برای اجرای نرم افزارهای ویندوز بر روی مک از این 5 روش استفاده کنید

اگرچه سیستم عامل مک از تمام جهات کارآمد و باکیفیت است اما در برخی مواقع کاربران این سیستم عامل نیاز به اجرای نرم افزارهای ویندوز دارند. با این 5 روشی که در ادامه گفته می شود به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

هرچند مک دارای یک اکوسیستم پیشرفته نرم افزاری است اما برخی برنامه ها هنوز هم از ویندوز پشتیبانی می کنند. به همین منظور اگر قصد دارید نرم افزارهای تجاری یا بازی های ویدئویی ویندوز را روی مک اجرا کنید می توانید با این 5 روشی که در ادامه برایتان بازگو می کنیم به اجرای نرم افزارهای ویندوز بر روی مک بپردازید.

 

Virtual Machines

ماشین مجازی یکی از بهترین روش ها برای اجرای نرم افزارهای ویندوز بر روی مک است. این روش به شما اجازه می دهد ویندوز و دیگر سیستم های اجرایی را در یک پنجره بر روی دسکتاپ مک نصب کنید در این صورت ویندوز تصور خواهد کرد بر روی یک کامپیوتر واقعی در حال اجراست اما در حقیقت داخل یک نرم افزاری مجازی بر روی مک اجرا می شود که تمام امکانات ویندوز را داراست. شما مجبور نخواهید بود از برنامه ویندوز در پنجره ماشین مجازی (Virtual Machines) استفاده کنید. بسیاری از نرم افزارهای ماشین مجازی به شما این امکان را می دهند تا از طریق دسکتاپ مک به اجرای برنامه های ویندوز بپردازید. این در حالی است که این برنامه ها هنوز داخل ماشین مجازی در پس زمینه اجرا می شوند.

گفتنی است برای نصب ویندوز روی ماشین مجازی باید لایسنس خریداری شده ویندوز را داشته باشید اگر این نسخه خریداری شده را در اختیار دارید به راحتی می توانید برنامه ویندوز را به صورت رایگان دانلود و سپس نصب کنید.

از معروف ترین برنامه های ماشین مجازی برای مک می توان به «Parallels» و «VMware Fusion» اشاره کرد. اما متاسفانه هر کدام از این برنامه ها پولی هستند بنابراین باید هم لایسنس و هم یک کپی از برنامه رو خریداری کنید. پیشنهاد دیگری که می توانیم بدهیم این است که می توانید از برنامه «VirtualBox for Mac» برای مک که کاملا رایگان و متن باز است استفاده کنید اما با به دلیل پشتیبانی از گرافیک سه بعدی نمی تواند به خوبی با سیستم عامل مک ادغام شود.

گفتنی است، برنامه های پولی که در بالا ذکر شد دارای نسخه آزمایشی هستند.

این نکته را هم در نظر بگیرید یکی از مشکلات برنامه های مجازی این است که عملکرد گرافیک سه بعدی آن ها چندان خوب نیست پس بهتر است بیخیال انجام بازی های ویندوز بر روی مک شوید و این مشکل بیشتر در اجرای بازی های جدید وجود دارد.

Boot Camp

بوت کمپ (Boot Camp) اپل این امکان را به شما می دهد که ویندوز را در کنار سیستم عامل مک نصب کنید. در همین خصوص تنها یک سیستم عامل در یک زمان می تواند اجرا شود بنابراین برای تغییر به ویندوز باید مجدد مک خود را راه اندازی کنید.

برخلاف برنامه قبلی که ابتدا معرفی کردیم نصب ویندوز به عنوان یک سیستم عامل واقعی با بوت کمپ بر روی مک بهترین ایده ای است که برای اجرای بازی های ویندوز یا نرم افزارهای کاربردی که به عملکرد کل سیستم نیاز دارند می توانیم به شما پیشنهاد دهیم.

زمانی که ویندوز را بر روی مک نصب می کنید قادر خواهید بود از ویندوز و برنامه های تحت آن با حداکثر عملکرد ممکن استفاده کنید. مک در این صورت همانند یک کامپیوتری ویندوزی عمل خواهد کرد اما تنها باگ این روش عدم امکان اجرای برنامه های ویندوز و مک در کنارهم خواهد بود.

بنابراین اگر می خواهید برنامه ویندوزی را در کنار دیگر برنامه های مک اجرا کنید همانطور که گفته شد می توانید از ماشین مجازی استفاده کنید.

Wine

Wine به دوران لینوکس بر می گردد. این روش به شما این امکان را می دهد تا برنامه های ویندوز را روی سایر سیستم عامل ها اجرا کنید. اساسا Wine سعی دارد دوباره کدهای ویندوز که برنامه ها به آنها بستگی دارند را برای اجرا روی سیستم عامل های دیگر بازنویسی کند. با این حال این روش را نمی تواند کاملا ایده آل دانست زیرا هر برنامه ویندوزی را اجرا نمی کند و با بسیاری از آن ها با مشکل رو به رو می شود.

به همین جهت با مراجه به این فهرست می توانید در مورد برنامه های پشتیبانی شده با این روش اطلاعات کسب کنید.

با این وجود Wine یکی از روش هایی است که سعی دارد برنامه های ویندوز را بر روی مک اجرا کند. خوشبختانه این برنامه کاملا رایگان است و نیازی به لایسنس ویندوزی نخواهید داشت.

CrossOver Mac

CrossOver Mac محصولی از CodeWeavers و یک برنامه پولی است که برای اجرای نرم افزارهای ویندوز روی مک می توانید از آن استفاده کنید. CrossOver از کدهای متن باز Wine استفاده می کند این در حالی است دارای رابط گرافیکی بسیار خوبی بوده و به طور رسمی از برنامه های محبوب پشتیبانی می کند. اگر برنامه پشتیبانی شده شما با این روش کار نکند می توانید با CodeWeavers  تماس حاصل کنید و از آن ها بخواهید تا برنامه شما را به سیستم اضافه کنند.

شایان به ذکر است بگوییم CodeWeavers در جهت بهبود پروژه Wine همکاری می کند بنابراین بهتر است که برای CrossOver هزینه پرداخت کنید.

این نرم افزار دارای نسخه های آزمایشی است و قبل از خرید می توانید با رجوع به این فهرست برنامه های ویندوزی که به خوبی با این روش اجرا می شوند را پیدا کنید.

اگرچه این نرم افزار قابلیت سازگاری دارد اما باز هم همانند Wine تمام برنامه ویندوز را نمی تواند اجرا کند و با آنها به مشکل بر می خورد.

هرچند برای اجرای نرم افزارهای ویندوز با CrossOver به ماشین مجازی یا لایسنس احتیاج پیدا نخواهید کرد اما اگر از ماشین مجازی استفاده کنید قادر خواهید بود تقریبا اجرای نرم افزارهای ویندوز را با کمترین مشکل ممکن سازید.

گفتنی است، این برنامه می تواند بازی های ویندوز را بهتر از ماشین مجازی روی مک اجرا کند اما به دلیل برخی محدودیت ها بازهم نرم افزار BootCamp اپل را برای انجام این کار توصیه می کنیم.

Remote Desktop

اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید به راحتی می توانید سیستم عامل خود را بر روی مک به اجرا در آوردید و از نرم افزار Remote Desktop برای دسترسی به ماشین ویندوزی از دسکتاپ مک استفاده کنید.

سازمان ها با نرم افزارهای تجاری که بر روی ویندوز اجرا می شوند می توانند سرورهای ویندوز را میزبانی کنند و برنامه های خود را بر روی مک، تبلت اندورید، آیپد، کامپیوترهای مبتی بر لینوکس، کروم بوک و سایر دستگاه ها در دسترس قرار بدهند.

اگر جز کاربران خانگی هستید و یک سیستم ویندوزی دارید می توانید سیستم عامل خود را برای دسترسی از راه دور پیکربندی کنید و هر بار که به برنامه ویندوز نیاز داشتید به آن متصل شوید. این نکته را در نظر بگیرید این روش برای بازی های ویدئویی مناسب نیست.

تمام این ترفند ها وقت بیشتری نسبت به نصب یک برنامه ساده از شما می گیرند. این نکته را باید عرض کنیم اگر از آن دسته کاربران مکینتاش هستید به دلیل اینکه نرم افزارهای ویندوزی به خوبی با این سیستم سازگاری ندارند بهتر است از برنامه های خود آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید