. هنگام روشن شدن کامپیوتر، کلید Shift را نگه دارید. اگر موقع روشن شدن، سیستم هنگ کرد، ابتدا دکمه power را به اندازه‌ای که سیستم خاموش شود (حدود 10 ثانیه) نگه دارید.

با این کار کامپیوتر شما باید بوت شود، اما اگر نشد این روند را باز هم تکرار کنید. اگر کامپیوترتان باز هم هنگ کرد، از Verbose Mode استفاده کنید. با این کار می‌توانید بررسی کنید که آیا افزونه هسته‌ای خاصی باعث ایجاد این مشکل شده است یا خیر؛ برای این کار کلید ترکیبی Cmd+V را موقع روشن‌شدن سیستم بفشارید. پس از این کار می‌توانید وارد حالت ایمن شوید، افزونه عامل مشکل را حذف کنید و دوباره کار را تکرار کنید.

استفاده از First Aid در حالت Recovery

اگر حالت ایمن مشکل را حل نکرد، حالت Recovery بهترین گزینه است. تمام دستگاه‌های مک از همان لحظه ساخت، حالت Recovery را در خود دارند. حالت Recovery در بخشی مختص به خود در دیسک شروع‌کننده سیستم (Startup Disk) قرار دارد. این حالت (mode) امکان تعمیر/بازیابی درایو دستگاه را برای شما ایجاد می‌کند. همچنین می‌توان با استفاده از این حالت به Terminal دسترسی پیدا کرد و «مک او اس» را دوباره نصب کرد.

روش بوت‌کردن به حالت Recovery: کامپیوتر خود را خاموش کنید، سپس کلید ترکیبی Cmd+R را هنگام روشن شدن کامپیوتر بفشارید.

اگر در بوت‌کردن به حالت Recovery به مشکل برخوردید – که احتمالا به علت همان مشکل ایجاد‌شده برای درایو سیستم است – یک روش دیگر نیز وجود دارد. می‌توانید در اینترنت با نگه‌داشتن کلید ترکیبی Cmd+Option+R وارد حالت Recovery شوید. دقت کنید که این روش نیازمند دسترسی به اینترنت است. ضمناً از آنجایی که «مک او اس» باید ابتدا فایل image مورد نیاز را دانلود کند، بوت کردن با این روش بیشتر از روش قبلی به طول خواهد انجامید.

وقتی وارد حالت Recovery شدید، چند گزینه در صفحه ظاهر می‌شود. Disk Utility را باز کنید و سپس درایوی که مشکل ایجاد کرده است را ایزوله کنید. گزینه انجام این کار به احتمال زیاد، Macintosh HD نام گذاری شده است. این گزینه را از فهرست سمت چپ صفحه انتخاب کنید و سپس روی First Aid کلیک کنید. در آخر، روی Run کلیک کنید.

استفاده از fsck در حالت Single User

File system consistency check یا به اختصار fsck، یونیکسی (Unix) است که از مدت‌ها پیش، از آن برای بررسی و تعمیر مشکلات درایوها استفاده می‌شده‌است. بسته به حجم حافظه فرمت‌شده (Volume)، نوع درایو نصب‌شده روی کامپیوتر و مشکل به‌وجود آمده، زمانی که طول می‌کشد تا fsck کار خود را به انجام برساند متفاوت خواهد بود.

برای استفاده از fsck باید دستگاه را به حالت Single User بوت کنید. این حالت به شما اجازه می‌دهد روی منابع کاربری به‌اشتراک‌گذاشته‌شده، تغییرات ایجاد کنید. در حقیقت، حالت Single User «مک او اس» را بوت نمی‌کند، بلکه دسترسی به خط دستور Unix را فراهم می‌کند.

نحوه بوت‌کردن به حالت Single User: کامپیوتر خود را خاموش کنید. هنگام روشن شدن کامپیوتر، کلید ترکیبی Cmd+S را نگه دارید. سپس پنجره خط دستور (Command line) ظاهر می‌شود. حالا باید fsck-fy را بنویسید تا fsck اجرا شود.

توجه: اگر درایو خود را رمزگذاری کرده باشید، باید حساب کاربری مرتبط را انتخاب کنید، سپس پسورد را وارد کنید تا رمز درایو برداشته شود. اگر یک پسورد میان‌افزاری روی دستگاه گذاشته باشید، حالت Single Mode در دسترستان نخواهد بود.

اگر هنگامی که fsck در حال اعمال تغییرات روی درایو است، فرایند را با ری‌استارت‌کردن ویندوز یا هر چیز دیگر قطع کنید، ممکن است بعضی داده‌های خود را از دست بدهید. در پایان فرایند، با یکی از پیام‌های زیر مواجه خواهید شد:

  • اگر این پیام ارسال شد، باید دوباره fsck-fy را اجرا کنید. از آنجایی که هر بار انجام این عملیات تغییراتی در درایو ایجاد می‌کند، ضرری در انجام چند‌باره آن وجود نخواهد داشت.

  • این پیام دلخوش‌کننده‌تر است، اما متاسفانه هنوز کار به درستی انجام نشده، باید fsck-fy را دوباره اجرا کنید.

  • این پیام، همانی است که منتظرش بودیم. fsck کار بررسی درایو را تمام کرده و نیازی به اعمال تنظیمات بیشتر نیست.

در نهایت باید با اجرای دستور exit، سیستم را دوباره راه‌اندازی کنید.

آیا هنوز نمی‌توانید دستگاه را بوت کنید؟

اگر پس از اجرای fsck و Firs Aid، هنوز هم دستگاه بوت نمی‌شود، به این معنی است که مشکلی جدی برای درایو به وجود آمده است. در این شرایط، پیشنهاد می‌کنیم از فایل‌هایتان بکاپ بگیرید و Apple Diagnostics را اجرا کنید تا مشکل پیدا شود.

بازیابی فایل‌ها از روی دیسک معیوب

اگر آسیب وارده به دیسک جدی است، احتمال از دست‌دادن بخشی از داده‌ها زیاد است. اولین قدم، تهیه یک فایل image از درایو است. برای این کار باید یک حافظه جانبی به دستگاه وصل کنید. حجم آن باید به اندازه دیسک شروع‌کننده‌ای که می خواهید ذخیره‌اش کنید، باشد.

دستگاه خود را به حالت Recovery بوت کنید. سپس Disk Utility را باز کنید. در نوار منوی بالای صفحه، مسیر File>New Image>Image from>Macintosh HD را دنبال کنید.

این فرایند ممکن است کمی به طول بیانجامد، و اگر حافظه جانبی خراب باشد اصلا به سرانجام نمی‌رسد.

کپی کردن دستی فایل‌ها

اگر ایجاد فایل Image موفقیت آمیز نبود، باید به صورت دستی فایل‌ها را کپی کنید. این کار را می‌توانید در حالت Recovery انجام دهید. منتهی  به جای باز کردن Disk Utility، باید Terminal را موقع بالا آمدن سیستم اجرا کنید.

  • حافظه جانبی را به دستگاه وصل کنید.
  • با کلید ترکیبی Cmd+R دستگاه را به حالت Recovery بوت کنید. سپس Terminal را انتخاب کنید.
  • از دستور cp-r استفاده کنید تا فایل‌ها را در حافظه جانبی جایگذاری کنید. برای مثال: cp-r/Volumes/Macintosh\Hd/Users(Username)/Documents/Volumes/Backup/

تنها مشکل استفاده از روش ذکر شده، این است که باید مسیر قرارگیری فایل‌های مورد نظر را بدانید. همچنین باید دعا کنید فایل‌ها در بخشی از درایو که با مشکل مواجه شده، قرار نداشته باشند. وقتی از امنیت فایل‌ها مطمئن شدید، می‌توانید مراحل درست‌کردن سیستم مک یا نصب دوباره «مک او اس» را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید